Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

A Depis, a Macsó, a Szende és két füstölgő Valami

Herendi Gábor tud reklámot és Valami Amerikát rendezni. Utánérzésnek nyoma sincs, a folytatás is szerethető és nevettető. Nálam működik. Melegen ajánlom az ünnepek közti esték valamelyikére!
Szórakoztató, laktató mozi. Méltó folytatása a közelmúlt szinte egyetlen élvezhető hazai vígjátékának, a Valami Amerikának. Pedig hegyeztük rá ceruzánkat, a kasszasikert megfejelő folytatásosdira hoollywoody körökben is gyakorta ráfáznak. Ráadásul a Valami Amerika hat évvel ezelőtti bombbasztikus berobbanása óta Herendi Gábornak igazán értékelendő filmes megmozdulása sem volt, legutóbb korrekt melodrámájával, a Lolával hozta a hazai filmgyártás lagymatag középszerét. A Magyar vándor pedig ... kínos. Az epébe mártott ceruza azonban most tíz perc után zsebünk mélyére csúszott, kritikus énünket hazazavartuk, és hagytuk működni a filmet.

Film, színház, muzsika...

Egyrészt egy klasszikus műfaji kliséken korcsolyázó vígjáték, valami történet-féle, panelekből összeollózva. És sok paródiával. Részleteiben minden valahonnan ismerős, arányaiban mégis ügyesen kikevert koktél. Míg az első Valami Amerika hangulati hátterét a profi (reklám)film és a show business világa adta, most egy hangárban épülő-készülő musical-színház, az East-West című darab (egy romantikus 56-os musical-féle) kulisszái mögé kukkanthatunk be.

Erre szövetkezik a három testvér (Tomi, Ákos és András). Tini-gimis amerikai giccsekből ismerős szálak: van egy csapat siheder, nekiáll darabot próbálni, éneklő - táncoló lányok és srácok lelkesednek, mindenki roppant tehetséges, szerelmi gabalyodás, először nagyon nem megy, aztán már alakul, valaki azonban bedobja a törülközőt, szerelmi bánat, a legvégén a premierre mégis minden összeáll, beugrás, siker, csók.

Oroszlán Szonja, itt még ruhástul
Oroszlán Szonja, itt még ruhástul

Herendi Gábor ezeket a paneleket ügyesen aktualizálja, csavarint rajtuk, új szálakkal frissíti. Közben mindvégig görbe tükröt tart a műfaji film kliséi elé.

Fricskái a művészfilmeseket sem kímélik, oda-odaszurkál a kortársaknak is. A lottófőnyereménynek hála ugyanis megvalósul Tamás nagy álma, privát alkotói filmje, a Bűnös város, amelyből elég az utolsó képsort magunk elé idéznünk: a sárgálló búzatábla közepén Kovács Lajos patetikus ábrázattal fejbelövi magát. Önmaga paródiája. A film amúgy valahol itt kezdődik, a Bűvös város ugyanis csúnyán megbukik. Tamás vigasztalhatatlan, az eladatlan DVD-hegyek között vergődik, nagyon sajnálja magát. Fogytán a lottónyereményből szerzett pénz is. Ekkor érkezik egy képeslap, amely segítségével a három fivér egészen New Yorkig szalad, ahol a börtönből frissen szabadult szélhámos, Alex nyomára bukkannak.
Újabb svindli után azonban azon kapják magukat, hogy maradék pénzükért rájuk sóztak egy pocsék darabot, amely már csúfosan megbukott a Broadwayn. Hogy legalább némi pénzhez jussanak, nincs mit tenni, megrendezik Pesten. Egy New York-i lapdance bárból előkerül Timi is, aki főszerepre vágyik. A potenciazavarából alig kigyógyult Ákos bosszútól hajtva összekefél egy tánckart, Bala, a maffiózó viszont a lányát szeretné látni a főszerepben. Közben Eszter és Tamás hidegháborút vív egymással. A többit nem mesélem el, úgyis ki lehet találni, a mozi első harmadában már tudni lehet, ki kivel párosodik, de minket ez csöppet sem zavar.

Jobbbról a mi Hujber Ferink
Jobbbról a mi Hujber Ferink

Valami magyar Micimackó

Az első résszel a kapcsolatot leginkább az ismerős figurák teremtik meg. A három napszemüveges fivérről „a Ravasz, az Agy és a két füstölgő puskacső” villan be, karaktereikről azonban ádáz módon a Micimackó jut eszembe. A legidősebb (Szabó Győző) a macsó, akinek ugyan átmenetileg nem áll fel, de azért mindig a talpára esik, ő a Tigris. Aztán a középső, (Pindoch Csaba) a Bűnös város meg nem értett rendezője, a melankolikus, depis Micimackó. Méze a filmje, csak azt hajtogatja… És a legkisebb szemüveges (Hujber Feri) művészlélek, a kis romantikus Malacka. Alaptípusok, esetlenek, ezzel együtt szerethetők, mint egy klasszikus mese hősei.

Sikerült Herendinek átmentenie az új történetbe Alexet (Szervét Tibor) is, kicsit ugyan haloványabb a szerepe, de sebaj, és Timit (Oroszlán Szonja), akinek még mindig jól áll a nagyon szőke kanca szerepe. Ónodi Eszter is hozza a tanárnős kötött pulcsis figurát, ő a Bagoly. Az első rész végén felbukkanó stopposlány alakja viszont nyomtalanul kihullott, de kapunk helyette András mellé egy másik lányt: Tompos Kátyát, a burokban nevelkedett maffiózócsemetét. A legnagyobb telitalálat azonban kétségkívül Csuja Imre, aki afféle magyar gengsztert alakít. Láttuk már nem egyszer hasonló szerepkörben, de itt él a figura. Lucia Brawley forróvérű koreográfusa sem rossz, ígéretesebb mint a Lolában. Mint egy operettben: gonoszok valójában nincsenek, ott legbelül mindenki esendő és szerethető alak.

Végezetül még valamit

Herendi érettebb rendező lett, kevesebb bakival dolgozik, és a színészei lubickolnak karaktereikben. Zeneileg is ahogy kell fülbemászó, Tankcsapdástul, Tóth Gabistul, tuti slágerek lesznek a Danubiuson, Hrutka Róbert is teszi a dolgát, akinek ez kell, fogyassza. A bújtatott reklámok kevésbé szembeötlők, mint az első szériában. A legvégén önironikusan, csokorba szedve azért kapunk a műfajból. Ügyes húzás, tessék hát kivárni a stáblistát is!

Kedves Olvasó!

Hangot szeretnénk adni nektek! Kérjük, segítsetek nekünk abban, hogy elindítsuk új stúdiónkat, és hogy minél több beszélgetést és videót készíthessünk veletek, nektek!

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Kultúra