Már a jól ismert telefonszámokban sem bízhatunk?

Kávé utáni kínai hablaty, avagy mi az a hívószám spoofing?

Azt már rég megszoktam, hogy a hívásazonosító nélküli hívásokat fel sem veszem, vagy azt, hogy a vezetékes számról érkező hívásoknak csupán töredéke lényeges, a többi valamilyen terméket vagy szolgáltatást szeretne rám tukmálni. Ilyenkor csak rákeresek a számra a neten olyan oldalakon, mint például a kihivott.hu, ahol jobb esetben azonnal látom, hogy nem csak engem zaklatnak egy adott számról.

25 éves a Nyugat.hu. Ne feledd, ide kattintva támogathatod következő 25 évünket!
Támogatom

Ezért sem gyanakodtam, mikor a kora reggeli kávém után egy jó magyar 20-as szám villogott a kijelzőn veszettül. Fel is vettem, nem kellett volna. Egy érezhetően felvételről lejátszott mandarin, netán kantoni (ezt nem tudtam megállapítani) nyelvjárású női hang darálta érthetetlen gyorsasággal mondókáját. Nem hinném, hogy egy rég elfeledett ázsiai rokon próbált volna kapcsolatba lépni velem, így egyből sejtettem, hogy csalásról lehet szó.

Google a barátunk, szokták mondani, gyorsan rá is találtam egy Magyarországon is gyorsan terjedő csalás leírására, mégpedig a hívószám-hamisításra, vagyis spoofingra (angol nevén phone number spoofing, vagy caller ID spoofing).

A csalók ilyenkor meghamisítják a híváskezdeményező valódi telefonszámát, és azt állítanak be helyette, amit csak akarnak. Akár egy ismert magyar bank, akár ismerősünk, rokonunk telefonszámát. Az én esetemben szerencsére elég egyértelmű volt a helyzet, de nem nehéz belegondolni abba, hogy milyen könnyen hihetjük azt, hogy tudjuk, ki hívott.

A helyzetet csak rontja, hogy hiába hívnám vissza, a 20-as számot, valószínűleg egy teljesen gyanútlan mobiltulajdonost érnék el, aki mit sem sejt arról, hogy visszaélnek a hívószámával és jelenleg nincs olyan módszer, amivel ellenőrizhetnénk, hogy a hívószámot manipulálták-e. De nem kell aggódni, hiszen a szakemberek szerint a csalók egy-két napon belül számot váltanak. Megnyugtató, nem?

pixabay

Jogosan merül fel a kérdés, hogy akkor mégis hogyan lehet megelőzni, hogy csalás áldozatai legyünk? A www.mnb.hu-n összeszedtek erre vonatkozóan néhány jó tippet, tanácsot:

  • Kezelje óvatosan, fenntartással a kéretlen telefonhívásokat!
  • Minél sürgetőbb a hívás és az üzenet, annál gyanúsabb! Lassítson és gondolja át alaposan, hogy mit is kérnek valójában!
  • Gyanús telefonhívás esetén ne adjon meg személyes adatokat és szakítsa meg a beszélgetést!
  • Ha a kijelzett telefonszám valóban a bank ügyfélszolgálati telefonszáma, az sem garancia arra, hogy tényleg onnan keresik. Annak az ellenőrzésére, hogy az illető valóban az, akinek mondja magát, keresse meg a szervezet telefonszámát (például a böngésző könyvjelzőjébe lementett banki weboldalán), és lépjen vele kapcsolatba közvetlenül! Fontos, hogy az ügyfélszolgálat felé a kapcsolatfelvételt, hívást Ön kezdeményezze az ismert telefonszámon, ne hagyatkozzon visszahívásra vagy átkapcsolásra, amit a csalók felajánlanak.
  • Az ellenőrzéshez ne használja a hívó által megadott telefonszámot! A szám hamis lehet, vagy létrehozhatták kifejezetten a csaláshoz.
  • A csalók az interneten könnyen megszerezhetik az alapvető információkat Önről vagy a vállalatról, amelynek dolgozik, például a közösségimédia-profilok felhasználásával. Nem bízhat meg a hívóban csak azért, mert ő ismeri ezeket az adatokat.
  • Ha hitelesnek gondolja a telefonhívást, akkor is kérjen keresztazonosítást, melynek során a feltett kérdésekre (például anyja születési neve) a válaszok egyik felét az intézmény ügyintézője adja meg, a válaszok másik felét pedig az ügyfél!
  • Soha ne adja meg a betéti vagy hitelkártyája PIN-kódját, CVV-kódját, online banki jelszavát vagy az egyszer használható, második hitelesítési kódot! A bankok, banki ügyintézők sosem kérik el ezeket az információkat!!
  • Soha ne telepítsen mások kérésére olyan programot számítógépére vagy telefonjára, amit nem ismer! A csalók sokszor vírusvédelmi megoldásnak vagy szoftverfrissítésnek beállítva, álcázva próbálják rávenni áldozatukat arra, hogy visszaéléshez használható programot telepítsenek.
  • Soha ne utaljon pénzt telefonon érkező kérésre! Egy bank sosem kér ilyet.
  • A csalási szándékú hívásokat jelentse a bankjának!
  • Sajnos a kibertérben bármerre is mozogjunk, hemzsegnek az adatainkra és pénzünkre éhes csalók, mint például a marketplacen, ahol gyakorlatilag semmit nem lehet meghirdetni „Én már mindent kifizettem” – Gyakorlatilag semmit nem lehet meghirdetni a neten, hogy ne tapadna ránk egy raklapnyi csaló February 14. 16:16 a neten, hogy ne tapadna ránk egy raklapnyi csaló.

    És őszintén, ahogy telnek az évek, nem veszem észre azt, hogy bárki vagy bármilyen szerv, hatékonyan tenne bármit is azért, hogy ezek a csalások visszaszoruljanak. Sőt, egyre több és több lesz belőlük. Inkább iszom még egy kávét.

    Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

    Hasznos