A szombathelyi MÁV Vasjármű Kft-ről az elmúlt egy évben riasztó híreket kaptunk, és adtunk tovább. Kezdődött egy ügyészségi vádemeléssel Sikkasztással vádolják a MÁV Vasjármű vezetőit 2013. April 12. 10:38 tavaly áprilisban, ekkor a cég három vezetőjét-tulajdonosát vádolták meg, összesen 1,3 milliárd forintos sikkasztással. Innen indult aztán a cég kálváriája.
Nem volt fizetés
Tavaly novemberben a dolgozók panaszolták el nekünk, hogy nem kapnak fizetést Nem fizet a dolgozóknak a MÁV Vasjármű? 2013. November 28. 17:55 . Ekkor esett szó először arról, hogy átszervezésekre kényszerül a cég, és ekkor került szóba a többségi tulajdonos, Traininvest Kft. is, őket nem is sikerült elérnünk.
December elején utánajárunk, mi is van a dolgok mögött Négyszázan veszíthetik el munkájukat a MÁV Vasjárműnél? 2013. December 05. 18:51 . Kiderült, hogy a bíróság zárolta a vád alá került tulajdonosok vagyonát, és ennek része volt a kft-ben lévő tulajdonrészük is. Így azokat eladni sem lehetett, és egy bankhitel esetén jelzálogot sem tehetett volna rá a bank. Ez volt az oka annak, hogy késtek a fizetések, a cég is a csőd szélére került, hiszen a beszállítóknak nem tudott fizetni, azok meg sorra leállították a szállításokat, ez pedig távol tartotta a megrendelőket is.
Az idén januárban ismét a fizetések késéséről jöttek a hírek Megint nem fizet a Vasjármű? 2014. January 29. 11:20 , ekkor már nem találtunk senkit, aki bármiféle információval szolgált volna a vállalatról, és az ott dolgozó 260 alkalmazott sorsáról. Így jutottunk el mostanáig, amikor végre sikerült szóra bírnunk a cég új ügyvezetőjét, László Gábort.
Egyezkedés a bankkal
Mint mondta, a cég jelenlegi adóssága 1 milliárd forint, ebből 400 millió bankhitel, 600 millióval pedig a beszállítóknak tartoznak. A bank tavaly ősszel 200 milliót ki is vett a cégből, és jelezték, hogy átszervezésekre, racionalizálásra van szükség, csak akkor tartják fenn a meglévő hitelt, ha ez megtörténik. A bank erre ez év február 28-ig adott határidőt.
A cég egyébként 2012-ben 300, 2013-ban 400 milliós hiányt halmozott fel, ezzel küzdenek most is. Készítettek egy racionalizálási tervet, ez alapján a bank kétszer is meghosszabbította a határidőt, ami végül április 30-án járt le. Ekkor keresték meg László Gábort, és társát, Tausz Ádámot azzal, hogy tegyék rendbe a kft-t.
A cégben a Traininvest Kft-nek 65, a MÁV-nak 25 százalékos tulajdonrésze van, és 10 százalék a dolgozói résztulajdon. Ők ketten a Traininvesttel kötöttek szerződést, első feladatuk az volt, hogy hosszabbítsák meg a bank türelmi idejét. Ezt meg is tették azzal a nyilatkozattal, hogy átveszik a cég irányítását, pénzt tesznek a cégbe, és megrendeléseket szereznek.
Ellenállnak a tulajdonosok?
A bank július 15-ig hosszabbított, ezután június 1-től Tausz Ádámot kereskedelmi vezetővé, László Gábort ügyvezetővé nevezték ki, május 13-tól május 31-ig külsős megbízottként dolgoztak. De aztán kezdődtek a gondok.
Május 30-án taggyűlés volt, ahol a többségi tulajdonos nem szavazta meg, hogy ők pénzt tegyenek a cégbe. Az ügyvezetői megbízás csak egy hónapra szól, annak ellenére, hogy ingyen végzik ezt a munkát, ahogyan László Gábor fogalmazott: a cég anyagi helyzete nem teszi lehetővé, hogy nekik bért fizessenek.
Az akkor miért éri meg ez nekik kérdésünkre azt mondta, majd akkor éri meg, ha a befektetett pénzükért tulajdonrészt kapnak, aminek az értéke egyre nagyobb lesz. Hiszen időközben sikerült megrendeléseket szerezni, jelenleg teljes tempóban megy a munka, májusban és júniusban a fizetéseket is időben megkapták az alkalmazottak.
Elbocsátották a meggyanúsított vezetőket
Szépen alakulnak a dolgok – mondta László Gábor, de itt az újabb fejlemény. Június 27-ére, péntekre újabb taggyűlést hívtak össze, ahol a tulajdonosok eldöntik majd, velük akarnak-e tovább dolgozni, vagy másokkal. László szerint könnyen lehet, hogy az ő eredményüket látva úgy gondolják, mindez nekik is menne.
Azért van csavar is a történetben. Korábban írtuk már, hogy a sikkasztással vádolt, és jelenleg is bírósági eljárás alatt álló vezetők a cégnél maradtak. Egészen mostanáig, ugyanis az új ügyvezető a múlt hétfőn elbocsátotta őket. Azért, mert a kft. belső szabályzatában benne van, hogy náluk nem dolgozhat olyan, aki ellen büntetőeljárás zajlik. A két volt vezetőt pedig korábban a többségi tulajdonos Trainvest küldte a céghez.
Válságmenedzserek kellenek
László Gábor azt mondja, ha a tulajdonosok úgy döntenek, hogy nem velük akarnak dolgozni, akkor ő 30-án átadja az ügyvezetést. Az egy dolog, hogy akkor beperli a Traininvest Kft, mert megszegik a velük kötött szerződést, de szerinte a Vasjárműnek rájuk van szüksége. Ide most válságmenedzserek kellenek, és nem vasúti szakemberek, mert ezt a céget meg lehet és meg kell menteni.
Nem is a 140 éves múltért, hanem azért a 260 emberért, akik itt dolgoznak, közvetve a velük egy családban élő ezer emberért. Kijelentette, ehhez olyan döntés kell, ami a Vasjármű, és nem az egyes tulajdonosok érdekeit nézi. A szükséges átszervezésekbe nem férnek bele az egyéni érdekek – fejezte be.
Nem kaptunk válaszokat
Megpróbáltuk elérni a Traininvest Kft-t. A cégnyilvántartásban két telefonszámot találtunk. A vezetékes telefont azonban közben kikapcsolták, az automata szerint azon előfizető nem kapcsolható. A mobilszámon felvette egy férfi, aki közölte, ez egy magántelefon, ő pedig nyugdíjas. De, mint mondta, el tudja érni a céget, megígérte, hogy megkéri őket, hogy még ma délelőtt hívjanak vissza minket.A visszahívásra hiába vártunk, persze, továbbra is kíváncsiak vagyunk a többségi tulajdonos véleményére, ha azt megosztják velünk, mi is közzé tesszük. Ahogyan a pénteki taggyűlésen hozott döntéseket is figyeljük majd.