Változik az éves elszámolás a szombathelyi távhőnél

Jön az összesített számla.

A Szomtáv eddig évente több elszámolást küldött, mostantól azonban ezeket egyszerre, összesített számlában kapják majd meg a szombathelyiek, mindegyiket augusztus végéig kell befizetni. A változás minden fogyasztót érint, célja pedig, hogy még érthetőbb és átláthatóbb legyen az éves távhős rezsiköltség – írja lapunkhoz is eljuttatott közleményében a szombathelyi távhőszolgáltató.

A korábbi években az egyenletes számlát minden évben júliusban, a költségosztós elszámolást pedig – a közös képviseletek megrendelésétől függően – júniustól novemberig kapták kézhez a fogyasztók. Az idei évben azonban – a könnyebb átláthatóság érdekében – az összes elszámolást egyszerre, egy időpontban, egy borítékban kapják meg a szombathelyiek.

A most esedékes augusztusi összesített számlán tehát nemcsak a tárgyhavi számla, hanem mellette az évi egyszeri egyenletes számla és/vagy a költségosztós számla is szerepel. A fogyasztók így egyben láthatják a most esedékes augusztusi kifizetni való mellett az elmúlt év fogyasztását, és azt is, hogy éves szinten többet vagy kevesebbet fogyasztottak.

Mit jelent ez a gyakorlatban? Ki kap csekket, és hányat?

A Távhő Szombathelyen közel 12 ezer tárgyhavi számlát, emellett 5200 úgynevezett „egyenletes elszámoló” számlát és 4800 „költségosztós számlát” állított ki. Akad azonban olyan fogyasztó is, akinek csak tárgyhavi számla érkezik, mások (szerződéstől függően) több számlát is kapnak egyszerre kézhez: a tárgyhavit + az egyenletest vagy tárgyhavit + a költségosztóst. Mintegy 1160 díjfizető pedig mindhárom elszámolást megkapja.

Mikor érkeznek ezek a számlák?

Az e-számlát igénylők már meg is kapták az összesített számlát, a papír alapú számlát igénylő fogyasztók pedig a napokban találják meg a postaládájukban.

Mi a teendőjük az ügyfeleknek?

Akinek csoportos beszedési megbízása van, annak nincs teendője. Akinek visszatérítése van, azt 3000 Ft felett a távhő visszautalja, 3000 Ft alatt pedig a következő számlában számolja el.

A csekkes fizetési módot választó fogyasztó abban az esetben, ha éves szinten túlfogyasztás történt, az összesített elszámolással érkező borítékban több csekket is kaphat. Fontos, hogy ebben az esetben valamennyi csekk befizetendő, és valamennyit fel kell adnia.

Akinek elszámolásai között azonban fizetendő és visszatérítendő összeg is szerepel vegyesen, és azok összege alapján a távhő befizetést vár, annak a szolgáltató kiszámolta a befizetendő pontos összeget, ez szerepel a kiállított csekken, a fogyasztónak pedig ezt kell feladnia.

Hogy néz ki ez a gyakorlatban? Mi van, ha csak egy csekket kap?

Vegyünk egy olyan fogyasztót, akinek most az összesített elszámolásban 3 számla érkezik: a tárgyhavija 3000 Ft befizetendő, egyenletes elszámolása 4000 Ft befizetendő, költségosztós elszámolása viszont 6000 Ft visszatérítést tartalmaz, és csekkes díjfizetésű.

Neki a Szomtáv egy csekket küld, 1000 Ft összeg befizetéséről. Ennek a fogyasztónak nincs más teendője, minthogy az 1000 Ft-ról kiállított csekket befizesse. Értelemszerűen az összesített számlán többféle elszámolás szerepelhet (szerződéstől függően), de ha valaki egy csekket kap, akkor a távhő előre kiszámolta a befizetni valót, így a fogyasztónak csak ezt kell feladnia.

Mit tegyen az, aki online fizeti a számlát?

Az online ügyfélszolgálatnál szintén nincs az ügyfeleknek teendője, hiszen több számla esetén azok összesítését jeleníti meg a felület befizetendő vagy visszatérítendő összegként.

Kihez fordulhat az, akinek panasza van az éves elszámolással?

Annak, akinek a költségosztós elszámolás kapcsán kérdése, panasza lenne, a számla mellé küldött tájékoztatóban megtalálja a társasház, vagy lakásszövetkezet által megbízott cég elérhetőségeit, ahol a problémáját megoldják. A költségosztást nem érintő panaszával kapcsolatban a Szomtáv ügyfélszolgálata is rendelkezésére áll.

Milyen lehetőségek vannak, ha valakinek nehézséget okoz a befizetés?

A fizetési határidő 2022. augusztus 31-e lesz, de a Szombathelyi Távhő lehetőséget biztosít részletfizetési szerződés megkötésére is. Amennyiben tartozását csak a költségosztós elszámolás adja és hátraléka rendezése céljából maximum 3 hónap futamidőre részletfizetési lehetőséget kap, akkor a futamidő végén – amennyiben a részletfizetési szerződésben rögzített feltételeket teljesíti – a késedelmi kamatot a szolgáltató elengedi. A részletfizetés egyéb lehetőségéről bárki telefonon, postai úton, vagy (időpontfoglalással) személyesen, a Szomtáv ügyfélszolgálatán is érdeklődhet.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt , vagy facebook messengeren ide kattintva . Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hasznos