Lesz még valaha új buszpályaudvar Szombathelyen? - Lakópark, üzletközpont is lehet a helyén

Kemény vitát hozott a csütörtöki szombathelyi közgyűlésen a terv, hogy átalakítják az intermodális központnak szánt terület szabályozását.
"El akarják adni a területet a SZOVA nehéz helyzete miatt, erről szól ez az egész" - mondta a csütörtöki közgyűlésen Czeglédy Csaba független képviselő. A több mint húsz évig tervezgetett intermodális központnak szánt területről Több mint húsz évig tervezgették az új szombathelyi buszpályaudvart, de úgy tűnik, itt a vége June 12. 14:06 van szó, amit Vasút-Szelestey-Nádasdy-Semmelweis utcák határolnak.
Erről a területről van szó
Forrás: szombathely.hu

Itt korábban kereskedelmi üzletek, javítóműhelyek, lakások álltak. Aztán a tömböt a 2000-es évek elején kiürítették, majd a SZOVA vásárolta meg az önkormányzat utasítására. A SZOVA a költségeket egy deviza alapú kötvénykibocsátásból fizette, ami aztán nem bizonyult túl jó ötletnek, mert a 2008-as világválságban elszálltak az árfolyamok, így a törlesztőrészletek és a futamidő is. Ez a fizetési kötelezettség az egyik oka a SZOVA nehéz pénzügyi helyzetének is.

Húsz év alatt sem sikerült megcsinálni

A szabad sajtót egyre több támadás éri. Segítsd a hiteles újságírást helyben is!
Támogatom

Az eredeti terv az volt, hogy olyan közlekedési csomópontot hozzanak létre, ahová befutnak a vonatok, távolsági és helyi buszok, könnyű átszállást nyújtva. Először vállalkozói közreműködésre számítottak, ennek a világválság tett keresztbe, majd pályázati pénzekben, állami támogatásban reménykedtek.

A tervezett intermodális központ helyszíne
Sok minden elférne a területen
Szilágyi József (telefonos fotó)

A lényeg, hogy mintegy húsz éve tervezgetik az intermodális központot abban a reményben, hogy akkor az Ady térről ide lehetne költöztetni a buszállomást is, és azt a teret át lehetne alakítani, mondjuk parkosított sétálótérré.

Viszont ez alatt a két évtized alatt sem sikerült előrelépni, sőt, 2021-ben kiderült, hogy az állam nem támogatja, hogy ezen a területen legyen a közlekedési központ, mert az ingatlanok jelzáloggal terheltek a SZOVA-kötvény miatt. Az állami NIF Zrt. azt javasolta, hogy a központot az Éhen Gyula téren alakítsák ki.

De ebből sem lett semmi, akkor éppen a járvány időszakát éltük, azóta pedig folyamatos válságok jönnek, a lényeg, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetében sem időszerű a megépítésén gondolkodni.

Megnyílik a kapu az értékesítés előtt

A városvezetés a csütörtöki közgyűlésre azt javasolta, vizsgálják meg, hogy a szabályozási tervben az említett területről vegyék le azt a kikötést, hogy csak buszpályaudvar céljára lehet hasznosítani, és minősítsék át vegyes használatúvá, ami azt jelenti, hogy akár lakóházak, üzletek is lehetnek az ingatlanon.

A tervezett intermodális központ helyszíne
Ide simán el lehet képzelni egykét társasházat
Szilágyi József (telefonos fotó)

Múlt heti cikkünkben Több mint húsz évig tervezgették az új szombathelyi buszpályaudvart, de úgy tűnik, itt a vége June 12. 14:06 is utaltunk már rá, hogy ez a lépés felveti a lehetőségét, hogy a területen lévőingatlanok eladását tervezik. És ezzel nem csak mi voltunk így, elég heves vita alakult ki az ügyről a csütörtöki közgyűlésen.

A Danka Lajos (Mi Hazánk) vezette Szellemi Örökség, Nemzetiségi és Térségi Kapcsolatok Szakmai Bizottsága nem támogatta a módosítást, ahogyan több képviselő sem. Horváth Gábor (Fidesz) szerint nem kell még feladni a terveket, ha eladják a területet, a vállalkozók biztosan lakásokban gondolkodnak, és akkor már remény sem lesz, hogy valamikor megépüljön az intermodális központ.

Bokányi Andrienn (Élje Szombathely), a körzet képviselője arra hívta fel a figyelmet, hogy a közelben lakók nem szeretnék, ha megnőne a forgalom, a NIF Zrt. pedig azt is felvetette, hogy az Éhen Gyula tér északi oldalán, az érintett terület mellett meglévő társasházakat le is kellene bontani a központ érdekében.

A sínek másik oldalára a buszállomást?

Az is felmerült, hogy a vasúti sínek másik oldalán építsék meg a központot és buszállomást,és a vasútállomástól a gyalogos aluljárón lehetne megközelíteni. A térképen megnézve a MÁV járműjavító területén, illetve amellett lenne ez elképzelhető.

A tervezett intermodális központ helyszíne
Egy része most parkolóként működik
Szilágyi József (telefonos fotó)

Danka Lajos azonban emlékeztetett rá, hogy ezt a megoldást 200. előtt megvizsgálta az önkormányzat, és elvetették, többek között azért, mert a távolsági buszokat a Vasút utcából ki lehetne vezetni a Söptei útra és a körgyűrűre, a másik oldalról viszont nem.

A legélesebb kritikát Czeglédy Csaba fogalmazta meg. Kijelentette, a módosítás célja, hogy eladhatóvá váljanak a ingatlanok a SZOVA nehéz helyzete miatt. A képviselő szerint hiba lenne, ha ilyen hosszú távú döntést hoznának most. Javasolta, hogy jövő áprilisig, a következő országgyűlési választásokig semmiképpen ne döntsenek az eladásról, mert ha változást hoznak a választások, akkor elképzelhető, hogy lesz pénz az intermodális központra.

A kormányváltástól függ a terület sorsa?

Nemény András polgármester (Éljen Szombathely) emlékeztetett rá, hogy most csak arról döntenek, hogy megvizsgálják a szabályozási terv módosítását, de ha úgy is alakulna, jövő áprilisig biztosan nem adnák el az ingatlanokat. Hozzátette, ha egy új kormány eltörli a szolidaritási adót, akkor nem kell eladni a területet, de ha megmarad a szolidaritási adó, akkor lehet, hogy rákényszerül erre az önkormányzat.

A tervezett intermodális központ helyszíne
Ilyen helyek is vannak ott
Szilágyi József (telefonos fotó)

A közgyűlés végül 11 igen szavazattal elfogadta, hogy megvizsgálják a módosítást, Czeglédy tartózkodott, a Fidesz nemmel szavazott.

Még a közgyűlés előtt megkérdeztük az önkormányzatot és a SZOVA-t, hogy milyen tervek, elképzelések vannak a területen lévő ingatlanok hasznosítására. Válaszukban azt írták, egyelőre csak a terület övezeti besorolása módosításának vizsgálatáról van szó. Most további vizsgálatok, társadalmi és államigazgatási egyeztetések következnek, az állami főépítész jóváhagyásával készülhet el a településrendezési terv módosítására vonatkozó végleges javaslat. Ehhez legalább hat hónap kell.

A vizsgálat és az egyeztetések után megváltozik a terület övezeti besorolása, a módosítás az ingatlan egyéb célú hasznosításának lehetőségét teremtené meg, így akkor kell majd eldönteni, hogyan hasznosítják az ingatlant a jövőben - írták.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Közélet