17,5 százalékkal nőtt a Richter bevétele, az Egis pedig további felvásárlásokkal tovább erősíti helyét Oroszországban. A kelet-európai piacon nem mindig biztos a nyereség, mégis nagy üzlet a gyógyszergyártóknak.
Majdnem 20 milliárdos nyereség csak egy negyedévben
A Richter Gedeon Nyrt. 2016-ban 63,27 milliárd forint konszolidált nettó nyereséget ért el, ami 17,5 százalékkal haladja meg az előző évit - közölte a gyógyszeripari vállalat hétfőn a Budapesti Értéktőzsde honlapján.
A cég éves árbevétele 389,69 milliárd forint volt - ez 6,7 százalékkal több, mint 2015-ben. A negyedik negyedévben 19,35 milliárd forint nyereséget ért el a Richter, ez több mint duplája a bázisidőszaki 9,51 milliárdnak, árbevétele 19,2 százalékkal 105,67 milliárd forintra nőtt.
A cég éves üzemi eredménye 56 milliárd forint volt 2016-ben, ami az előző évhez képest 16 százalékkal csökkent. A csökkenést a bázisidőszakitól elmaradó mérföldkő bevételekkel, valamint egyszeri ráfordításokkal és az értékesítési és marketing költségek emelkedésével magyarázza a társaság.
A pénzügyi eredmény soron 8,66 milliárd forint nyereséget könyvelt el a Richter 2016-ban, szemben a 2015. évi 8,3 milliárd forintos veszteséggel. A gyógyszergyártó vállalat Magyarországon 35,78 milliárd forint árbevételt realizált 2016-ban, ami 2,3 százalékkal haladja meg az előző évit.
Az export árbevétel is nőtt 6,5 százalékkal. A legtöbb piacon ugyan nőtt a cég árbevétele, ám a FÁK-országokban és a kelet-európai régiókban csökkent a forgalom. Érdekesség, hogy az oroszországi bevétel euróban ugyan stagnált, rubelben számolva viszont növekedést mutat. A romániai bevétel is kiemelkedően nőtt, 18,9 százalékkal.
A nyugat-európai piacon 11,2 százalékos növekedéssel 189,5 millió euró bevételre tett szert a vállalat. A kínai árbevétel 27,6 százalékkal nőtt, 69,4 millió eurót tett ki. Az Amerikai Egyesült Államokba 66,9 millió dollár értékben exportált a Richter, az előző évhez képest 2,1 millió dollárral nőtt a forgalom. A latin-amerikai országokból 32,7 millió dollár árbevétel származott, 0,2 millió dollárral meghaladva az előző évit. A csoport beruházásainak összege az immateriális javak beszerzésével együtt 2016-ban 36,1 milliárd forint volt, szemben a bázisévi 33,3 milliárd forinttal.
Bőr- és nőgyógyászattal erősít az Egis
Bőr- és nőgyógyászati portfóliók felvásárlásával erősíti oroszországi pozícióját az Egis, derült ki a társaság sajtóközleményéből. A termékportfóliókat a Jadran-Galenski Laboratorij (JGL) gyógyszergyártótól vásárolta meg a cég.
A bőrgyógyászat kapcsán a D-Panthenol termékcsalád került az Egis kötelekébe. Az ötféle kiszerelésben kapható D-Panthenol a másik legnagyobb forgalmú termék a saját hatóanyag piacán, ami Oroszországban az Egis 4. legnagyobb, az OTC szegmensen belül pedig a második legnagyobb forgalmú készítménye lesz.
A társaság ugrásszerű növekedést tervez a most felvásárolt nőgyógyászati termékeinek forgalmában is - ezek a Vagilac termékcsalád, a Folacin és a Feminal. Ezeket már februárban elérhetővé kívánják tenni az orosz piacon.
E portfóliók felvásárlása lehetővé teszi pozíciónk és versenyképességünk erősítését legnagyobb piacunkon, Oroszországban. Fő törekvésünk, hogy az árbevételünk 80%-át adó exportunkat tovább erősítsük. Ugyanakkor a jövőben is Magyarországon kívánjuk tartani értékteremtő tevékenységeinket, ezért a külföldön megtermelt nyereségünkből elsősorban magyarországi K+F és termelési kapacitásaink bővítését, korszerűsítését és fejlesztését tervezzük
– mondta dr. Hodász István, az Egis Gyógyszergyár Zrt. vezérigazgatója.A 2015/2016-os üzleti évben az Oroszországba irányuló export értéke 31 milliárd forint volt. Az Egis számára a versenyképesség növelésének egyik stratégiailag kiemelt jelentőségű eszköze az OTC jelenlét erősítése, valamint a vállalat hazai és nemzetközi termékportfóliójának folyamatos bővítése az intenzív fejlődés érdekében.
Emiatt vásárolta fel a vállalat 2015-ben a Lengyelországban piacvezető Biovital vitaminkészítmények portfólióját, aminek a forgalma így másfélszeresére nőtt. A társaság további felvásárlásokat tervez.