Sárkányok és kazamaták, avagy asztali szerepjátékok Magyarországon

Hogyan alakult ki a szerepjátékos kultúra kis hazánkban? Kutattunk, kérdeztünk, kalandoztunk.

Sokféle módon tölthetünk időt a családunkkal vagy a barátainkkal. Valószínűleg mindannyian játszottunk már valamilyen társasjátékkal például. Asztali szerepjátékkal ( tabletop role-playing game, vagy csak RPG) viszont valószínűleg már kevesebben. Pedig hazánkban is létezik egy lelkes közösség, mely rajong a játékforma iránt és több magyar RPG is található a piacon.

Mi is az az asztali szerepjáték?

25 éves a Nyugat.hu. Ne feledd, ide kattintva támogathatod következő 25 évünket!
Támogatom

Az asztali szerepjátékok kampányai során a játékosok, általában egy asztal köré ülve, karaktereket alkotnak és személyesítenek meg és a társasjátékokhoz hasonlóan verbálisan szóban játszanak. A játszható karaktereket karakterlapokon rögzített tulajdonságok, értékek, leírások, képességek és képzettségek segítségével formálják a játékban és a dobókockák vagy „ dobótestek” ( D4, D6, D8, D10, D12, D20, D100 oldalú dobótestek) biztosítják a szerencsefaktort, dobások segítségével haladnak végig egy mesélő által narrált történeten, amit közös döntéseik formálnak.

Az első és valószínűleg a legnépszerűbb modern példa a Dungeons & Dragons ( D&D vagy DnD), ami 1974-ben jelent meg. A játékot Gary Gygax és Dave Arneson készítette, ezzel lefektetve az alapokat az utókor számára. A D&D-nak nagy sikere lett, gyakori szabadidőtöltéssé vált több egyetemista számára is. A játékot egyes hozzá nem értő emberek (alaptalanul) megvádolták sátánizmus, fekete mágia, pornográfia, szellemi kábítószer népszerűsítésével, de a híresztelések ellenére, a mai napig felkapott maradt.

Egy D&D kampány
Wikipédia

Az RPG-k bármilyen műfajúak lehetnek, a D&D és a szintén népszerű (D&D) Pathfinder fantasy, de például a Call of Cthulhu H. P. Lovecraft horroruniverzumában játszódik.

Megjelenésük Magyarországon

Itthon az asztali szerepjátékok előfutárai a lapozgatós játékkönyvek voltak, amiket nem lineárisan olvastak, hanem az olvasó lehetőségek közül választva, a könyvben leírt utasításoknak megfelelően egy adott oldalra lapozott, így a döntéseivel alakítani tudta a történetet.

Az első fantasyk a Galaktika sci-fi magazinban jelentek meg, de ott még csak elvétve. Az 1980-as évek végén több klasszikus fantasyt is kiadtak itthon, például Robert E. Howard Conan, a barbárját és magyar szerzők is elkezdtek a műfajban alkotni, például Nemes István (Jeffrey Stone/John Caldwell), a Magyar Fantasy nagy alakjai, Gáspár András (Wayne Chapman) vagy Kornya Zsolt (Raoul Renier).

A nyolcvanas évek végén és a kilencvenes évek elején jelentek meg itthon az első szerepjátékok. A D&D egyik változatának, az Advanced Dungeons and Dragonsnek ( AD&D) felbukkant egy kalózfordítása, ami a vörös borítója nyomán a Rubin Kódex nevet kapta. Ez az AD&D leegyszerűsítése volt, ámbár tartalmazott saját ötleteket. 1992- ben 20-25 darabot nyomtattak ki belőle, ezért fénymásolás útján terjedt. A játék szabályain a különböző társaságok más és másféleképpen változtattak.

Az első magyar szerepjáték az 1991-es Harc és Varázslat volt. Nagyon hasonlított a D&D-re, leginkább már tapasztaltabb szerepjátékosok játszottak vele. Gyöngeségei ellenére egyébként szolgált némi újítással is, például a varázslat memorizálása helyett az úgynevezett varázspontokkal és a példakalanddal. Az első komoly megjelenés a M.A.G.U.S-é, aminek első kiadása 1993-ban látott napvilágot és a mai napig nagy népszerűségnek örvend.

A M.A.G.U.S. első törvénykönyvének borítója
moly.hu

Az RPG-kel foglalkozó üzletek mellett megjelentek a velük foglalkozó magazinok is. A Bíborhold (később Holdtölte) 1992-ben és a PC GURU számítástechnikai újság mellékleteként 1989-ben kezdődően, de önnáló újságként csak 1994-ben induló Rúna magazin. A Bíborhold 1992-ben indította el a Túlélők Földje névre hallgató levelezős szerepjátékot, míg a Rúna a M.A.G.U.S-t egészítette ki és támogatta, számos fantasy novella, vagy más akkor még ismeretlen szerepjáték és szerepjáték-klubok elérhetőségének ismertetése mellett. Ma már egyik lap sem létezik, de egykor két tábort képviseltek a kettészakadt RPG-s társadalomban.

A 2000-es évekre az asztali szerepjátékok népszerűsége csökkent. Megjelentek a gyűjtögetős kártyajátékok és az RPG videojátékok is, amik elcsábították a játékosokat, viszont a közösségek nem tűntek el és az asztali RPG-k a popkultúra részévé váltak.

