Egyedülálló retró Lada rendőrautó Szombathelyen!

Kicsik és nagyok is elámultak, amikor megjelent a különleges Lada az egyik szombathelyi rendezvényen.
 
 

Egyedülálló retró Lada rendőrautó Szombathelyen!

Kicsik és nagyok is elámultak, amikor megjelent a különleges Lada az egyik szombathelyi rendezvényen.
 
 
 
 
Tetszünk, ugye? Akkor lájkolj minket! 
 

Egyedülálló retró Lada rendőrautó Szombathelyen!

Kicsik és nagyok is elámultak, amikor megjelent a különleges Lada az egyik szombathelyi rendezvényen.

A hagyományőrzésnek hagyományai vannak Vas megyében, elég ha csak a Savaria Legióra, a Magorra, Régió Egyesületre gondolunk, vagy éppen sportban a Halmayra.

Ezeknek a csoportoknak a közös jellemzője, hogy régmúlt, vagy lassan az emlékezet homályába vésző, igen távoli események, emberek, cselekmények és az azokhoz köthető tárgyak emlékét próbálják felidézni, megőrizni. A nemzetközi rendőrszervezet, az IPA Szombathelyi Csoportja két éve úgy döntött, szinte a közelmúltba nyúlnak vissza, és elkészítik egy nyolcvanas években megszokott rendőrautó korhű mását. Bár „alig” 20 évről van szó, a vállalkozó kedvű rendőrök mégis komoly falakba ütköztek.

A kezdetek

Ahogy az lenni szokott, először egy rendezvényen, kötetlen beszélgetés közben vetődött fel komolyan az ötlet, mi lenne ha nosztalgiából megcsinálnának egy rendőrautót? A gondolatot aztán tett követte, amiben jelentős szerepet játszott a megszállott gyűjtőszenvedélyéről is ismert Ribes Attila őrnagy, az IPA Szombathelyi Csoportjának az elnöke. Vele beszélgettünk.

Mint megtudtuk, először alapos kutatómunkát végeztek, mivel teljes mértékben korhű autót akartak létrehozni. Rendőrautóvá alakított Lada 1200-as autót például csak 1985 végéig hoztak be az országba, ezért ebből sem felelt meg minden.

Két éve, 2004. decemberében aztán a Végh Autóház tulajdonosától érkezett egy hívás, a beszámítási akcióba beadtak egy 1985-ös Ladát. Ribesék le is csaptak a járműre – ami egyébként a bontóban végezte volna – és jelképes összegért megvásárolták azt. A Ladát ezután Baán Imre apró darabokra szedte, kijavította, hegesztette és fehérre festette. A teljes motorgenerál Kiss László kezét dícséri. Az alapok tehát megvoltak.

Az első nehézségek

Egy rendőrautó legfőbb külső ismertetőjegyei a kék lámpa, sziréna és a felirat. Az utóbbi a Rendőrség-történeti Múzeumtól kapott fényképek alapján készült el egy grafikus segítségével, és gondosan ügyeltek a szöveg pontos pozícionálására is.

Szintén a múzeum segítségével sikerült kideríteni a kék szín pontos színkódját, így az is teljesen olyan, mint egy eredeti rendőrautón volt.

A szirénával és a kék lámpával váratlan nehézségekbe ütköztek a rendőrök. Kiderült ugyanis, hogy ilyenek már sehol nincsenek a rendőrségi raktárakban. A Ladák leszerelésekor ezeket szigorúan megsemmisítették. Sikerült kideríteni, hogy ezeket az Elektris Ipari Szövetkezet forgalmazta. Ribesék felvették velük a kapcsolatot, és részben sikerrel is jártak. Szirénát még találtak, de a két kék lámpából csak egyet sikerült előkeríteni, azt is az egyik munkástól, aki a típusváltáskor egy lámpát hazavitt emlékbe.

Kék lámpát köröz a helyi IPA - a román szál segíthet?

