Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Turulvérű harcos magyarok, vörös szegfűs párizsireklám és dögös politikusok

Tizennyolc fölött már egészen értetlenül állunk a magyar politikai pártok Instagram-oldalaival szemben.

Múlt héten arról a szenzációs lehetőségről írtunk, Eljött a nap, amire mindannyian vártunk! Zoomolhatunk Gyurcsány Ferivel January 14. 14:20 hogy a Facebook Messenger után végre Zoomon is felvehetjük a kapcsolatot volt miniszterelnökünkkel, Gyurcsány Ferenccel. A politikus azzal magyarázta váratlan feltűnését ezen a viszonylag új platformon, hogy számára fontos a fiatalok kérdéseinek megválaszolása, a Zoom pedig épp most válik egyre népszerűbbé körükben.

Ennek apropóján merült fel bennünk a kérdés, hogy hol és mit kommunikálnak manapság a politikusok az ifjúság felé? Elvégre az új korosztály televíziót már nem igen néz, az írott sajtóra is immunis, és szép lassan a Facebook-ról is elvándorolnak.

Kommunikál egyáltalán a magyar politika a fiatalsággal?

A válaszhoz nem is kellett sokat kutatni, csupán felnézni az egyik legnépszerűbb közösségi-média platformra, az Instagramra. Kiderült, hogy bizony-bizony zajlik a fiatalok „tájékoztatása” az aktuálpolitikáról.

Mivel ezen a felületen – a Facebookkal ellentétben – csak fotókat, rövid videókat lehet megosztani, ezért előre bocsájtom, hogy a legtöbb oldal leginkább úgy néz ki, mintha a pártok óriásplakát archívumát nyitottuk volna meg.

A Fidesz Insta-oldalán például ez a látvány fogad
fideszhu/Instagram

Kezdjük hát utazásunkat az egysoros odamondások, hősies pózolások és politikai mémek világában!

fideszhu

Rögtön az egyik legfiatalabb Insta-fiókkal, a Fideszével kezdjük. Az első bejegyzésük 2021. január 4-én született, azóta 29 fotót töltöttek fel az oldalra. Az, hogy máris 4500 követőjük van azt jelzi, hogy gyorsan nő az oldal népszerűsége. De ezek csak rideg számok, lássuk a tartalmat!

Első ránézésre azonnal feltűnik, hogy a képekből nem sajnálták a narancssárga színt. Ez néhol kifejezetten furcsa hatást kelt, mikor például Deutsch Tamás vagy Orbán Viktor feje is besárgul. Persze értjük, hogy ez nem az esztétikumról szól, hanem a párt színének sulykolásáról.

A képek főleg velős egymondatosokról és fideszes politikusok magasztos beállásairól szólnak, akár hűtőmágnesként is lehetne forgalmazni őket.

Óriásplakát, Insta-poszt vagy hűtőmágnes, igazából egykutya
fideszhu/Instagram

Az üzenetek lényege pedig nagyjából ugyanaz: A magyar egy harcias és szívós nép, mindig megvédtük saját érdekeinket, és ez most is így van. Jöjjenek a liberálisok északról, bevándorlók délről, vagy meleg pegazusokon szárnyaló koronavírusos sorosista migránsok az égből, dicső kormányunk ott lesz a harc frontvonalában.

demokratikus_koalicio

A DK Insta-fiókjával már nagyobb bajban vagyunk, mivel egyetlen bejegyzésük sincs. Így sem azt nem tudjuk, hogy milyen tartalmat osztanának meg, sem azt, hogy mikor indult az oldal. Persze hogyan is várhatnánk el Gyurcsány Ferenctől, hogy a narancs diktatúra leverése, a zoomolás és szakácskönyv írás mellett még az Insta-fiókot is igazgassa. Az mindenesetre érdekes, hogy így is két és félezer követőjük van.

A „demokratikus koalíció” hívószavakkal azért elő lehet bányászni ezt-azt a közösségi média mélyéről, mint például a dkbudapest és demokratikus_koalicio_bp.6.vk fiókokat. Ezeken leginkább sajtótájékoztatókon, tüntetéseken készült fotók találhatók, nyomokban pedig budapesti fejlesztésekről szóló beszámolókat is tartalmaz.

Például ilyeneket
dkbudapest/Instagram

A párt kommunikációs csapásiránya természetesen ezeken az oldalakon is megfigyelhető: kiállnak a szabad sajtóért, az európai Magyarországért és a kis emberek béréért.

