Jön az új KRESZ: lesznek autópályaszakaszok, ahol 140 km/h lesz a megengedett sebesség

De az autóutakon is 110 helyett 120 km/óra lenne a megengedett sebesség.

A magyarországi közlekedési szabályok jelentős átalakulás előtt állnak egy friss kormányzati munkaanyag szerint, amelyet a Telexnek sikerült megszerezni. Mint kiderült, a változások érintik a gyalogosokat, kerékpárosokat, elektromos rollereseket, autósokat és tanulóvezetőket, valamint a motorosok védőfelszerelésére vonatkozó előírásokat. A huszonhét oldalas jelentés egy több mint egyéves szakmai előkészítő folyamat eredménye, amelyben száz közlekedési szakértő és hetven szervezet vett részt, célja pedig az elavult KRESZ korszerűsítése és egyszerűsítése.

A szabad sajtót egyre több támadás éri. Segítsd a hiteles újságírást helyben is!
Támogatom

Fontos változás lenne például a gyalogosok figyelmet elvonó tevékenységeinek korlátozása, így tilos lenne mobiltelefon-használat az úttesten vagy vasúti átjáróban. A közösségi közlekedésben három év alatti gyerekekkel csak ülve lehetne utazni, és az iskolák, óvodák közelében speciális közlekedési övezetek jönnének létre.

A sebességhatárok változását is tartalmazza a tervezet: autóutakon 110 helyett 120 km/óra lehetne a megengedett sebesség, míg bizonyos autópálya-szakaszokon akár 140 km/órás gyorsítósávokat is kijelölhetnének. A teherautók, buszok és utánfutós járművek sebességhatára 90 km/órára emelkedhetne az eddigi 70, illetve 80 km/óráról. Emellett a traktorok is gyorsabban haladhatnának lakott területen kívül, akár 60 km/órás sebességgel, míg a villamosok zárt pályán 70 km/órával közlekedhetnének.

Az új szabályozás hivatalosan is bevezetné a cipzárelvet, amely a besorolási konfliktusok csökkentését célozza a megszűnő sávoknál. A javaslat szerint az egyenesen haladó sávban közlekedőknek előzékenyen be kellene engedniük az érkező járműveket. A lakott területen belül is kötelezővé tennék a tompított fényszóró használatát azokon az autókon, amelyek nem rendelkeznek nappali menetfénnyel. A tanulóvezetők számára pedig szimulátoros képzést vezetnének be, amellyel a kötelező gyakorlati órák egy részét lehetne kiváltani, csökkentve ezzel a jogosítvány megszerzésének költségeit.

A családtagi autós oktatás is szerepel a tervezetben, amely lehetővé tenné, hogy bizonyos feltételek mellett a kezdők hozzátartozóikkal is gyakorolhassanak. Az oktatást segítő személynek legalább tízéves jogosítvánnyal kell rendelkeznie, és nem lehet közlekedési bűncselekmény elkövetője. Az autót meg kell jelölni, de nem kell külön oktatóautónak vizsgáztatni. A tanulóvezetők így 29 helyett akár már 20 óra után is megkezdhetnék az otthoni gyakorlást, ami jelentős költségcsökkentést jelenthet a tanulók számára.

A kerékpáros közlekedés is új szabályokat kapna. A 14 év alattiak számára kötelezővé tennék a bukósisak viselését, de az eredeti, minden korosztályra vonatkozó javaslatot enyhítették. Bevezetnék a vegyes használatú sávrészek fogalmát, ahol a kerékpárosoknak, gyalogosoknak és egy nyomon haladó járműveknek külön szabályrendszerük lenne. 10 km/óra sebességgel akár a járdán is közlekedhetnének a bringások, ahol ezt a helyi útkezelő vagy az önkormányzat külön nem tiltotta meg. További feltétel a kerékpáros út vagy sáv hiánya, illetve rossz állapota, vagyis a járdázás ezután sem lenne mindig szabályos. Az előzési szabályok módosulnának: 50 km/óra sebességig legalább 1 méter, nagyobb sebességnél pedig 1,5 méter oldaltávolságot kellene tartani a kerékpárosok mellett.

A tervezet az alkoholos befolyásoltság határértékeit is meghatározná a kerékpárosok számára, így 0,8 gramm/liter véralkohol, vagy 0,4 milligramm/liter légalkohol alatt nem büntetnének. A gyalogos övezetek és a vegyes közlekedési zónák bevezetése tovább segítené a biztonságos közlekedést, míg a kerékpárosok a zebrán való átkelését is rendeznék: ők 10 km/órás sebességgel áthaladhatnának, de elsőbbségük nem lenne az autókkal szemben.

Végül, a közforgalom elől elzárt utak, parkolóházak, mélygarázsok és magánutak is bekerülnének a KRESZ szabályozási körébe. Ez azt jelentené, hogy a közlekedési rendőrség ellenőrzéseket tarthatna ezeken a helyeken is, és a szabályszegőket ugyanúgy felelősségre vonhatnák, mint a közutakon.

adó 1% nyugat.hu 2025

Segítsd a szabad újságírást helyben is! Támogasd a Nyugat.hu-t!

A szabad sajtót egyre több támadás éri, és a világot ellepik a hamis hírek. Támogassatok minket adótok 1 százalékával, hogy egy olyan országban élhessetek, ahol gyakorolhatjátok a jogaitokat.
Tovább a felajánláshoz!
Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Közlekedés