Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Szanyi Kapitány: Amíg Németországban 8 és fél euró a minimálbér, addig senki nem akar itt maradni

Szombathelyen járt az MSZP fenegyereke.

A brüsszeli és a strasbourgi méhkasban megengedhetetlen a késés, aki az első tíz percről lemarad, az mindenről lemarad. Ez a mentalitás már a sajtótájékoztató elején megmutatkozott, Szanyi Tibor EP képviselő pontban 16:00-kor kezdett. Az öt-tíz percekbe sűrített programok világáról, európai uniós minimálbérről, Volkswagen-botrányról és még a migránsokról is beszélt Szombathelyen az MSZP-s politikus.

Szanyi Tibor Szombathelyen
Egy gyors összenézés kezdés előtt
Mészáros Zsolt

Látszólag önmagában lévő témának tűnik az európai minimálbér, de sokkal több mindennel összefügg és sok mindent meghatároz. Az Észak-Afrikából, Közel-Keletről vagy távolabbi Keletről Magyarországon és a Dél-európai régiókon átmenő migránshullám egyik meghatározó eleme, hogy amíg Németországban nyolc és fél euró a minimálbér, Magyarországon meg kettő, addig értelemszerűen itt senki sem akar letelepedési státuszba jutni - mondta.

Nyugaton mindig nagyobb a munkaerő húzóereje és Európának szüksége van olyan, nem túlságosan, de mégiscsak alacsony képzett munkaerőre, akik azokat a munkaköröket töltik be, amiket az európai képzési rendszerek által felképesített belső lakosság már nem szívesen lát el - ebben látja a menekültválság lényegét Szanyi Tibor.

Mégis a Nyugat felé tartunk, mert egyre több a diplomás fiatal

Egy német fiatal számára teljesen evidens, hogy valamilyen főiskolán vagy egyetemen zárja a tanulmányait, viszont vannak olyan munkakörök, ahol nem igénylik ezt a szaktudást. Ami azt eredményezi, hogy az európai gazdaság motorját jelentő Ruhr-vidéken munkaerőhiány van. Ugyanez igaz Nyugat-Magyarországra is, hiszen nálunk is vannak betöltetlen álláshelyek.

Szanyi Tibor Szombathelyen
Szanyi csak mondja és mondja
Mészáros Zsolt

Szanyi szerint minden ideológiai fejtegetés nélkül is tényszerű, hogy a migráció vonzó ereje abban keresendő, hogy az így bejövő és egyszerű munkakörökben dolgozó emberek a puszta létükkel le tudják törni a bérmozgalmakat. A kapitalizmus itt mutatja meg a rosszabbik arcát, mert a cégek nem akarnak túl sokat fizetni ezeknek az embereknek.

Ennek a folyamatnak az ellensúlya, ha rögzítünk bizonyos minimumokat, és ez az európai minimálbér. Ez az Unióban a havi bruttó átlagkereset legalább hatvan százaléka kell, hogy legyen, ez Magyarország esetében havi bruttó 150-160 ezer, havi nettó 100-110 ezer forintot jelentene. Ehhez képest, még mindig a 70 ezres zónában vagyunk.

Az S&D (az Európai Parlament baloldali pártokat tömörítő frakciója) idén szeretné bemozdítani a minimálbér projektet, igyekeznek elérni, hogy norma legyen ez a bizonyos hatvan százalék, vagyis minden tagországban kötelező lenne ezt alkalmazni. Az ellenoldal ezt mindig igyekezett lesöpörni az asztalról - tette hozzá Szanyi.

Volkswagen és a károsanyag-kibocsátás

Csütörtökön állt fel Strasbourgban a parlament döntése alapján egy a vizsgálóbizottság, ami a Volkswagen-botrányt fogja kivizsgálni. Nem csak az a cél, hogy kielemezzék az ügyet, hanem tegyenek javaslatot, hogy milyen szabályokat kellene állítani. A leggyengébb pont a károsanyag-kibocsátás mérése, a nitrogénoxid-kibocsátás 80 milligramm per kilométerben van meghatározva a nagy könyvben, addig a valóságban a mai autók átlag négyszázat tolnak.

Szanyi Tibor Szombathelyen
Csak babrált a szemüvegével
Mészáros Zsolt

A gond az, hogy a valós használat közbeni mérés problémát okoz. A mérési metodikát egységessé kellene tenni, mert Szanyi szerint az nem megoldás, hogy Magyarországon más határértékekkel vizsgáztatott autókkal lehet autókázni, mint Európa más területein és fordítva.

Ide ne jöjjön senki és szennyezni a levegőt, meg hát én se menjek máshova

- mondta.

Sokan akarják a Volkswagen vérét, de a bizottság fő célja, hogy egységesítsék a mérési módszereket. Magyarország is súlyosan érintett az ügyben, mert a most szégyenpadra került motorok majdnem mind hazánkban készültek. Tehát nem mindegy, hogy olyan verdikt születik, hogy tessék bezárni a motorgyárat, inkább kulturált módon kellene rendet teremteni.

Záró gondolatok légitársaságokról és menekültekről

Szanyi Tibor kezdeményezésére az Európai Bizottság információs kampányt indít, hogy tájékoztassa a légiutasokat a jogaikról, mert a légitársaságok kezdenek elpofátlanodni, vagyis nem szeretnek kártérítéseket fizetni késésekért, elveszett csomagokért. Fontos, hogy fogyasztók tisztában legyenek a jogaikkal.

Szanyi Tibor Szombathelyen
Egyébként 15 perc alatt letudta az egészet
Mészáros Zsolt

Zárásként még annyit említett Szanyi, hogy a hazai és a külföldi sajtóban is hatalmas a káosz menekültügyben és főként a két véglet jelenik meg mindenhol, amihez az emberek próbálnak igazodni és saját véleményt alkotni. Éppen ezért nem ártana, ha végre tisztázni lehetne ezt a kérdést.

Kedves Olvasó!
Kérjük, támogasd havonta rendszeresen a Nyugat.hu szerkesztőségének a munkáját! Mert veletek együtt tudjuk kideríteni, megírni, megmutatni, hogy mi történik körülöttünk.
Köszönjük!

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Közélet

Tovább az oldalra