Áll a bál a POSzT körül, az Örkény Színház bojkottja után Boross Martin (STEREO Akt) és Kovács D. Dániel (Szputnyik Hajózási Társaság) sem vesz rész az idei pécsi színházi találkozó versenyprogramjában, írja a szinhaz.hu.
A kritikusok céhe ugyanis Csáki Judit színikritikust jelölte a POSzT zsűrijébe, ám személyét a POSzT szakmai tulajdonosa (a Magyar Színházi Társaság és a Magyar Teátrumi Társaság) indoklás nélkül elutasította. Herczog Noémi, Jászay Tamás, Koltai Tamás és Tompa Andrea kritikusok is bojkottot hirdettek. A Kritikusok Céhe pedig kilépett a Magyar Színházi Társaságból.
Hosszadalmas lenne összefoglalni, mi is zajlik voltaképpen a háttérben, miért háborúskodik a Magyar Színházi Társaság és a Magyar Teátrumi Társaság, valamint a szakma egymással, ki és milyen politikai szálakat mozgat a háttérben. (Ha kíváncsiak, kattintsanak rá az ellenfeny.hu egy írására , amely remekül összefoglalja a színfalak mögött zajló történéseket.)
Vajon a történtek után továbbra is versenyprogramban tartják a Vitéz Mihályt?!
Ennél talán helyben izgalmasabb kérdés, hogy a szombathelyi színház idei darabját, a Vitéz Mihályt (Béres Attila rendezését) 10 + pár érv, amiért felelőtlenség lenne kihagyni ezt a Vitéz Mihályt 2015. February 07. 03:16 is beválogatták az idei versenyprogramba. Ezért is kerestük meg Jordán Tamást, a szombathelyi Weöres Sándor Színház igazgatóját, vajon a történtek után továbbra is versenyprogramban tartják-e a Vitéz Mihályt, vagy sem. Másrészt azért is kíváncsiak voltunk Jordán véleményére, mivel ő volt a színházi találkozó kitalálója, létrehozója, a POSzT szellemi atya, aki hosszú éveken át bábáskodott a rendezvény felett, és betöltötte a POSzT igazgatói posztját.
Jordán Tamás szombathelyi színházi irodájában fogadott bennünket, ahol már a beszélgetésünk legelején leszögezte, A Vitéz Mihály részt vesz a POSzT hivatalos versenyprogramjában:
- Két dolgot kell figyelembe vennem, egyrészt a mérhetetlen elfogultságomat és aggódásomat a POSzT-tal kapcsolatban, ez mindenképpen befolyásolta a döntésemet. Másrészt azt, hogy rendkívül sajnálatosnak tartom, hogy amikor ez a két szervezet (Magyar Színházi Társaság és a Magyar Teátrumi Társaság) kvázi egyesült, és eldöntötték, hogy eztán ketten viszik a POSzT ügyeit, nem fektették le írásban a játékszabályokat. Egy szervezeti és működési szabályzatban muszáj lett volna rögzíteni a feltételeket. Ha annak idején készült volna egy ilyen szabályzat, akkor nem lenne semmi probléma, kezünkben lenne egy írásos dokumentum arról, hogy hasonló esetben mi a teendő.
Mielőtt a döntést meghoztam volna, azért tájékozódtam, beszéltem a Magyar Színházi Társasággal, majd tegnap elolvastam a Teátrumi Társaságnak a közleményét is, és a kettő egybecsengett. Mindkettő arról szólt, hogy a döntések konszenzussal születtek meg. Idén a hét zsűritag kiválasztása úgy zajlott, hogy volt egy külföldi tag, ennek személyéről már korábban döntöttek, maradt hat hely, amelyre a színházi társaság leadott hat javaslatot, amiből három személyt a teátrumi társaság kiválasztott. Hármat viszont nem, közöttük volt Csáki Judit kritikus is. De nem az történt, hogy vétót mondtak egyvalakire, hanem konszenzusos megállapodás eredményeként hatból három személyt választottak ki. És ha ez így történt, akkor nem látom értelmét a bojkottnak.
Másrészt ijesztőnek tartja Jordán, ahogy a teátrumi társaság uralma alá vonta a magyar színházi életet
Jordán még hozzáfűzte, hogy nyilvánvalóan nem lehet elhallgatni azt sem, ami a háttérben, a szakmában zajlik. Ő is ijesztőnek tartja, ahogy a jobboldali politika és a Magyar Teátrumi Társaság betört a magyar színházi életbe, ahogy átvette a hatalmat:
- Ők diktálnak mindenben, és amit akarnak, azt el tudják érni, a szakmaiság teljesen mellékes lett. Ez igaz az igazgatói kinevezésekre, a támogatások elnyerésére, és a POSzT szervezésére is. Egészen biztos, hogy nem lehet az egészről politikamentesen beszélni.
