Önnek beugrik, melyik szombathelyi épületet díszíti ez a festményrészlet?

Évtizedek óta fogadja a városba érkezőket és búcsúztatja a Szombathelyt éppen elhagyókat a két arc az ikonikus épület falán. De hogyan kerültek oda?

Évtizedek óta fogadja a városba érkezőket és búcsúztatja a Szombathelyt éppen elhagyókat az a Végállomás Klub épületét díszítő falfestmény, amitől valamivel barátságosabb hangulata lesz a szürkés külvárosi résznek a Körmendi úton.

Ki tudja, hányan várták már itt a buszt a műszak után, hogy hazavigye őket, vagy hány diákba hasított bele, amikor megpillantotta a képet: „beértünk Szombathelyre, mindjárt matekdoga.”

_DSF3857 másolat
Évtizedek óta robogunk el a festményrészlet mellett
pointer / Nyugat.hu

Több mint 30 éve figyel minket a falról ez a fiú és lány. Papp Zoltán tulajdonostól megtudtuk, annak idején rajzszakos főiskolások festették fel alpinista technikával, mert a tanulás mellett egy ilyen cégnél dolgoztak.

_DSF3858 másolat
pointer / Nyugat.hu

Elsőre talán azért nem ugrik be sokaknak, hogy a murális mű egy részlet a képzőművészet egyik legismertebb alkotásából, mert a fiatalok nem a központi alakot másolták le a képről. Az eredeti Sandro Botticelli Vénusz születése című vászonképe, amin persze Vénusz van a középpontban.

Az eredeti Botticelli mű a firenzei Uffizi Képtárban látható
pixabay

A fiú és a lány, akik Szombathely emblematikus épületének falán helyet kaptak, valójában Zefír szélistenség és Aura, a szellő. Vénusz a mitológia szerint a tenger habjaiból született. A kép azonban már a történet további részét ábrázolja, ahogy Vénuszt egy kagylón állva Zefír és Aura Ciprus partjaira fújják.

A partra érkező istennőt az évszakokat megtestesítő Hórák egyike fogadja, akit néha a három grácia egyikével azonosítanak. Kezében tavaszi virágok és lepel vár Vénusz felöltöztetésére. Milyen más évszakban is születhetne a szerelem, ha nem tavasszal? A szélben repkedő üde rózsák arra a legendára utalnak, mely szerint a rózsa Vénusz születésekor virágzott először, ezért is jelképezheti mind a mai napig a szerelmet.

Botticelli az 1480-as évek Firenzéjének egyik legnépszerűbb festője volt, akit a várost vezető Mediciek is sokat foglalkoztattak. A Vénusz születése címen híressé vált mű is az ő megbízásukból készült, valószínűleg egy nyaralójukat díszítette. Ezért is van a korban még inkább szokásos fatábla helyett a könnyebben szállítható vászonra festve.

Az itáliai reneszánsz egyik legismertebb alkotása a firenzei Uffizi Képtárban látható, általában csak egy pillantást lehet rá vetni, mert olyan sűrű a tömeg előtte.

Hogy miért pont ezt a részletet festették fel, nem tudta megmondani Papp Zoltán, ugyanis akkor tulajdonostársa Nagy Gábor volt kapcsolatban a fiatalokkal. Nagy Gábor azóta sajnos elhunyt.

De nemcsak a Végállomás külsejéről, hanem a belső díszítéséről is készítettünk néhány fotót, ha már ott jártunk.

A mostani belső dizájn jóval később került a falakra, mint a Botticelli mű részlete. Bognár Róbert az alkotó, aki sokat járt annak idején a klubba. Több szombathelyi étterem, kávézó belsejét álmodta már meg, tetoválóként is sokan ismerik.

2006-2007 körül kapta a felkérést, hogy alkossa meg az új végállomás logót és találja ki az új dizájnt. Célja a rock-metál életérzés ábrázolása volt.

_DSF3815 másolat
Kattintson a további képekért!
pointer / Nyugat.hu

„A fémzene jelleg miatt jutott eszembe a fémes, szegecselt lemezes hatás. Az ajtóktól a falakon keresztül mindenhol ezt festettem fel” – mondta Róbert.

_DSF3830 másolat
Metálvilla
pointer / Nyugat.hu

Metálvillás kéz, kaszás, aki mutat be a koncertterembe, farkasmotívum, halálfej, motorok, színpadrészlet, bakancsnyom a backstage ajtaján. A rocker- és metálos szubkultúrák legismertebb szimbólumai köszönnek tehát vissza.

_DSF3831 másolat
A kaszás
pointer / Nyugat.hu

A belső részen a buszülések adnak egyedi hangulatot a helynek. A körülöttük lévő falakat úgy festette meg Róbert, hogy aki leül, annak olyan érzése legyen, mintha egy buszból nézne kifelé, ami egyébként a pokolba tart.

_DSF3795 másolat
pointer / Nyugat.hu

Az ülések és a Halor Welcome to Hell című albuma adta ehhez az ötletet.

_DSF3797 másolat
pointer / Nyugat.hu

Róbert többféle technikával dolgozott. Stencilezéssel, maszkolással, de szabadkézzel is sokat festett. Fújópisztolyt, ecsetet is használt.

_DSF3805 másolat
pointer / Nyugat.hu

Visszatérve a homlokzathoz, akinek eddig még nem tűnt fel, most már annak tudatában roboghat el a Végállomás épülete mellett, hogy egy Botticelli mű részletét látja. Szombathelyre gyakran mondják, sokat fúj itt a szél, szeles város. Talán ezért került fel Zefír szélistenség és Aura, a szellő? Ez csak találgatás, de ha valaki tudja a valódi magyarázatot, írja meg nekünk!

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Kultúra