Közlekedő ilyet még nem látott: Koppenhága az égben épít bringautat

Oké, a dán főváros eddig sem pöcsölt, ha a kétkerekűek kedvére akart tenni, ebből a szempontból egész Európa számára példaértékű, amit csinálnak. Na, de ami most készül, az nem túlzás kicsit?
 
 

Közlekedő ilyet még nem látott: Koppenhága az égben épít bringautat

Oké, a dán főváros eddig sem pöcsölt, ha a kétkerekűek kedvére akart tenni, ebből a szempontból egész Európa számára példaértékű, amit csinálnak. Na, de ami most készül, az nem túlzás kicsit?
 
 
 
 
Tetszünk, ugye? Akkor lájkolj minket! 
 

Közlekedő ilyet még nem látott: Koppenhága az égben épít bringautat

Oké, a dán főváros eddig sem pöcsölt, ha a kétkerekűek kedvére akart tenni, ebből a szempontból egész Európa számára példaértékű, amit csinálnak. Na, de ami most készül, az nem túlzás kicsit?

Koppenhágát a világ legélhetőbb lakóhelyei közé szokás sorolni. Díjakat is kapott már ilyen vonatkozásokban, tavaly például megválasztották a kontintens zöld fővárosának az alternatív energiák környezetkímélő hasznosítása miatt, de ők építették meg tizenöt éve a földkerekség legnagyobb szélerőműparkját, szennyvíztisztítóikba annyi pénzt öltek, hogy a kikötőjeikben úszni lehet, 2025-re pedig szeretnék a legdurvábban minimalizálni a károsanyag-kibocsátást, ezzel úgynevezett karbon-neutrális várossá válni.

Közútjaikat pedig úgy alakították ki, hogy előbb kedvezzenek a gyaloglásnak és a biciklizésnek, mint a füsthányó autóknak, és ehhez is hozzácsaptak egy tervszámot: szintén tíz év múlva azt szeretnék elérni, hogy a városban lezajló közlekedés 75 százaléka lábon, pedállal vagy tömegközlekedés igénybevételével menjen végbe.

És ezzel a célkitűzéssel egyáltalán nem állnak rosszul: Amszterdam mellett az egyik legbringásbarátabb városként emlegetik már most is, az embereket nem nagyon kell unszolni, hogy nyeregbe üljenek, legyen szó egyetemista lányról vagy öltönyös felsővezetőről, egész álló nap cikáznak keresztül-kasul a városon dinamikusan, szinte soha nem csigasebességben. Jaj annak a bámészkodó gyalognak, aki nem néz balra, mielőtt a sávjukra lépne.

És akkor itt van még a Cykelslangen, a narancssárgán kígyózó, felüljárósított bicikliút, ahol csak ilyen járművel szabad haladni. Végülis, ha autóknak lehetnek ilyen útmegoldásaik, a kétkerekűek miért ne részesülhetnének ebben a hasznos kegyben?

És a nem túl távoli jövő: Copenhagen Gate!

Ez pedig itt a legfrissebb újítás, aminek építését 2016-ban kezdik meg: egy függőhíd, amit - ki hitte volna - ugyancsak nem a gépkocsiknak terveztek, és ami a dán főváros partjainak egymástól elszeparált részeit kötné össze 65 méteres magasságban, az áthaladás pedig kizárólag gyalogszerrel és két keréken történhetne. És hogy a tartópillér mi lenne? Pofonegyszerű: két épület az egyik és a másik parton.

Steven Holl, amerikai építész és csapata még 2008-ban nyerte el az építés lehetőségét egy versenyen, a végeredmény pedig kétségkívül egyedülálló lesz a világon. Na, de nem az egyik legértelmetlenebb is? Ezt a kérdést feszíti a The Atlantic cikke, amely okkal érdeklődik afelől, hogy valóban értékes építménnyel állunk-e szembe, vagy turistákat célzó szimpla parasztvakítással - annak tükrében mármint, hogy ki akarna a bringájával először esetlenül felliftezni, a másik oldalon meg le, miközben mindez egy csomó időt elrabol az életéből. Főleg, hogy akár körbe is biciklizhet addig.

Van azonban egy hivatalos csavar, ami alátámasztja az elsőre steril látványnagyzolásnak tetsző történetet: Koppenhága szabályzata megköveteli, hogy bármilyen új épület maximum 500 méterre lehet egy tömegközlekedési átszállóponttól. A tervben szereplő déli torony pedig a függőhíd nélkül kívül esne ezen a határon. Így viszont egycsapásra összeköti a majdan itt lakókat és dolgozókat a legközelebbi buszmegállótól és a nemsokára megépülő új Nordhavn metróállomástól.

Na, de miért kell ennyire magasra...?

Ezt sem elsősorban a látványpékség miatt. Hanem azért, mert a kikötőnek ezen a részén még közlekednek hajók. Felmerülhet persze egy második kérdés is: miért nem dobnak be egy új buszvonalat, ami a városnak erre a távolabb eső részére is közlekedtet? Na, itt már nincs több érv - vagyis de, a látványpékség. De a dánokat ez cseppet sem aggasztja: ha valami hasznos is és szép is, azzal nincs különösebb gondjuk. Mégsem lesz az annyira rossz, amikor az ember felmegy gombnyomással a magasba, aztán átteker a benyúló Északi-tenger felett, miközben vet egy mosolygós félpillantást Svédországra.

 

 

A független sajtó a vidéknek is jár! Támogasd a Nyugat.hu-t!

Budapesten kívül szinte már nincs olyan média, amelyet hozzá közeli üzletembereken keresztül ne vett volna meg, vagy ne befolyásolna a kormány. Te azonban itt is szeretnél olyan híreket olvasni, amiket nem befolyásol a mindenkori hatalom, vagy a gazdasági élet szereplői. Olyat, amely a te érdekeidet is képviseli. Támogasd a legnagyobb független vidéki médiát, a Nyugat.hu-t!

 

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

 

 


 
 

 
 
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 

Hirdetés

Hirdetés