Hűtőmágnesek mindenütt!

mszpinsta

Az MSZP majdnem egy éve működő oldala viszonylag aktív, már 155 bejegyzésnél tart, a követők száma viszont igen csekély, az ezret sem éri el. Ne feledjük, hogy a most 16-24 évesek körében az Instagram az egyik legnépszerűbb közösségi média, így az Insta-követők számából – persze csak nagyjából – lehet következtetni arra is, hogy egy-egy párt ezen a korosztályon belül mennyire népszerű.

Ami azonnal feltűnik eaz oldalon, hogy míg a Fidesz vagy a DK saját magát igyekszik népszerűsíteni, addig az MSZP főleg a kormány lejáratásán munkálkodik.

Akár egy közéleti témájú mémoldalon is találhattuk volna ezt a képet
mszpinsta/Instagram

Vannak itt mémek fideszes politikusokról, nagy leleplezések mindenféle csalásokról és hazugságokról, béremelés, egészségügy, nyugdíj, Európa, drágult a párizsi – szóval lényegében minden, amiről jelenleg az ellenzék beszél.

Minden pénzét mégsem költötte el a párt párizsira, ha volt pénze ilyen professzionális képekre
mszpinsta/Instagram

momentummozgalom

Írtuk ugye az előbb, hogy egy párt Instagram-követőinek száma nagyjából megmutatja a fiatalok körében szerzett népszerűségét. Na, a Momentumnak 18 ezer követője van – igaz, ez a fiók most lesz négy éves.

Ezalatt 479 bejegyzés született, egy nagy részük pedig Fekete-Győr Andrást, Cseh Katalint és Donáth Annát ábrázolja, és hát politikusok ennyire még nem voltak dögösek, mint 2021-ben. Ha nem tudnánk, kicsodák ők, könnyen azt hihetnénk, hogy filmsztárok portfólióit lapozzuk.

Jól néznek ki így együtt, ne is tagadjuk
Nyugat.hu

jobbikmm

Aki most kapcsolódik be a magyar közéletbe, annak már nem mond sokat, de van egy Jobbik Magyarországért Mozgalom nevű párt, ami nem olyan rég még kifejezetten népszerű volt. Ha máshonnan nem is, a párt Insta-oldalának követőiből lehet rá következtetni: 14 ezren vannak.

A 2013 óta aktív Insta-fiók tartalmát végiggörgetve egész jól le lehet követni a párt elmúlt 8 évét. Röviden: Vona Gábor kampányol, magyar történelem, Fideszes mémek, Jobbikos felszólalások az országgyűlésben, Jakab Péter kampányol.

A jobbik_it (Jobbik Ifjúsági Tagozat) fiókja ennél most kicsit hektikusabb, de irónia nélkül annál szórakoztatóbb.

Ilyenekkel van tele az oldal
Nyugat.hu

lehetmas

Az LMP Insta-oldala bár szintén 2013 óta működik, alig 1200 követővel bír. Ez már csak azért is érdekes, mert a zöldpártiság a fiatalok közt egyre népszerűbb.

Talán az lehet a feltűnően alacsony szám oka, hogy a párt tartalom szempontjából aligha nyit a trendek felé, magyarán: unalmas az Insta-oldaluk.

Egy fontos üzenet, eltévesztett platformon
lehetmas/Instagram

Se nevetni, se örvendezni, se háborogni nem lehet itt igazán, de még informatívnak is nehezen nevezhető. Valakik mondtak valamit, a párt néha elér sikereket, vannak fontos világnapok és nemzeti ünnepek és fontos a környezetvédelem. Én nem csodálkozom, hogy ez nem ütötte meg a kamaszok ingerküszöbét.

mi_hazank_mozgalom

A Mi Hazánk Mozgalom oldala 2020 szeptemberében indult, röpke öt hónap alatt pedig már 1100 fölött jár a követők száma. Ez persze érthető, ha figyelembe vesszük, hogy ebben az öt hónapban több botrányos húzása is volt a pártnak, tehát figyelemfelkeltés volt bőven.

Mint például a könyvdarálás
mi_hazank_mozgalom/Instagram

magyarketfarkukutya

Jól tudja a magyar ember, kihez forduljon, ha már csak nevetni szeretne egy jót a mindennapi szájkaratékon, hihetetlen ígéreteken és örökké harcos hevületen. A Magyar Kétfarkú Kutya Párt az Instán is fullba tolja az iróniát, az pedig egy egész generáció politikához való viszonyát jelzi, hogy 54,4 ezer követőjük van.

A tartalmat tekintve pedig van minden, ami a kiábrándult szemeknek és szájaknak ingere. Politikai performanszok, mémek, street art és mindenféle random hülyeségek.

Egyik személyes kedvencem
magyarketfarkukutya/Instagram
Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

Kapcsolódó cikkeink

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Közélet

Tovább az oldalra