Egy olvasónk témafelvetése kapcsán próbáltunk egy kicsit utánajárni annak, hogy pontosan milyen is a mozgássérültek kapcsolata a tömegközlekedéssel. A probléma pedig a kőszegi vasútállomás és a vasútvonal felújítása apropóján merült fel, ahogy ugyanis már lapunk is beszámolt róla, 2 400 000 000 forintos uniós támogatásból korszerűsítik a Szombathely - Kőszeg vonalat, ami valóban ráfért már, hiszen utoljára a 2000-es évek végén végeztek részleges felújítást rajta.
A projekt részeként pedig a kőszegi állomás is ráncfelvarrást kap, de van egy kis probléma, amit nem kalkuláltak bele a felújításba. Az állomás nem lesz akadálymentesítve, ezzel nem kicsit megnehezítve a vasi mozgáskorlátozottak amúgy is nehéz helyzetét. A közbeszerzést idén februárban ki is írták, Kiírták a közbeszerzési pályázatot a Szombathely - Kőszeg vasútvonal felújítására 2020. February 25. 15:54 az ajánlattevési határidő pedig április 9. volt, de nem nagyon indultak meg a dolgok.
Felújítják a kőszegi állomást, de miért nem gondolnak a mozgáskorlátozottakra?
Az ügy kapcsán természetesen felkerestük a GYSEV-et is, válaszukból pedig kiderült, hogy az első pályázat sikertelen lett, ugyanis mint írják, terveik szerint még idén elkezdik a Szombathely – Kőszeg vasútvonal korszerűsítését, „a kivitelezési munkálatok közbeszerzési eljárása azonban még nem zárult le”.
Elárulták, hogy a munkálatok során elvégzik a vonalon a szükséges pályavasúti munkálatokat, korszerűsítik a vizuális utastájékoztatást, valamint hét megállóhelyen az utasok számára kényelmes magasperonokat is építenek, rajtuk új peronbútorzattal, esőbeállókkal és térvilágítással. Ezeknek köszönhetően a jelenleginél sokkal kényelmesebb, komfortosabb körülmények között lehet majd utazni Kőszeg és Szombathely között – közölték.
Aztán jött a lényeg: tervben van a komplex akadálymentesítés a vonalon, de csak több ütemben valósulhat meg. Először is a hamarosan induló fejlesztés részeként készül egy korszerű, közös, a vasút és az autóbuszos közlekedést is kiszolgáló akadálymentes peron Kőszegen. Az állomás épületét viszont csak minimálisan érinti ez a projekt, így nem volt lehetőségük a teljes akadálymentesítésre, de már készülnek a tervek egy későbbi kivitelezéshez.
Itt viszont még nincs vége a terveknek, ugyanis a Kőszeg-Szombathely vonal villamosítását is meg szeretnék valósítani majd a jövőben, ezt követően pedig ezen a szakaszon is közlekedhetnek alacsonypadlós motorvonatok. Az ehhez a fejlesztéshez szükséges anyagi forrásokkal azonban egyelőre még nem rendelkezik a GYSEV.
„Szerintem egyáltalán nem működik az akadálymentesítés a tömegközlekedésben”
Ezt már a Mozgássérültek Vas Megyei Egyesületének elnöke, Oláh Jánosné mondta lapunknak, aki nem fél kijelenteni, hogy elég nagy probléma a tömegközlekedés a mozgáskorlátozottak esetében. Az egyesület több tagja is jelezte már, hogy például a távolsági buszokat egyáltalán nem tudják használni.
„Nincs tudomásunk arról, hogy közlekedne bárhol is akadálymentesített busz. Sőt, hogy őszinte legyek, abban sem vagyok biztos, hogy egyáltalán Szombathely területén, tehát a helyijáratok között vannak-e akadálymentes buszok” – árulta el.
A vasúti közlekedésre áttérve pedig személyes tapasztalata is van, emiatt beszélt is már egy GYSEV-es dolgozóval, aki azt mondta, most talán tényleg hamarosan elkezdik a munkálatokat a Szombathely - Kőszeg vonalon. Mint mondja, a gencsi szakaszon tapasztaltak kifejezettel aggasztják, ugyanis ott még ő is elég nehézkesen tud felszállni a vonatra.
Aki súlyosan mozgássérült, az egyáltalán nem tud felszállni, mert annyira nagy a különbség a lépcső és a peron között. Először is meg kellene emelni azt a peront, de még ez sem lenne teljesen elég, hiszen a vonatok egyáltalán nem akadálymentesek.
Egy kicsit jobban oda kellene figyelni ezekre a dolgokra. Ez nem csak a kerekesszékeseknek, hanem a kismamáknak sem jó.
