Nemcsak az a kérdés, hogyan jutunk el a tengerpartra vonattal, hanem az is, hogy ezt honnan tudjuk meg

Megkérdeztük a MÁV-ot. Nem csoda, ha marad az autó, az autópálya és a dugók a fizetős kapuknál.

A MÁV minden évben bejelenti, hogy járatokat indít a horvát tengerpartra. Az Adria Intercity például hetente háromszor közlekedik, este indul a keletiből, a Dunántúlon több helyen is fel lehet rá szállni, hogy reggelre Splitben legyen. A cég honlapja szerint 49 eurónál (kb. 19 ezer forint) kezdőknek a jegyek, ami valóban alternatívája lehet egy autós útnak.

Nyáron közvetlen, szintén éjszakai vonatok indulnak még a horvát Rijekába és a szlovén Koperbe. Ezek minden nap közlekednek. A jegyárak sok mindentől függenek (mikor vesszük meg a jegyet, hálókocsiban utazunk stb.). A szerkesztőségben találomra beütöttünk egy július 24-i (szerda) dátumot, amire a legolcsóbb jegyre 27 eurós (10 ezer 500 forint) ajánlatot kaptunk Rijekáig (Fiume).

Gyakorlatilag ennyi a lehetőségünk, ha közvetlen vonatokkal akarunk elérni egy tengerpartot.

De mi van akkor, ha az olasz, a görög, vagy a bolgár tengerpartokra utaznánk vonattal?

Szezon előtt Jesolóban
Garai Antal Atom

Vagy azért, mert nincs autónk, vagy azért, mert taszítanak a zsúfolt autópályák, az autópályakapuk előtti dugók és az állandó parkolókeresés.

Feladja a leckét, ha külföldre akarunk utazni

Miközben tájékozódni próbáltunk a lehetőségekről, rájöttünk, hogy nemcsak az a kérdés, hogy hova és hogyan jutunk el átszállásokkal, hanem az is, hogy mindezt honnan tudjuk meg.

Velencét (Mestre) és Triesztet például megtaláltuk a jegyvásárlási keresőben, de például Anconát vagy Szalonikit nem.

Jegyárak pedig sehol sem voltak feltüntetve.

Ekkor fordultunk a MÁV-hoz, hogy magyarázzák el, hogy hogyan is van ez.

A MÁV-START nemzetközi utazás oldalán országonként lehet tájékozódni a lehetőségekről és a jegyárakról. Itt azok az országok érhetők el, ahová közvetlen járat indul – tudtuk meg a cégtől.

„A jegy.mav.hu-n keresztül lehetséges átszállással is jegyet venni, viszont csak olyan viszonylatokra, ahol a jegy nem tartalmazza a helyjegyet”

– tették hozzá.

Kivétel Ausztria

Az osztrák vasút által közlekedtetett helyjegyes vonatokra a pénztárakban van lehetőség a jegyvásárlásra. Ezeknél a vásárlásoknál a felületek mutatják a jegy árát is.

Próbaként leteszteltünk egy Szombathely-Salzburg utat, és valóban: a MÁV honlapja nemcsak azt árulta, hogy el, hogy hányszor és hol kell átszállnunk, meddig tart az út (5-6 óra), de felajánlotta az online jegyvásárlást is (a legolcsóbb ajánlat 13 ezer 650 forint).

Jó, de honnan lehet információhoz jutni?

Ha bemegyünk egy utazási irodába vagy a vasúttárság információs irodájába, minden bizonnyal ki tudják bogarászni, hogy hogyan lehet eljutni vonattal mondjuk Athénba vagy a Várnába.

No de 2024-ben csak létezik korszerűbb megoldás.

Várnát és egy nyári dátumot beütöttük a Google utazástervezőjébe, ahol az a válasz érkezett, hogy „nem rendelkezünk a legfrissebb menetrendekkel ehhez a területhez.”

Így a MÁV-tól azt is megkérdeztük, hogy létezik-e valami nemzetközi keresőmotor, ami segít információhoz jutni a nemzetközi vasúti utazásokhoz.

„Általános nemzetközi vasúti keresésre javasoljuk a Német Vasút (Deutsche Bahn) keresőjét az int.bahn.de oldalon”

– érkezett a válasz.

És valóban. A németek valami ok miatt tudják, hogy hova és hogyan lehet eljutni vonattal Budapestről. És gyakorlatilag bárhonnan bárhová. (Várnába például, hogy maradjunk a példánál, 25 óra alatt két átszállással, Anconába 16 óra alatt, három átszállással.)

Tényleg egyszerűbb az autó

Hogy legyen valami konklúzió: arra számítottunk, hogy korlátozottak a lehetőségeink, ha vonattal akarunk a tengerpartra menni, de arra azért nem, hogy az akadályok ilyen szerteágazóak lesznek.

Gyakorlatilag csak három tengerparti várost (Split, Koper, Rijeka) tudunk átszállás nélkül vonattal elérni.

Átszállással valamennyire kinyílnak a kapuk, de akkor nemcsak a magas jegyárakkal szembesülünk, hanem a nagyon hosszú utazási idővel is. 16 vagy 25 óra utazás, átszállásokkal tarkítva, valljuk be, nem alternatívája egy autózásnak, főleg akkor, ha még drágább is.

Jelenleg úgy tűnik, hogy Magyarországon nem a lakosság kényelemszeretete a vonatos nyaralások elterjedésének az első számú akadálya, hanem az árak és a szolgáltatások gyermekcipőben járása is, beleértve az információhoz jutást.

Az is érthetetlen, hogy a végtelen anyagi forrásokkal rendelkező Európai Unió – miközben roskadoznak az utak az autóktól és folyamatos káosz szélén egyensúlyoz a légiforgalom - miért nem pörgeti fel jobban egy, a kontinenst sűrűn behálózó gyorsvasúthálózat kiépítését.

Ha három-négy óra el tudnánk jutni Dubrovnikba vagy Gradóba, négy-öt óra alatt a francia vagy a görög tengerpartra, másról szólna egy ilyen cikk.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hasznos