A magyar szerepjátékok (valószínűleg nem teljes) listája

Harc és Varázslat - Az első magyar RPG, ami 1991-ben jelent meg a Sportorg Kft. kiadásában és Galgóczi Tamás és László Péter tervezte. Az AD&D nyomán készült kezdetleges játék volt, viszont voltak újításai is. A játék Sárkánylángon játszódik, mindössze négy kaszttal rendelkezett, de cserébe megjelentek olyan érdekes dolgok is benne, mint a “ Nemet Váltó Pirula” (erről mintha konzultáltunk volna vagy mi), egy hangulatot adó novella vagy a mesélőnek szóló példakaland. A játék tízoldalú dobókockát használt.

M.A.G.U.S. – A Gáspár András, Novák Csanád és Nyulászi Zsolt triumvirátus alkotása 1993-ból. A játék Ynevben játszódik, amit Wayne Chapman “ A Halál havában” és az “ Észak lángjai” c. regényei alapoztak meg, de ebben az univerzumban alkotott például Raoul Renier, Jan van den Boomen, Dale Avery, Peter McSky , Ray O’Sullivan, Malcolm J. Hunt, Körtvélyes Ákos is, csak hogy néhányat említsünk. Rengeteg kiegészítő, új szabálykönyv és irodalmi mű jelent meg a M.A.G.U.S. mellé, viszont a játék szabályai ezek miatt elég zavarosak lettek, ennek ellenére a mai napig is a legnépszerűbb szerepjáték Magyarországon.

Armageddon 2092 – Mars - Szigeti Sándor játéka 1995-ben jelent meg. Nevéhez hűen 2092-ben játszódik a Marson, egy armageddon-szituációban: a bolygót gyarmatosították, de űrlények kiirtották a Föld lakóit, így a telepesek egyedül maradtak.

Auvron - Somlói Ferenc és Kovács Olivér 1995-ös fantasy-szerepjátéka, amit a tatabányai Future Line Kft. adott ki. A Rúna magazin úgy hivatkozott rá akkor, mint “ az első olyan magyarországi szerepjáték, amely nem kötődik sem a Valhalla Páholyhoz, sem a Bíborhold-üzletcsoporthoz.

Felsőfokon Kalandok és Sárkányok - 1996-ban a Dream One Kft. kiadásában jelent meg az AD&D második kiadásának magyar fordításaként. A Valhalla Páholy továbbította előrendelőinek és egy ideig árulták is.

Codex - Nyulászi Zsolt és Szalkai László 1996-os szerepjátéka. Egyik készítője ezt írta róla: “ Amit akartunk, nem több – de nem is kevesebb! – mint egy szerepjáték. A szerepjáték reneszánsza.

Gallia - 1996-ban jelent meg és Somlói Ferenc írta. Játékrendszere a sima, hatoldalú kockára épül. A helyszín a rómaiak által megszállt Gallia, a játékosok gall ellenállók bőrébe bújhatnak. 2021-ben Gallia MMXX néven újra kiadták.

Requiem - 2000-ben, a Benefícium gondozásában megjelent játék. “ Alkotói között megtalálhatjuk a honi szerepjátszás nagyjait éppúgy, mint a következő generáció tehetséges íróit és fejlesztőit” - írja az alapkönyv.

Káosz - 2001-ben jelent meg a Cherubion Könyvkiadó gondozásában, a játék atyjai: Nemes István, aki a legtöbb történetet írta hozzá, valamint Bihon Tibor és Hüse Lajos. Worluk világában játszódik és kasztok helyett a karakterek jártasságok, tulajdonságok alapján fejlődnek.

Coyote - Király Tibor 2005-ös, a Delta Vision által publikált western szerepjátéka. A többi játékhoz képest a játék szabálykönyve viszonylag rövid volt, 165 oldal.

Kard és Mágia - Lux Gábor írta, 2008-ban jelent meg az Első Magyar D20 Társaság gondozásában. Ingyenes, a D&D harmadik kiadása alapján készült, leegyszerűsítve a szabályokat.

Koleria - Hetényi Soma alkotása 2011-ben látta meg a napvilágot magánkiadásban. A játék neve a világának istenéről, Kolerről kapta a nevét. Sárország, az egyik fellelhető nemzet neve pedig Magyarország egy régi, németek által használt gúnynevéből jön, ami az utaink állapotára utalt.

Kazamaták és Kompániák - Boldog-Bernád István és Gebei Sándor RPG-jét 2012-ban szintén az Első Magyar D20 Társaság jelentette meg. A korai D&D változatokon alapul, azokat próbálja modernizálni.

Helvéczia - Lux Gábor 2013-as játéka. Alapjául az európai pikareszk kalandregények szolgálnak, a helyszín egy alternatív Svájc, azaz Helvéczia. Érdekessége, hogy a játékhoz Bibliát és magyar kártyát is használni kell. Fajok helyett európai népekkel találkozunk benne.

FIX - Alpek B. Levente RPG-je 2013 novemberében jelent meg. A fantasy szerepjáték Orilyan világában játszódik, négy istenség szerepel benne.

Nemundir - Tóth Lamber játéka, egy “hibrid” szerepjáték, ami elektronikus eszközön és papíron is játszható. Egy másik világban, Nemundir földrészen játszódik, csak hogy egyben kölcsönhatásban van a sajátunkkal is. A készítőjével két éve lapunk is készített interjút „Itt nem minket irányítanak, hanem mi irányítunk” – Egy igazán különleges szerepjátékot mutattak be Szombathelyen 2022. March 01. 18:50 az akkor megrendezett Kardok Ünnepén.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Életmód