A GYSEV Zrt. még 2009 szeptemberében kezdett nagyívű vasútfejlesztési munkálataiba. Ennek jegyében 41,3 milliárd uniós támogatásból, összesen 48,6 milliárd forintból valósították meg a Szombathely-Szentgotthárd vonal teljes rekonstrukcióját, de ebből a pénzből fejezték be a Sopron és a vasi megyeszékhely közötti szakasz felújítását is.
A GYSEV-é a megyeszékhely
Az időrendi hűség kedvéért itt rögtön meg is szakítjuk a fenti gondolatmenetet, ugyanis a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium még júniusban jóváhagyta a cég fejlesztési elképzeléseit A GYSEV veszi át a MÁV veszteséges nyugat-dunántúli vonalait 2011. October 06. 13:38 . Ennek eredményeként október 1-től a GYSEV átvette a Rajka-Hegyeshalom-Csorna-Porpác, a Szombathely-Porpác, a Szombathely-Kőszeg, a Szombathely-Zalaszentiván és a Körmend-Zalalövő vonalszakaszok működtetését, valamint a szükséges infrastruktúrát.
A GYSEV tehát bevette a szombathelyi várat, így már nem is csoda, hogy a megyeszékhely vasútállomásán az új uraság zászlaja díszeleg. Azonban nem csak a vasútvonalakat, hanem a dolgozók egy részét is fogadták: októbertől 350, decembertől pedig újabb 100 egykori MÁV-osból lesz GYSEV-es.
Most pedig vissza a mai ünnepélyes átadóhoz, melyen kiderült, hogy a korábbiaknál jóval gyorsabban roboghatnak a vonatok Szombathely és Szentgotthárd között. A felújított szakaszon ugyanis akár az óránkénti 120 kilométeres sebességet is elérhetik. Az utasok szempontjából ez annyit tesz, hogy a két város közötti távolságot az Intercity-k 39, míg a személyszállító vonatok 46 perc alatt teszik meg.
A rendezvényre meghívott illusztris vendégeket, köztük Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkárt is, valamint a sajtó képviselőit első körben közös vonatozásra invitálták. A helyzet, vagyis inkább az ünnepség komolyságát mutatja, hogy a Liszt Ferenc arcképét magán viselő, és a világhírű zeneszerzőtől származó dallamokat az éterbe juttató mozdony kizárólag e jeles alkalomra jött át az ország másik végéből.
És vannak még változások
A 2011-es menetrendváltozásra a már villamosított és új biztosítóberendezéssel is ellátott Sopron-Szombathely vonalszakaszhoz hasonlóan a Szombathely-Szentgotthárd közötti szakasz villamosítása is befejeződött. Ezt az egyszerű halandó legkönnyebben onnan veheti észre, hogy ezen a vonalon is eltűntek a dízelmozdonyok. Az alábbiakban a technika, illetve a számok szerelmeseinek álljon itt néhány adat.
A két város között található állomásokon 55 centiméteres utasperonokat, valamint esőbeállókat is kialakítottak. (Utóbbiak úgy tűnik még a 21. században sem szériatartozékai egy állomásnak.) A Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vasúti rekonstrukció során összesen 154 kilométer sín és 125 ezer betonalj lefektetését kellett megvalósítani, a Szombathely-Szentgotthárd közötti szakasz villamosításához pedig 500 felsővezeték-tartóoszlopot kellett elhelyezni.
További érdekesség, hogy a Piroska néven ismert BZ-ket nagyobb, gyorsabb és biztonságosabb nem Farkas, hanem Jenbacher típusú motorkocsikra cserélik, például a Kőszeg és Szombathely közötti szakaszon is. A GYSEV Zrt. azt szeretné elérni, hogy az egyéni közlekedésről minél többen váltsanak át a közösségire. Így aztán az utazás kényelmét közvetlenül szolgáló fejlesztéseken túl az állomások mellé parkolókat és kerékpár-tárolókat építene a cég.