Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Másodfokon is letöltendőt kapott a sorkifaludi halálos traktorbaleset okozója

A balesetben egy ötéves kislány olyan súlyosan megsérült, hogy újraélesztése után a kórházban életét vesztette.

A balesetről Baleset Sorkifaludnál - Kirepült egy gyerek az autóból - Frissítve 2020. July 24. 21:40 és az előkészítő tárgyalásról Így zajlott a tavaly nyári halálos traktorbaleset vezetőjének előkészítő tárgyalása 2021. April 27. 22:00 korábban részletesen beszámoltunk.

A tényállás szerint a vádlott 2020. július 24-én 21 óra körül, már esti szürkületben, borult időben közlekedett a 8703-as számú közúton Vasszécseny felől a 8442-es számú közút irányába egy mezőgazdasági vontatóból és a hozzá kapcsolt pótkocsiból álló járműszerelvénnyel, amelyen 27 db szalmabálát szállított. A vádlott előtt haladt egy tanú a gépkocsijával, aki a szerelvényt kísérte.

A 8703-as számú közút „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtáblával volt alárendelve a 8442-es számú közútnak. (Kiegészítés: a baleset után Állj, elsőbbségadás kötelező! táblákat helyeztek ki, illetve új útburkolati jelzések kerültek az útra.) A tanú a gépkocsijával az útkereszteződéshez érve megállt, majd begurult a védett útra, amikor észlelte, hogy neki jobb kéz felől érkezik egy Mazda személygépkocsi, amelyet egy nő vezetett.

A nő a személygépkocsiban a második üléssoron bal oldalon szállította félintegrált gyermekbiztonsági rendszerben a gyermekkorú sértettet, míg jobb oldalon ugyancsak gyermekbiztonsági rendszerben egy másik gyereket. A tanú észlelve, hogy mögötte érkezik a vádlott járműszerelvényével az útkereszteződéshez és nem lassít, ezért járművén a vészvillogót működtetni kezdte, majd a védett úton egyenesen áthajtott Püspökmolnári irányába.

TM/Nyugat.hu

A vádlott a járműszerelvényével az útkereszteződéshez érve nem állt meg, hanem – figyelmen kívül hagyva az „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla utasítását – mintegy 35-39 km/óra sebességgel behajtott a védett útra, ahol ekkor érkezett az útkereszteződéshez a sértett a személygépkocsijával mintegy 57-61 km/óra sebességgel. A vádlott a mezőgazdasági vontató elülső eszközhordozó villájával – a 8442-es számú közút úttestének közepén – beleütközött a Mazda bal oldalába, az eszközhordozó villa felszakította a bal oldalát, és a személygépkocsi második üléssorának bal oldali ülését az azon gyermekbiztonsági rendszerben rögzített gyermekkorú sértettel együtt kirepítette a személygépkocsiból, és a sértett az üléssel együtt az úttestre csapódott.

Az ütközést követően a járműszerelvény balra tartva tovább sodródott Püspökmolnári irányába, és letérve a szilárd útburkolatról, a menetiránya szerinti bal oldalon az oldalára dőlve nyerte el véghelyzetét úgy, hogy a gyermekkorú sértett a mezőgazdasági vontató alá szorult. A járműszerelvény pótkocsija a 8703-as számú közúton keresztbe elfordulva felborult és ott nyerte el véghelyzetét.

TM/Nyugat.hu

A Mazda az ütközést követően függőleges tengelye körül megpördült, és a forgalmi sávjában eredeti menetirányával szemben, az ütközés helyétől mintegy 16,6 méter távolságra nyerte el véghelyzetét. Amikor a vádlott a járműszerelvényével a védett útra hajtott, akkor a sértett személygépkocsijával az ütközés helyétől 4,9 méter távolságra reakcióidőn belül közlekedett, így az ütközés elkerülésére a sértettnek esélye sem volt.

