"Üdvözlöm, Elvira vagyok, miben segíthetek?" - jelentkezett be a (női) géphang a Mávdirekt ügyfélszolgálatának telefonszámán.
Azt reméltem, hogy egy ügyfélszolgálatossal beszélhetek, de ez hiú ábránd maradt. Némi próbálkozás után rá kellett jönnöm, Elvirától csak a menetrenddel kapcsolatban kaphatok információt.
Az elmúlt hetekre nem szívesen emlékszik majd vissza a MÁV, és valószínűleg az érintett utasok is kihagyták volna ezeket az utakat. Amint kissé téliesebbre fordult az idő, gyakorlatilag összeomlott a vasúti közlekedés. Volt, ahol egymással szemben haladt Egymással szemben haladt két vonat a székesfehérvári vonalon, délelőtt szétesett ott a vonatközlekedés November 07. 14:13 két vonat a pályán, a múlt heti rövid havazás 40-60 perces késéseket okozott.
Több helyen is pótlóbuszokat kellett bevetni a kimaradó járatok helyett, és egyre gyakoribb, hogy a vonatok nem a végállomásról indulnak, vagy nem oda érkeznek. Két nappal ezelőtt olvasónk mesélte el Szombathely és Budapest közötti, többórás késésekkel tarkított vasúti kalandjait. Aztán lezárták Váratlanul lezárta a Déli pályaudvart a MÁV - leállt a vonatforgalom November 25. 15:14 a Déli pályaudvart, tegnapelőtt este a vonatok nagy része már 10-20-40 perces késéssel indult 10-20, de akár 40 perces késéssel indul most több esti vonat (Frissítve) November 25. 18:52 .
Ki téríti meg károkat?
Alkalmazkodván a problémákhoz, az utasok jó része a megszokotthoz képest eggyel korábbi vonatot választ, bízva abba, hogy így célba ér. De van, amikor még ez a megoldás sem sikerül. Így jogosan merül fel a kérdés, hogy milyen kártérítésre, kompenzációra tarthatnak igényt azok az utasok, akik elszenvedték a vonatok késését és a járatok kimaradását.
Így feltettük kérdéseinket a MÁV-nak is. Pontosabban a MÁV Kommunikációs Igazgatóságának, ha már oda kérik a sajtó kérdéseit. Hétfő délelőtt küldtük el az emailt, eddig csak egy automata választ kaptunk, hogy köszönik és foglalkoznak vele.
Kedden aztán megpróbáltunk telefonos segítséget kérni. A MÁV-oldal nyitólapjának alján van néhány telefonszám az Ügyfélszolgálat menüpont alatt. Nos, ezeken a számokon Elvira, az automata jelentkezik be, aki csak menetrendről tud tájékoztatást adni. Zsákutca.
Viszont találtunk egy online üzenetküldő alkalmazást, ahol ismét feltettük kérdéseinket. És láss csodát, pár óra múlva megjött a válasz. Igaz, nem túl részletes, hiszen egy utas érdeklődött a kártérítések, kompenzációk iránt.
Csak a feláras vonatokon fizetnek kártérítést
Mint írták, a MÁV nem tud garanciát vállalni arra, hogy a vonataik késés nélkül közlekednek, és bizony, késnek is. A MÁV csak a feláras vonatok esetében fizet kártérítést a hosszabb késések után. A feláras vonatok alatt azokat a járatokat értik, melyeken pót- és/vagy helyjegyet kell vásárolni.
A kártérítés mértéke:
Ehhez igénylőlapot kell kitölteni, amit itt és a jegypénztárakban talál.
Az igényléshez csatolni kell az utas adatait és elérhetőségeit, eredeti menetjegyét, helyjegyét vagy pótjegyét, vagy ha van, mindkettőt.
A válaszban felhívták a figyelmet, hogy a MÁV 1000 forint alatti kártérítési összeget nem fizet ki. De ha több késésből jön össze az 1000 forint feletti összeg, azt már kifizetik.
Ennyit írt az ügyfélszolgálat kérdéseinkre. De a MÁV oldalán ezeket a szabályokat meg is találtuk itt is, és a GY.I.K.-nél, Gyakran Ismételt Kérdéseknél is.
Ahol az is kiderült, hogy az e-vonatjegyek esetén a kártérítési igény elektronikusan is benyújtható, azaz például emailen (eszrevetel_KUKAC_mav-start_PONT_hu) vagy online. Ilyenkor csatolni kell az e-vonatjegyét pdf-formátumban, vagy a vásárlás beazonosításához meg kell adni a vásárláskor használt felhasználónevet és a vásárlás idejét..