Bana Tibor: Szentgotthárdon a keleti vendégmunkások is többet keresnek, mint egy több éve ott dolgozó magyar munkás

Az országgyűlési képviselő támogatja a szentgotthárdi Opel-gyár sztrájkra készülő dolgozóit, ezt közleményében jelentette be.
Egy hete, karácsony előtt pár nappal írtuk Sztrájkbizottság alakult a szentgotthárdi Opel-gyárban 2021. December 21. 15:45 , hogy sztrájkbizottság alakult a szentgotthárdi Opel-gyárban. Ugyanis sem a bértárgyalások, sem a kollektív munkaügyi tárgyalások nem vezettek eredményre, így a gyárban működőkő két szakszervezet a sztrájkot sem veti el.

Bana Tibor országgyűlési képviselő (független), a vasi 3-as választókerület közös ellenzéki képviselőjelöltje most közleményben állt ki a gyár dolgozói mellett:

Ilyenre sem volt még példa

A Stellantis-csoporthoz tartozó szentgotthárdi Opel-gyár történetében ilyenre még nem volt példa: sztrájkra készülnek a dolgozók. A gyárban működő két szakszervezet, a Járműgyártók Szakszervezeti Bizottsága és a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete sztrájkbizottságot alapítottak, mivel a bértárgyalások eredménytelenül végződtek.

A szentgotthárdi Opel-dolgozókat és a szakszervezeteket ezúton szeretném támogatásomról biztosítani. Álljon előttük példaként az Audi-dolgozók 2019-es munkabeszüntetése, amely sikerre vitte az ügyüket.

Mit is üzen nekünk a szentgotthárdi dolgozók lehetséges munkabeszüntetése?

1. A magyar gyári munkások megbecsülése máig nem olyan idehaza, mint az szükséges lenne. A multinacionális vállalatoknál dolgozók bére rendkívüli módon eltér a nyugati, hasonló gyáregységekben dolgozók bérétől, akkor is, ha a termelési mutatók semmivel sem rosszabbak.

2. Ennél is szomorúbb, hogy a szentgotthárdi Opel-gyárban dolgozók bére nemhogy a nyugati kollégáikétól marad el, de a többi hazai autógyárban dolgozókétól is. Ennek következtében azok a szentgotthárdi és környékbeli fiatalok, akik például mérnöki tanulmányokat folytattak, inkább választják az ország vagy Európa más részén működő cégeket, mint a szülőföldjükön lévőt.

3. A kormány három éve a rabszolgatörvény megalkotásával és elfogadásával a magyar dolgozók helyett a multinacionális vállalatok oldalára állt, és a munkavállalói oldal jogait, lehetőségeit csökkentette, amit a vállalatok előszeretettel használnak ki.

4. Európában és világszerte is zsugorodik a benzinmotoros autók piaca. Azok az autógyártók, amelyek erre nem tudnak gyorsan reagálni, hatalmas lépéshátrányba kerülnek vetélytársaikkal szemben. Ezért szükséges akár kormányzati segítséggel is ösztönözni az autógyárakat, hogy a benzin- és hibridmotorokról, amilyeneket Szentgotthárdon is gyártanak és gyártani fognak, minél gyorsabban térjenek át az elektromos meghajtású motorokra, hiszen várhatóan ezeknek lesz a jövőben a legnagyobb piacuk.

5. Az alacsony fizetések következtében munkaerőhiány alakul ki a szentgotthárdi ipari vállalatoknál. Már több olyan jelzés is érkezett hozzám, hogy egyes helyi vállalatoknál munkaerő-kölcsönző cégektől felvett keleti vendégmunkások magasabb bérrel kezdhetik meg munkájukat, mint egy több éve ott dolgozó magyar munkás.

A 2022-es kormányváltást követően meg kell erősítenünk a munkavállalók jogait és a multinacionális vállalatokkal együttműködve útjára kell indítanunk a kutatás-fejlesztésre épülő termelést, amely motorja lehet hazánknak. Előnyben kell részesítenünk a modernizációt, hogy ne a stagnáló vagy csökkenő piacokat kiszolgáló és a kevésbé fejlett technológiára épülő termelés, hanem a piaci folyamatokra gyorsan reagáló gyártástechnológia kerüljön előtérbe.

Bana Tibor
országgyűlési képviselő

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? A szerkesztőségünkkel szeretne közölni valamit? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: [email protected]

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Közélet