Jordán Tamás viszont hozzátette, ő mindig is a kompromisszumos megoldások híve volt, még a második POSzT-on, 2002-ben meghirdette a csatabárd elásását, ami teljes kudarccal járt:
- De az ambícióm akkor is az volt, hogy most kezdődjön valami új. Végtelenül fájlalom, hogy a színházi világnak nem sikerült politikamentesnek maradnia, és ennek oka főként az, hogy a Teátrumi Társaság mérhetetlenül erős politikai eszközöket használ befolyásának növelésére, innentől kezdve nehéz tárgyilagosnak maradni, vagy bármiképpen megnyilvánulni. Azért fájlalom azt, hogy nincsenek szabályok, mert így nem lehet tudni, hogy milyen pressziók, milyen háttéralkuk zajlottak most a két színházi társaság között.
Valahány helyen volt eddig igazgató, szögezte le Jordán, ott nem számított a politikai beállítódás, sem a Merlinben, sem a Nemzetin belül, pedig jelentős és szignifikáns, jobb és baloldali elkötelezettségű színészek tartoztak ezekhez a társulatokhoz. Ahogy most sem tudja a társulatban mindenkiről hova húz a politikában, korábban is így volt, azonban kitart amellett, hogy egy társulatban a szakmaiság az elsődleges, nem a politika.
Jordán még hisz a párbeszédben – szakmai vitára hívta Vidnyánszky Attilát
Nem látok esélyt arra, hogy a kardok csattogtatásával bármi eredményt el lehet érni, mert csak elmérgesedik a helyzet
- közölte Jordán Tamás. Aztán a tettek mezejére lépett és ott a sajtóbeszélgetésen, előttünk hívta fel a teátrumi társaság elnökét, Vidnyánszky Attilát, hogy üljenek le, és beszéljék át, vitatkozzanak egy kávé mellett arról, mi is zajlik ma a színházi életben, és mi lesz például a POSzT-tal.Vidnyánszky Attila (Magyar Teátrumi Társaság elnöke, Nemzeti Színház igazgatója) másodszorra felvette telefonját, és hallhattuk, nem mondott nemet Jordán Tamásnak, így májusban leülnek majd beszélgetni.
Jordánnak persze vannak továbbra kétségei, hogy vajon el lehet-e még ásni a csatabárdot:
- Ráadásul abban a pillanatban, hogy az ember szeretné szívből a viszonylagos békét, akkor a másik oldalon rögtön opportunistának és gyávának kiáltják ki. Mert aki előre megy a fehér zászlóval, azt nem szemből lövik le, hanem hátulról! De mi történhet akkor, ha legalább megpróbálom, és leülök Vidnyánszky Attilával? Semmi! A kérdés csak annyi lehet, ki fizeti a kávét:)
Ők POSszTolhatnak vagy mégsem idén
A 2014. március 1-je és 2015. február 28-a között bemutatott előadások közül a következő előadások kerültek be a 2014. évi POSzT versenyprogramjába. (Akik visszaléptek azokat áthúzzuk.)
NAGYSZÍNHÁZ:
A válogatók közös javaslatára:
Hamlet – Örkény István Színház, Budapest Erdély - Tündérkert – Miskolci Nemzeti Színház
Írta: William Shakespeare Rendezte: Bagossy László
Írta: Móricz Zsigmond Rendezte: Keszég László
Vitéz Mihály – Weöres Sándor Színház, Szombathely
Írta: Székely Csaba Rendezte: Béres Attila
Perényi Balázs javaslatára:
Bánk bán – Újvidéki Színház
Írta: Katona József Rendezte: Urbán András
e föld befogad avagy számodra hely - Örkény István Színház, Budapest Balogh Tibor javaslatára:
Szerzők: Kovács Márton –Mohácsi testvérek Rendezte: Mohácsi János
A Mester és Margarita – Csokonai Nemzeti Színház, Debrecen
Írta: Mihail Bulgakov Rendezte: Rusznyák Gábor
Koldusopera – Békéscsabai Jókai Színház
Szerzők: Bertolt Brecht–Kurt Weill Rendezte: Katkó Ferenc
KAMARA- vagy STÚDIÓSZÍNHÁZ:
A válogatók közös javaslatára:
Szigorúan ellenőrzött vonatok – Csiky Gergely Színház, Kaposvár
Írta: Bohumil Hrabal – Bérczes László, Kiss Mónika Rendezte: Bérczes László
Meggyeskert – Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy
Írta: A. P. Csehov Rendezte: Sardar Tagirovsky
Heilbronni Katica – Szputnyik Hajózási Társaság, Budapest
Írta: Heinrich von Kleist Rendezte: Kovács D. Dániel
Felülről az ibolyát – Stereo Akt, Budapest, Trafó, Budapest Wilhelm-dalok – Jel Színház
Írta: STEREO Akt Rendezte: Boross Martin
Írta: Tolnai Ottó Rendezte: Nagy József
Perényi Balázs javaslatára:
Brand – Nemzeti Színház, Budapest
Írta: Henrik Ibsen Rendezte: Zsótér Sándor
Balogh Tibor javaslatára:
Isten ostora (Bánffy Miklós: A nagyúr című műve alapján) – Nemzeti Színház, Budapest
Rendezte: Vidnyánszky Attila