Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Nagyseggű viperák, sápadt penészvirágok - 8 borzalom nő + 1 férfihalál

Lesújtó egy képet kapunk a nőkről. Ez egy ilyen férfiszemüveg. - Vélemény a szombathelyi színház legújabb nagytermi premierjéről.

„Megráz és felébreszt. Aztán talán jobban értjük és értékeljük azt, amiben épp vagyunk.” - írtuk épp egy hete „A mi osztályunk” Elevenen megégettek 1600 embert, aztán beköltöztek otthonaikba. De miért? 2016. February 06. 12:10 főpróbája kapcsán Lukáts Andor rendezéséről. Ha nincs kedvünk hasonló mélységekre, ellenpontként van itt egy lazító gyakorlat, a WSSZ nagyteremében eztán a groteszkre gyúrt vígjáték-komédiát játsszák: a Nyolc nőt. Sokan megnézték a kétezres évek elején François Ozon azonos című moziját, bár előbb lett világsiker a darab, és utána forgattak belőle filmet, Catherine Deneuve főszereplésével.

WSSZ: Nyolc nő
Mészáros Zsolt

Szép színésznőkből ilyen rútakat faragni?!

Meghökkent elsőre Göttinger Pál rendezése, pontosabban a színpadi megjelenítése. No nem is a kastélyszerű ódon nappali a súlyos fabetétekkel, mint egyetlen helyszín, ez egy konszolidált nagypolgári enteriőr. Tényleg, egyedül a díszlet „normális”, igaz, ezen is találni rejtett „kiskapukat”, például egy minibárból nyíló rejtekajtót. Hanem a sok torz nőkarakter.

Nagy fenekek, horror- parókák, elrajzolt Addams Familys arcok, alig tudjuk beazonosítani a színészeket. Ahol mindenkinek hurkás a hasa és püffedt csimbókok lógnak a lábán. Keményen elrajzolt, csetlő-botló nőszerű lényeket kapunk, akiknek a romlottság, a képmutatás már a gesztusaikban benne van. Az elfuserált nőtengerben egyedül a szobalány az, aki nyomokban még emberszerű és férfiszemnek kívánatos lehet.

WSSZ: Nyolc nő
Mészáros Zsolt

Lesújtó egy képet kapunk a nőkről. Ez egy ilyen a férfiszemüveg

A szerző Robert Thomas felhasznál minden klisét, amit az Agatha Christie krimikben szeretni szokás: adva van egy isten háta mögötti vidéki kastély, karácsony közeleg, összegyűlik a család. A vezérhímet holtan találják az ágyában, késsel a hátában. A házban nyolc nő tartózkodik, az áldozat anyja, felesége, húga, sógornője, két lánya és két háztartási alkalmazottja. Tudják, hogy a gyilkos köztük van, de melyikük lehet az? A telefonzsinór elvágva, az egyetlen autó leromlott, az ajtót bereteszelték, a kutyákat megmérgezték. Nyomozó nincs, helyette mindenki gyanúsít, a másikat fürkészi, közben meg, mint a viperák összezárva, marják, tépik egymást.

Hullanak az álarcok, és újabb és újabb eltitkolt része kerül elő egy hátborzongató kirakónak. Mert mindenkinek van legalább egy indoka arra, amiért épp ő tehette el láb alól a munkát, pénzt, oltalmat adó papát-férjet-szeretőt, aki a csőd szélére kormányozta ezt a bagázst. És akitől mind a 8 nő függ (függ?, csüng, szívja a vérét). A szerző aztán csavarint még egyet a végére, de ne lőjük le a poént.

WSSZ: Nyolc nő
Mészáros Zsolt

Zavar a jelmezek túlontúl direktsége, nekem sok a groteszkből, és eltűnik annak az esélye, hogy fokozatosan hulljon le a lepel ezekről a nőkarakterekről. A korcs jelmezek-sminkek először meghökkentenek, de egyszersmint direkt jellemrajzok is, amivel eleve leírják a szereplőket, meg se kell szólalniuk. Olyan bélyegeket kapnak, amik alól nincs kibújás. Fel sem merül bennünk, hogy a jóravaló nagylány tényleg jóravaló, hogy a feleség szerető asszony, hogy a fura pederasztának beöltöztetett házvezetőnő nem egy sunyi alak.

Sodró Eliza mindent visz, attól a pillanattól kezdve, hogy fekete szemekkel, szürkén, hajfonatokkal betoppan a többi vipera társaságába, rajta tartjuk a szemünk. Telitalálat, ügyes, de meg is szoktuk már tőle. Rendben van Alberti Zsófi szobalánya is, új arc Grisnik Petra, akire rá kellett kerestünk a világhálón, hogy lássuk, szép nő, akit felismerhetetlenre torzítottak. Németh Juditból valami felismerhetetlen pigvin-torzót csináltak, és - képzelnék? - Fekete Lindából nagyseggű, számító liba lett.

WSSZ: Nyolc nő
Sodró Eliza
Mészáros Zsolt

Nem ez az a darab, amire mégegyszer beülnék. Hosszú, a kezdő gázfröccs után kicsit leül, nőként is nehéz azonosulni ezekkel az elrajzolt karakterekkel. Viszont a második etaptól már érdekelt legalább a krimi végkifejlete...

Szereplők:
Madame Chanel/Németh Judit
Louise, a szobalány/Alberti Zsófi
Susanne, az úr lánya/Grisnik Petra
Mamy/Vlahovics Edit
Gaby/Catherine és Susanne mamája/Fekete Linda
Augustine néni/Bálint Éva
Catherine, Susanne húga/Sodró Eliza
Pierette/Edvi Henrietta e.h.
Díszlettervező: Pilinyi Márta
Jelmeztervező: Bujdosó Nóra
Kellékes: Jenei Ági
Smink, maszk: Takács Katalin
Súgó: Kisely Máté
Ügyelő: Schmidt Róbert
Rendezőasszisztens: Kovács Nóra
Rendező: Göttinger Pál
Bemutató: 2016. február 12. 19 óra, Nagyszínpad

Kedves Olvasó!

Hangot szeretnénk adni nektek! Kérjük, segítsetek nekünk abban, hogy elindítsuk új stúdiónkat, és hogy minél több beszélgetést és videót készíthessünk veletek, nektek!

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

Kapcsolódó cikkeink

Elevenen megégettek 1600 embert, aztán beköltöztek otthonaikba. De miért?

Egymás szomszédai voltak: "A mi osztályunk". Megrázó premier a szombathelyi színházban.

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Kultúra