Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Megnyirbálják a Volán szombathelyi menetrendjét?

Megszűnhet például az 1U-s, a 8H-s, a 25-ös és a 26-os jelzésű járat, és több buszsofőri állás. A társaság két tervezetet is kidolgozott, nálunk mindkettőt megnézhetik.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A szombathelyi közgyűlés novemberben és decemberben sem hozott végleges döntést a Vasi Volán Zrt. 2012-es helyi menetrendjéről. A tavalyi év utolsó rendes ülésén Szorít a cipő, nincs pénz - Közgyűlési délelőtt percről-perce 2011. December 15. 08:56 az ellenzék részéről vetődött fel: igaz-e hogy egy fideszes javaslat alapján majdnem 50 százalékkal is csökkentheti szolgáltatásait a Volán. Erre Horváth Zoltán (LMP) és Németh Kálmán (MSZP-SZTKE) későbbi sajtótájékoztatóján is kitért Enyhül a szorítás – Közgyűlés utáni vélemények 2011. December 16. 15:46 . A szolidan elhallgatott lépés igencsak fontos, hiszen általa jelentősen megritkulhatnak a buszjáratok. Az egészre azért lehet szükség, hogy az üzemeltetési költségek, valamint a veszteségtérítési kötelezettségek csökkenjenek.

A Volán nem támogatja a tervet

A szabad sajtó nem létezhet nélküled. Támogasd a Nyugat.hu-t!
Támogatom

Bár információink szerint a fenti javaslatról a Volán még december végén sem kapott írásos határozatot, ettől függetlenül hozzáláttak az menetrendtervezetük átdolgozásához. Az A és a B menetrend (cikkünk elején keretben) január 9-re készült el. Nos, a birtokunkba került, Papp László vezérigazgató által jegyzett anyag szerint a Volán nem támogatja a tömegközlekedés további térvesztésével járó döntést.

Új buszok az Éhen Gyula téren. Szűkülő mozgástér?
Bonyhádi Zoltán

Ezzel ugyanis az utasok száma csökkenne, s amennyiben a közösségi közlekedést most visszafejlesztik, akkor néhány év múlva elviselhetetlen forgalmi torlódások alakulhatnak ki a városban. Ezek miatt pedig elkerülhetetlenné válna a szolgáltatási szint újbóli emelése. Ehhez azonban már rendkívül nagy anyagi forrásokra lenne szükség.

Az anyagból az is kiderül, hogy a Volán a novemberi javaslataihoz ragaszkodna, mely így is majdnem 43 és fel ezerrel kevesebb megtett kilométerrel, valamint 17,2 milliós megtakarítással számol. Még mielőtt átnéznénk a két menetrendtervezetet fontos jelezni, hogy a járatritkítás logikusan egyrészt kevesebb utast is jelent, másrészt a kilométer alapú teljesítmény csökkenésével az állami normatíva egy részétől el is eshet a Volán. Vagyis az egyik oldalon ugyan visszafogottabbak lehetnek az üzemeltetés költségei, ám a másik oldalon viszont kevesebb külső bevételre tehet szert a társaság.

Megszűnő és ritkábban közlekedő járatok

Amennyiben az A verzióra bólint rá a közgyűlés, akkor megszűnik például a vasútállomástól a Tesco-ig közlekedő 8H, valamint a szintén a vasútállomás és Olad között ingázó 25-ös busz. Az 1-től 9-ig jelzett (törzsvonalon közlekedő) buszok általában ritkábban járnának. Az 1A 16:45, az 1C 16:55, a 9-es 17 óra 10 perc után munkanapokon nem közlekedne.

A 7H-s busz két megállót (a Kétrózsa közt és az emlékművet) kihagyva csak az Arany János utca és a Rumi út között járna. A 29A útvonala is megváltozna: a busznak a kórház és az Órásház között a művészeti gimnáziumnál, a Váci iskolánál, a Váci Mihály és a Bem utcában, valamint a Perint hídnál lenne megállója, a Joskar-Olát viszont teljes egészében kihagyná. Az A változat összességében a szolgáltatások 15 százalékos lefaragását tartalmazza, mely együtt járhat 6-8 buszsofőr elbocsátásával is. A Volán úgy kalkulált, hogy amennyiben az A menetrendet választja a közgyűlés, akkor az utasok száma 3-5 százalékkal csökkenhet.

A B menetrend rejti a drasztikusabb lefaragást. Ennek elfogadása esetén a fent részletezett verzió életbe lépése mellett például megszűnne a vasútállomás és Bogát között közlekedő 1U, valamint a vasútállomás és a Parkerdő között közlekedő 26-os jelű járat. A 6-os busz pedig nem közlekedne szabad- és munkaszüneti napokon. A két menetrend közül a B változat összességében 30 százalékos járatcsökkenést, továbbá 18-20 buszsofőr elbocsátását jelenthetné.

Úgy tudjuk, a képviselők pénteken összeülnek, és megvitatják a 2012-es menetrend ügyét. A végső döntést pedig a január 18-ai közgyűlés mondhatja ki. A végére már csak egy, talán kissé naiv kérdésünk maradt: Puskás Tivadar polgármester december 20-án, az új Credo buszok átadásakor miért mondta, hogy a tömegközlekedés fejlesztése fontos? Újabb hét Credo gurul a szombathelyi flaszteren 2011. December 20. 20:00 A fentiekből ugyanis nem ez látszik…

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
Hirdetés
Hirdetés

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Közélet

Hirdetés