De sajnos nem csak a tömegközlekedésben ütköznek akadályokba a mozgássérültek. Oláhné egy konkrét példát is felhozott Szombathelyről, amikor egy tagjuk arról panaszkodott, hogy egyszerűen elfelejtették ugyanúgy megcsinálni a járdát, amikor a Váci utcában végeztek valamiféle felújítást. Korábban ugyanis úgy volt kialakítva, hogy kerekesszékkel és babakocsival is könnyen tudtak közlekedni a járdánál, de a munkálatok után csak az emelt járda maradt.
Mi a helyzet a Volánnal?
Ahogy azt Oláhné is mondta, főleg a buszos közlekedés helyzete rossz, vidékről egyáltalán nem tudnak Szombathelyre utazni a mozgássérültek, mert mindegyik busz magas lépcsős. A buszos közlekedéssel kapcsolatban felkerestük a Volánbuszt, a szóban forgó probléma kapcsán pedig azt válaszolták, hogy folyamatosan fejlesztenek annak érdekében, hogy szolgáltatásaik mindenki számára elérhetők legyenek.
„A korszerűsítésekkel nem csak a mozgásukban korlátozott utasaink számára igyekszünk biztosítani a megfelelő körülményeket, hanem minden olyan utasunknak, aki valamilyen módon akadályoztatva van. Társaságunk a tulajdonában vagy üzemeltetésében álló autóbusz-állomások akadálymentesítéséről tud gondoskodni. A megállóhelyek az adott település, illetve a közút kezelőjének tulajdonában, üzemeltetésében állnak, ezek esetében a Volánbusznak nincs lehetősége akadálymentesítési munkálatok elvégzésére” – közölték.
Tehát nem minden a Volán sara. A tulajdonukban vagy üzemeltetésükben lévő 143 állomás közül eddig 107-nél alakítottak ki süllyesztett peront vagy rámpát a mozgáskorlátozottak számára. Vas megyében összesen 7 állomásuk van, ezek közül 5 helyszínen van süllyesztett peron vagy rámpa. Hozzátették, hogy jelenleg 15 helyszínen terveznek komplex akadálymentesítést az országban, valamint a NIF Zrt. és települési önkormányzati projektek keretében további 15 helyszínen is tervben vannak ilyen jellegű fejlesztések.
Kérdésünkre elárulták azt is, hogy 6361 járműből álló autóbusz-állományunk 18,8%-a (1196 db) alacsonypadlós, további 17,5%-a (1113 db) pedig alacsony belépésű. A Vas megyei, 222 darabos járműállományból 10 autóbusz alacsonypadlós és 33 alacsony belépésű.
Hozzátették, hogy amikor új járművek beszerzéséről van szó, mindig arra törekszenek, hogy amennyiben lehetséges az adott típusoknál, alacsony padlós járműveket vásároljanak. Az elmúlt két évben például 866 autóbuszt vásároltak, ezek közül 595 alacsony padlómagasságú vagy alacsony belépésű. A Dunántúlon augusztus óta több megyeszékhelyre érkeztek akadálymentesített Mercedes-Benz Conecto G típusú csuklós helyijáratok: Zalaegerszegen 6, Győrben 22, Székesfehérváron 23 darab van jelenleg.
Szombathely önkormányzatával jelenleg zajlanak a tárgyalások új alacsonypadlós csuklós autóbuszok forgalomba állításáról.
Mit lehet tenni a helyzet javulásáért?
Az egyesületek nem csak megyei vagy városi, hanem országos szinten is próbálkoznak, de egyelőre nem túl sikeres az akció. A a Mozgássérültek Vas Megyei Egyesületének elnöke is szeretne javítani a helyzeten,de egyelőre még nem beszélt a Volánnal, ugyanis várja a tagok tapasztalatait, észrevételeit, véleményeit.
Elmondta viszont, hogy sokan inkább megpróbálják máshogy megoldani a közlekedést, de az sem megy olyan egyszerűen. Az egyesület is gyakran tart rendezvényeket és ha valakinek, vagy egy hozzátartozójának nincs autója, akkor nem tudnak elmenni. Sokan egyébként szállítószolgálatot vesznek igénybe ilyen esetekben, de hétvégén például ez szinte lehetetlen. Az egyesületnek sajnos nincs autója, viszont kapcsolatban vannak egy szolgáltatóval, ők igény esetén el tudják vinni a tagokat orvoshoz vagy akár még munkába is.
„Nekünk is lépnünk kell valamit, mindenhogyan megoldást kell keresnünk, de egyelőre nem hiszem, hogy lenne kilátásban bármi jelentős változás. Nem tudom, hogy milyen lépéseket lehet tenni ebben az ügyben, mert elsősorban olyan szerelvényeket kellene bevonni, legalább járatonként egy kocsit, ami akadálymentes. Budapesten találkoztam már ilyen vonattal, nagyon jó lenne, ha itt is követnék ezt a példát” – zárta mondandóját Oláhné.