A „villogót” és a szirénát Erdélyi Lajos szerelte fel az autóra, ő a nyolcvanas években a híradóműhelyben dolgozott, ezért lelkesen és örömmel vállalta a feladatot. Egy lámpa azonban még hiányzik. Mentőövet jelenthet, hogy ilyen kék forgófény volt a régi mentőkön is. Amikor a Toyota váltotta le a hazai mentőautókat, akkor a leszerelt készletek egy része Romániába került.

Elképzelhető, hogy ott még sikerül a nyomára bukkanni. Az sem lenne meglepetés, ha egy szekrény mélyéből, vagy egy diszkós felszereléséből kerülne elő egy elfeledett kék lámpa. Ha esetleg valakinek van ilyenje és szeretne hozzájárulni egy kuriózumnak számító autóhoz, akkor jelentkezzen Ribes Attilánál. Galériánkban látható, pontosan milyen szerkezetre van szükség.

A belső értékek

Egy Lada rendőrautó – milyen meglepetés – nem igazán dúskált az extrákban a nyolcvanas években. Maga az autó azonban kifejezetten jónak számított a hazai viszonyok között. A retro rendőrautóban jelenleg a rádió kezelőegységei és a szirénát, kék lámpát működtető egység kapott helyet. A csomagtartóból hiányzik viszont a radiátorhoz hasonlító, 25x40 centis adó-vevő egység. Ilyet sem találtak rendőrségi tulajdonban a helyi zsaruk. Későbbi, kisebb méretű van, de ők szigorúan ragaszkodnak a korhűséghez.

Rendőrségi rendszám –- kedves poén

Érdemes még szót ejteni a rendszámról is. A rendőrség udvarán parkoló járművön az RA 97-00-ás rendszám virít. Ha valakinek nem tűnne fel egyszerre, akkor eláruljuk, a 97-00 Szombathely irányítószámára utal, az RA pedig a rendőrautókat jelölte a rendszerváltás előtt.

A valóságban azonban a rendőrségi Lada nem mehet ezzel a rendszámmal a forgalomba, sőt jelenleg egyáltalán nem mehet, ennek pedig oka van. Az oldalán virító "Rendőrség" felirattal ugyanis jogosulatlan címhasználat szabálysértését követnék el a valóságban is rendőr hagyományőrzők, mivel az autó nincs rendőrségi állományban, vagyis az IPA szombathelyi szervezetének tulajdona. Az elnök már kérvényezte az ORFK-nál a névhasználatot és jelenleg az engedélyre várnak. Ha ez megérkezik, akkor az autó saját kerekein gurulhat a rendezvényekre, igaz hétköznapi rendszámmal. A képeinken is látható RA-s tábla pedig csak a bemutatókon kerülne rá.

(Cikkünk megjelenésének napján megérkezett a válasz a kérelemre: A vonatkozó ORFK intézkedés alapján kizárólag rendőrségi üzemeltetésű járműveken helyezhető el a Rendőrség felirat, ezért a szombathelyi hagyományőrzők korhű Lada rendőrautója jelenleg forgalomba nem helyezhető.)

Kit érdekel egy ilyen rendőrautó?

A válasz tömör: szinte mindenkit. A tapasztalatok alapján kevés embert hagy hidegen a rendőrségi Lada. Az idősebbek nosztalgiáznak, a fiatalok pedig rácsodálkoznak. A Derkovits városrészen szabályosan megrohanták az ovisok és belepréselődtek a soha nem látott autóba. A készítők becsületére legyen mondva, nem vitrinautót készítettek, amit csak tisztes távolból lehet nézni. Az élmény így teljes.

Az egyenruha is korhű

Ribes Attila a bemutatókon korhű egyenruhát ölt. Ezt egy nyugdíjas főhadnagytól kapta az IPA, és nem kellett rajta semmit módosítani, ráadásul a ruha pont Ribes mérete. A nem túl kényelmes és praktikus öltözet ma már teljesen a múlté, érdekes viszont, hogy az akkori pisztolyok és bilincsek még sok helyen most is használatosak. Ribes pisztolytáskájában saját – töltetlen - szolgálati fegyvere, egy PA63-as lapul, természetesen ez is korhűnek számít. Az autóban helyet kap még egy helyszínelőtáska, ami a 80-as években praktikus volt, ma viszont már megmosolyogtató.

