Megtörtént hát, átadták, felavatták a Győr és Szombathely közti M86-os gyorsforgalmi utat. Elkészült az utolsó hiányzó, Hegyfalu és Csorna közti szakasz is, így most már teljes az út, amit már 15 évvel ezelőtt is reménykedve emlegettek. És mire cikkünk megjelenik, már szabadon használhatják az autósok Mától megnyílik a Szombathely és Győr közti gyorsforgalmi út 2016. October 25. 12:53 . Így valószínűleg mi is az utolsók között voltunk, akik kamionok közt araszolva tettük meg a hazafelé vezető út egy részét.
Répcelakon például már túl későn vettük észre az Éljen az új M86-os út! feliratú, kézzel festett transzparenst az egyik ház oldalán. Tény, hogy az új útnak elsősorban és leginkább a régi 86-os mellett élők örülnek. Na, meg persze a politikusok, akik előszeretettel gyülekeznek olyan helyeken, ahol átvágandó szalag van, és még olló is van hozzá.
Elég sokat kellett navigálnunk, hogy a helyszínre találjunk, a lényeg, hogy az avatóünnepség az új út Szombathely felé vezető oldalán, Vas és Győr-Moson-Sopron megyehatárán, egy dombon volt. Az első ellenőrzőpont után készséges polgárőrök mutatták az utat a régi 86-osról letérve, aztán a helyszínen tűzszerészek vizsgálták át alaposan a táskákat.
Politikusi gyülekezőhelynek kicsit furcsa, de nem rossz egy kétsávos út, ami kétoldalt korláttal van zárva, menekülőút nincs, és csak végig kell sétálni, hogy minden fontos emberhez közel kerülhessen, akinek erre van ingere. Figyeltük is egy darabig a helyezkedős játékot, de ennél azért jobban érdekelt minket az út, amiről alul adatokat is mutatunk.
A várva várt szalagátvágásig azért sok beszédet kellett végighallgatni, pozitívum, hogy senki sem húzta el mondandóját, persze, azért hosszú volt a felszólalók listája. Közös mondanivaló, hogy örülünk, (mi is, ezt leszögezzük) hogy köszönet mindenkinek, főleg a kormánynak és azoknak, akik megépítették az utat.
Áder János tényleg köztársasági elnökhöz méltó beszédet mondott, távlatokba helyezte a dolgot. Az itt élők biztonságosabban közlekedhetnek, és visszakapják a jogot a nyugodt vidéki élethez, Szombathely is belép azon megyeszékhelyek közé, amiket autópályán, vagy gyorsforgalmin lehet megközelíteni. És ezzel beteljesül az az európai álom, ami a Baltikumot akarta összekötni az Adriai-tengerrel, pontosabban a rijekai kikötővel.
Megemlítette, hogy egy hasonló, észak-dél irányú összeköttetés kiépítése zajlik Kelet-Magyarországon is, és azzal fejezte be: legyen örömük benne.
Tasó László, a fejlesztési minisztérium államtitkára nagyot álmodott, felidézte, hogy 2000 előtt 530 km autópálya volt az országban, ami az úthálózat hosszát nézve jóval lemaradt az európai átlagtól. Az elmúlt 15 évben 947 km autópálya és gyorsforgalmi épült, ezzel jócskán javult az arány, de nem hagyják abba, és 2022 után utolérjük vagy meg is előzzük ebben Európát.
Hende Csaba országgyűlési képviselő szerint áldás ez az út, és Szmbathelyt újra a Nyugat királynőjévé teszi, mint tette ezt 100 évvel ezelőtt sikeres munkájával Széll Kálmán és Éhen Gyula. Hende kijelentette, Szombathelyi elhelyezkedését tekintve olyan, mint pók a hálója közepén, hiszen Graz, Bécs és Budapest között van. Két csapást szenvedett el, az egyiket a trianoni döntéssel, amikor elveszítette vonzáskörzete jelentős részét, a másodikat a II. világháború után felhúzott vasfüggönnyel, mert akkor a perifériára került.
Ezen először a rendszerváltás, aztán az európai egység megteremtése segített, most pedig a 2010 óta tapasztalható ugrásszerű fejlődés - mondta Hende. Persze, megköszönte az utat Áder Jánosnak, Orbán Viktornak, az út mellé álló országgyűlés képviselőknek, de szokása szerint megjegyezte, hogy 2010-ig alig épült meg belőle valami.
Kijelentette, 2010-ben megdöbbenve vette észre, hogy a 86-os felújításához nincsenek meg az engedélyek, a szükséges földterületek és a pénz sem, így rájuk maradt a munka. Aztán feltette a kérdést, hogy akkor kié is a dicsőség, meg meg is válaszolta, az Istené.
Ágh Péter országgyűlési képviselő történelmi léptékűnek nevezte a mai napot, és megtapsoltatta a közönséget azzal, hogy ez az egész Hende Csaba eltökéltségén is munkáján múlott.
Aztán felszólalt még Gyopáros Alpár országgyűlési képviselő és Nagy Róbert, a NIF Zrt. vezérigazgatója, de ekkor már mindenki a szalagátvágáshoz helyezkedett. A szalag jó hosszú volt, sokan odafértek.
De a lényeg, hogy végre kész az M86-os, és gyorsforgalmi úton autózhatunk Győrig, illetve az M1-es autópályáig. A régi út melletti települések pedig megszabadulnak az életveszélyes kamionáradattól.
Információink szerint január 1-től kell majd fizetni az M86-os használatáért, az út történetével nemsokára részletesebben is foglalkozunk.
Műszaki adatok Győr és Szombathely között