A baleset következtében a gyermekkorú sértett olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy 2020. július 25-én a kórházban elhalálozott. A közlekedési baleset, a baleset során bekövetkezett sérülések és a sértett halála között közvetlen, egyenes ok-okozati összefüggés állapítható meg. A baleset következtében az autót vezető nő nyolc napon túl gyógyuló – 60 nap tényleges gyógytartamú – súlyos testi sérülést szenvedett.

TM/Nyugat.hu

A sértett vezette személygépkocsi a jobb első futómű irányzókar gömbcsuklójának és talpas gömbcsuklójának kopottsága, valamint a bal hátsó ajtó alatti küszöb korrodáltsága és a jobb oldali küszöb korrodált állapota miatt a közúti közlekedésre alkalmatlan állapotban volt, amely sem a baleset bekövetkezésével, sem pedig annak eredményével nem áll összefüggésben. A vádlott által vezetett járműszerelvény pótkocsijához kapcsolódó sebességkorlátozás 25 km/óra volt.

TM/Nyugat.hu

A baleset azért következett be, mert a vádlott több KRESZ szabályt megszegett, így olyan útról érkező járművel, amelyen az útkereszteződés előtt „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van, nem adott elsőbbséget a keresztező útról érkező jármű részére.

A vádlott a balesettől függetlenül megszegte a KRESZ 26. § (3) bekezdésében írtakat, mert olyan járművel, amelynek megengedett legnagyobb sebességét a műszaki megvizsgálás során a KRESZ 26. § (1) bekezdésében foglaltaknál alacsonyabban állapították meg, és ezt a jármű forgalmi engedélyébe bejegyezték, az ott írtaknál magasabb sebességgel közlekedett.

A balesettel összefüggésben továbbá megszegte a KRESZ 28. § (3) bekezdés rendelkezéseit is. A sértett a balesettől függetlenül megszegte az 5/1990.(IV.12.) KÖHÉM rendelet 5/2. számú mellékletének 246., 652. és 683. pontján keresztül a KRESZ 5. § (1) bekezdés b) pontjában írtakat, mert a kormányberendezés működése és a küszöb korrodáltsága miatt a jogszabályban meghatározott műszaki feltételeknek a jármű nem felelt meg.

TM/Nyugat.hu

Az ítélet ellen a vádlott és védője a kiszabott szabadságvesztés végrehajtásának felfüggesztése és a járművezetéstől eltiltás mértékének mérséklése érdekében jelentettek be fellebbezést.

A másodfokú bíróság végzésének indokolása szerint a vádlott ugyan büntetlen előéletűnek tekintendő, de közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése miatt háromszor kapott szabálysértési bírságot. A kiszabott büntetések a büntetés céljainak eléréséhez megfelelő, annak enyhítésére, a középmértéket egyébként el nem érő tartamú szabadságvesztés büntetés végrehajtásának felfüggesztésére, valamint a járművezetéstől eltiltás büntetés tartamának mérséklésére lehetőség nem volt.

A vádlott ugyanis több rendkívül súlyos, kirívó, alapvető – a sebességre és az elsőbbségadási kötelezettségre vonatkozó – közlekedési szabály részben szándékos megszegésével okozta a közúti balesetet – a nagy méretű és tömegű gépjárműszerelvénnyel lassítás és körültekintés nélkül haladt be az útkereszteződésbe, a közlekedésben részt vevők biztonságával nem törődve – amelynek során a halálos eredményen túl további egy személy szenvedett még súlyos sérülést.

Halálos traktorbaleset Sorkifalud közelében
TM/Nyugat.hu

A Szombathelyi Járásbíróság halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt 1 év 10 hónap fogházra, 375.000 forint pénzbüntetésre és 6 év közúti járművezetéstől eltiltásra ítélte a vádlottat. Továbbá kötelezte 602.994 forint bűnügyi költség megfizetésére.

Kedves Olvasó!

Hangot szeretnénk adni nektek! Kérjük, segítsetek nekünk abban, hogy elindítsuk új stúdiónkat, és hogy minél több beszélgetést és videót készíthessünk veletek, nektek!

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Sokkoló