Lehetőségek

A Lada rendőrautót először a nyugat.hu mutatja be részletesen, de a rendőrök között már elterjedt, hogy készül ilyen. Felhívtuk a Rendőrség-történeti Múzeumot, hogy megtudjuk, nekik milyen Ladájuk van, de kiderült, hogy nekik egyáltalán nincs ilyen a birtokukban, nekik ugyanis Moszkvicsaik vannak.

A szombathelyi IPA-hoz már most is érkeztek felkérések: szívesen látnák az autót különböző rendezvényeken. Ribes Attiláék mennének is vele hazai és külföldi rendezvényekre, de egyelőre a már említett engedélyre várnak. A szigorú szabályok miatt ráadásul hónapokkal korábban kell majd jelezni, ha valaki szeretné meghívni a Ladát egy rendezvényre. Mindenesetre az biztos: egy veteránautós felvonulás fényét is emelné, ha nem a mostani, modern járőrautó vezetné fel a menetet, hanem egy szirénázó Lada.

Az Astrákat is megmentenék az utókornak

A helyi hagyományőrzők szeretnének megmenteni egyet a ma még látható, de hamarosan teljesen eltűnő Opel Astra rendőrautókból is. Mi sem egyszerűbb, gondolhatnánk mi, egyszerű halandók, csak kérvényezni kell egyet az országos főkapitánytól, és karban kell tartani a járművet. A helyzet azonban korántsem ilyen egyszerű.

A szabályok ugyanis itt is roppant szigorúak és még ilyen kivételes helyzetben sem térnek el tőle. A szolgálatból kivont Astrákat előbb megfosztják minden rendőrségi felszereléstől és jelzéstől, majd nyílt árverésen értékesítik őket. Az IPA-soknak tehát itt kell majd megküzdeniük az érdeklődőkkel – és nem egyszer nepperekkel. A Ladával ellentétben itt nem csak az Astra évjáratára kell figyelni, hiszen a rendőrségi Opeleket speciálisan a rendőrségnek gyártották a szentgotthárdi gyárban. Néhány extra a hagyományos Opelhez képest: a hátsó ajtó 90 fokig nyílik, a sebességváltó első három fokozata rövidebb a jobb gyorsulás érdekében, emelt a futómű és nagyobbak a felnik. Az üléshuzat is speciális, gondolva a koszos, vérző, bepiszkító „utasokra”.

Ha már az autó megvan, akkor onnantól viszonylag egyszerű a helyzet, a matricázó cég megvan és a fényhidak, rádiók is beszerezhetők, innen már „csak” az anyagiakon múlik, mikor fejezik be a felújítást. Pénzben viszont az IPA sem úszik, úgyhogy a szponzorok mindig jól jönnek.

Szombathely addig is büszkélkedhet a Ladával, ami feltehetőleg nem csak hazánkban, de a környező országokban is sikert arat majd néhány lelkes rendőrnek és segítőiknek köszönhetően. Galériánkban kívül-belül bemutatjuk a járművet, amit összehasonlításképp még egy mai járőrautó mellé is odaállítottunk.

A világ legnagyobb független rendőrségi szervezetének, az IPA-nak a jelmondata: Servo per Amikeco, azaz barátsággal szolgálni. Ribes Attilától megtudtuk, hogy céljuk a baráti kapcsolatok kiépítése, a szakmai ismeretek bővítése, hasznos módszerek adaptációja. Míg tőlünk nyugatabbra a technika előrehaladottabb, addig nálunk éppen ennek hiánya miatt sok olyan módszert fejlesztettek ki a helyi zsaruk, amit csodálkozva, vagy éppen csodálattal szemlélnek külföldi társaik. (Azt vajon hányan tudják, hogy az ujjlenyomat- és a szagazonosítás is magyar találmány?) A szombathelyiek rendszeresen igyekeznek egyedi dolgokkal előrukkolni, és örömmel vettük észre, hogy az egéralátétjükön munkatársunk országos fotópályázaton fődíjas felvétele is szerepel.

 

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

 

 
 

 
 
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 

Hirdetés

Hirdetés