Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Nyolcszor drágább lesz Mészáros Déli Körvasútjának egyetlen kilométere, mint a francia TGV-jé

Bécsben ekkora összegből egy új főpályaudvarra is futotta.

Közel 338 milliárd forintot fog elkölteni a Budapesti Fejlesztési Központ a Déli Körvasút egyetlen szakaszára, a költségek pedig felborzolták még a sokat látott szakemberek kedélyeit is a G7 szerint.

A szeptember 3-án kihirdetett közbeszerzési eredmény szerint a beruházás nyertese a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Építő Zrt. lett, az alvállalkozók között pedig további Mészáros-érdekeltségek szerepelnek, de a speciális gépparkja miatt szinte nélkülözhetetlen, állami tulajdonú MÁV FKG Kft. epizódszerephez jut.

A projekt főbb elemei közé tartozik a tervezés és engedélyeztetési feladatokon túl 6 kilométernyi szakasz fejlesztése, 1950 méteren harmadik, 1730 méteren pedig harmadik és negyedik vágány kiépítése, a pályasebesség 80-ról 100 kilométer/órára emelése, biztosítóberendezések, zajvédőfalak, valamint két új állomás a dél-budai Nádorkerten és a dél-pesti Közvágóhídnál.

A lapnak név nélkül nyilatkozó szakértők alapján azt írják, hogy még a városi környezetbeli költségesebb építkezés sem indokolja, hogy 338 milliárd forintba kerüljön a vasútfejlesztés egyetlen szakasza.

A költségek érzékeltetésére érdemes összevetni, mennyibe kerültek más nyugati országokban – a magyar árszínvonalnál egyébként magasabb környezetben – a vasúti nagyberuházások költségei.

Mivel a meglévő két sínpályát is újakra cserélik, ezért érdemes 26,5 milliárd forinttal számolni egyetlen kilométernyi pálya költségét.

Ehhez képest egyetlen kilométere

• a 300-320 km/órás sebességre képes Le Mans-Rennes TGV vasútnak 3,3 milliárd forintba,

• a bécsi új főpályaudvar esetében 3,4 milliárd forintba,

• Budapest-Belgrád vasút 1,9 milliárd forintba fog kerülni (ha nem lesz áremelkedés).

A felhozott példáknál érdemes figyelembe venni, hogy a kiépítés technológiája, a terepviszonyok és a nyomvonal beépítettsége befolyásolja a kilométerenként árat. Bécs ebből a szempontból jó összehasonlítási alap a G7 szerint, a pályaudvar teljes beruházási költsége 340 milliárd forint volt mai árfolyamon - foglalja össze a Forbes .

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Gazdaság

Tovább az oldalra