Mikortól villan el a traffipax? Mit gondol a rendőrség a sebességmérő óránkról?

Megváltozott a gyorshajtás mérésének a gyakorlata.

Ahogy arról lapunk is beszámolt Kihelyezték a táblákat, már mérhet a traffipax az új TrafiBox-ból Szombathelyen January 28. 15:25 , a szombathelyi Muskátli utcában a Magyar Közút munkatársai kihelyezték a táblákat, ezért már a TrafiBox üzembe helyezésének sincs akadálya, mi több, február közepéig egy újabb traffipax házat telepítenek Zanat városrészben.

Ennek kapcsán előkerült a sebesség mérésének és a büntetés összegének a kérdése is.

Nélküled nem megy: támogasd a Nyugat.hu-t adód 1 százalékával! Neked csak pár kattintás, hogy továbbra is a téged érintő dolgokról tudósíthassunk.

Nyugat Média és Világháló Egyesület, adószám: 18889332-2-18
Ide kattintva érheted el kitöltési útmutatónkat!

A rendszer tavaly májusban változott. Ettől kezdve a rendőrség az úgynevezett zéró tolerancia elvét használja, ami annyit jelent, hogy elvileg 1 km/órás sebesség túllépésért is bírságolhatnak.

De nagyon nem mindegy, hogy mennyivel lépjük át a határt:

„Ha a járművezetőt sebességtúllépés miatt megállítják, az intézkedő rendőr dönti el, hogy helyszíni bírságot alkalmaz vagy szabálysértési feljelentést tesz. Ha úgy ítéli meg, hogy a figyelmeztetés is kiváltja a járművezetőnél a kellő hatást, akkor ezt is alkalmazhatja. Az új gyakorlat bevezetését követő időszak, egy úgynevezett türelmi időszak lesz, amelynek során a rendőrök, a megállítást követően elsősorban a járművezetők figyelmét hívják majd fel a lehetséges jogkövetkezményekre” - olvasható a rendőrségi portálon.

Véda-kapu Magyarországon. Vagy működik, vagy nem.
Police.hu

Az elmúlt napokban több emberrel is beszéltünk, akiket az elmúlt időszakban büntettek meg gyorshajtásért, de csak egyet találtunk, akit helyszínen bírságoltak meg. Azt mondja, még tavaly nyáron, már a zéró tolerancia bevezetése után állították meg Balaton mellett a rendőrök. Kb. 60 kilométer/óra sebességgel ment, már nem emlékszik pontosan, de 5-10 ezer forintos helyszíni bírságot fizetett. „Jogos volt” – mondja, hozzátéve, hogy volt egy olyan érzése, ha mondjuk 53-mal halad volna, nem állítják meg.

Az ilyen sebességátlépés miatti helyszíni bírságokról keveset hallani (várjuk olvasóink tapasztalatait), annál többet viszont a szabálysértéses büntetésekről.

Erről ezt írja a rendőrség:

„Ha a sebeségtúllépés mértéke akkora, hogy közigazgatási eljárás indítása szükséges (ez 50 km/óra sebességhatárig 10 km/órát, 100 km/óra sebességhatárig 15 km/órát jelent, 100 fölött pedig 20 km/órát), akkor – ahogyan az eddig is volt – nincs mérlegelési lehetőség a szankciók kapcsán. Ekkor a jogszabályban meghatározott mértékű bírságot kell kiszabni.”

Azaz ekkora sebességtúllépésnél már az „út menti” rendőr sem mérlegelhet, a jogszabályban meghatározott összeg lesz a büntetés.

Ami a traffipaxokra vonatkozik, arról a Óberling József az Országos Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője beszélt a Kreszváltozás szakportálnak.

„Ha a járművet nem állítják meg, akkor az objektív felelősség alapján a jármű üzembentartójának vetnek ki közigazgatási bírságot.”

Traffipax-ház Sárvár közelében
TM/Nyugat.hu

Mivel elég kicsi az esélye, hogy egy traffipax után egy rendőr megállítja az autókat mondjuk az autópályákon és helyszíni bírságot szab ki, így kollégánk kiszámolta, hogy mekkora sebességre lehetnek beállítva a mérőműszerek.

A gyorshajtók figyelmébe: 2024-ben az alábbi sebességektől mérhet be a traffipax
TM/Nyugat.hu

Hogy mekkora büntetési tételekkel lehet számolnunk, azt egy tavaly augusztusi kormányrendelet melléklete tartalmazza, nagyon is pontosan.

Íme:

Kattintson a képre a nagyításhoz!
Magyar Közlöny

Ezek szerint a legkisebb közigazgatási büntetés jelenleg 39 ezer forint, ami nagyon gyorsan emelkedik, és akár ennek tízszerese, 390 ezer forint is lehet.

Mi változott?

Változtak egyrészt a büntetési tételek (lásd a fenti táblázat), másrészt változott a rendőrségi gyakorlat, megszűnt az úgynevezett tűréshatár.

Ezt azzal indokolják, hogy

Az elmúlt években a rendőrség által használt eszközök oly mértékű technikai fejlődésen mentek keresztül, amely mára már nem indokolja a korábban alkalmazott „tűréshatárt” a sebességellenőrzések során. Ezt a bírói gyakorlat is egyértelműen alátámasztja. A korábbi gyakorlatot a több tíz évvel ezelőtt használt eszközök esetleges mérési pontatlanságai miatt alkalmazta a rendőrség.

És mi van az autók saját kilométerórájával?

A rendőrség szerint „a járművek sebességmérője nem csal”. Ha mégis van minimális eltérés, az mindig felfelé tapasztalható, vagyis kicsivel többet mutat az óra, mint a valós sebesség. A járművezető ezt egy okostelefonnal könnyedén ellenőrizheti.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hasznos