Olvasónk jelezte a Sokkoló rovat egyik cikkénél, hogy talán érdemes lenne foglalkoznunk a 86-os Szombathelyt elkerülő szakaszának Perint hídjával. Bár beírását először kissé túlzónak éreztük, de a látottak, tapasztaltak alapján így utólag is megkövetjük.
A bejegyzést követő napon ugyanis kamerával, fényképezőgéppel látogattunk el a hídra, amire a 86-os út forgalma zúdul, napi több száz kamionnal és több ezer autóval. A hídon 30 kilométeres sebességkorlátozás van érvényben, de a látott járművek többsége még ennél is lassabban mer ráhajtani a kátyúmezőre. A járdán állva folyamatosan remegett a híd a lábunk alatt, amikor egy-egy nagy tömegű jármű zöttyent bele a mélyedésekbe. Csináltunk néhány felvételt, majd megkerestük a Magyar Közút központját. Rövid idő alatt sikerült tisztázni, hogy a híd hozzájuk tartozik, majd kérésre írásban tettük fel kérdéseinket.
Négy órával ezután a nyugat.hu egyik munkatársa jelezte, hogy munkagépek vonultak fel a hídra és rendőrök irányítják a forgalmat. Fura véletlen. Korábban egy hetekig kerülgetett kátyút fotóztunk le, ami megjelent a Blikkben is „szuperkátyú” címmel és másnap reggelre már gyönyörűen betömték a munkások, de így jártunk korábban ugyanennél a hídnál is, amikor szintén egy nagy gödröt fotóztunk országos lap számára. Aki esetleg ennek hatására kirándult volna lyuknézőbe az már csak egy foltot talált volna a sima aszfalton. De mi szeretjük az ilyen véletleneket.
A délutáni órákban félpályás lezárásra került sor a hídon. A munkások egy markolót és egy úthengert, valamint sok lapátot vonultattak fel a kátyú elleni küzdelemben. Tömőanyagot azonban nem láttunk, de mint kiderült az anyagmegmaradás törvénye miatt. Amit ugyanis kinyomtak a kamionok, az nem veszett el, ott volt az az út szélén. Ezt kaparták fel a munkások markoló segítségével, majd ez lett beledolgozva újra a kátyúkba úthengerrel.
Kitart ez két hétig?
- tettük fel félve a kérdést a munkásoknak, ők azonban nem akartak válaszolni a kérdésünkre, egy szánakozó pillantásból viszont úgy ítéltük meg, hogy talán túl hosszú időszakra tippeltünk. Egy autóból egy férfi kiabált ki, arra volt kíváncsi, az utat fotózzuk-e? Igenlő válaszunk után továbbhajtott, majd nemsokára visszasétált. Mint kiderült, korábban ő is a Magyar Közútnál dolgozott. Neki is feltettük hát az egyszerű kérdést, durván lecsökkentett időintervallummal: Kitart ez reggelig?
Ne hülyéskedj már, estig sem fog kitartani. Havasan rakják vissza, ez csak alibimunka, hogy lássák az autósok, történik valami. Értelme nulla, azonnal ráengedik a forgalmat, két óra múlva már nem mondod meg, hogy itt történt bármilyen útjavítás. Ezt a hidat legalább két napra le kellene zárni, akkor lehet majd kezdeni vele valamit, de mivel ez a 86-os, így biztos, hogy nem lesz lezárva, legfeljebb félpályán. A forgalmat nem terelhetik rá teljes egészében az Interspar melletti útra és hídra, az nem erre lett tervezve
– mondta névtelenséget kérő informátorunk, aki szerint itt csak a melegaszfalt segíthet, miután visszabontják a burkolatot legalább harminc centire, a vasbetonig. Ez viszont nem néhány órás munka lesz és a forgalmat sem lehet legalább egy napig ráereszteni.
Az autósok ráadásul a melóst szidják, akit az út mellett látnak dolgozni, pedig ő semmiről nem tehet. Neki azt kell csinálni, amit kiadnak utasításba. Heti 72 órát dolgoznak, nincs szombat és vasárnap. Ezután jár két pihenőnap. Mindezt havi 70-80 ezer forintért. A járműpark szegényes, öt autóból jó ha három üzemkész, a 25 éves kocsikról nem is beszélve. A sajtóban jól hangzik, hogy új munkaruhákat kapnak a munkások, de hol látod ezeket? Nincs pénz semmire és ebben a mostani, valamint az előző kormányok is ugyanolyan sárosak, színtől függetlenül. Persze lehet szidni a kamionokat is, de ez is vicces azok szájából, akik bemennek a kedvenc bevásárlóközpontjukba és veszik a déligyümölcsöt, a kínai hifitornyot, meg az olasz tésztát. Ezek nem az égből pottyannak a hipermarketek udvarára. De mondok egy csúnya dolgot is. Ha van kátyú azt be kell tömni. Ahhoz ember kell, azaz munkahely. Ha kevés is a fizetés, de van munka. És mindenki gondoljon azt, amit akar.
Közben a munkások befejezték az útjavítást és levonultak a hídról. A markoló kerekének nyoma belenyomódott a frissen „megcsinált” burkolatba. Megindultak a kamionok is. Tíz perc múlva már hullámzott a „hidegaszfalt”, húsz perc múlva pedig egy személyautó alvázának sivítása jelezte, hogy az egyik bucka elérte a kocsi alját. Egy órával később minden olyan volt, mint az útjavítás előtt.
A fényképezőgépet látva sokan nyilvánítottak véleményt a lehúzott ablakon át, vagy éppen az ablak mögött. A külföldi kamionosok rendszerint az út felé mutatva fejcsóválva nevettek, de a magyaroktól sem hallottunk káromkodást. Volt, aki felfelé mutató hüvelykujjal tréfásan megjegyezte, hogy jó az út, egy suzukis pedig a Bamako rally feleslegességéről értekezett, hiszen a 86-os úton is megoldható a kalandtúra. Egy osztrák sofőr felénk intézett megjegyzése is elgondolkodtató:
Megcsinálni kell, nem lefotózni!
De lássuk, mit mond a Magyar Közút? Kérdések és válaszok.
Aki válaszol: Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs menedzsere.
Az elmúlt egy évben hány alkalommal került sor javításra az adott szakaszon? Mikor volt a legutolsó javítás?
Tavaly ősz óta vannak problémáink a híd burkolatának körforgalom felőli végén. Ezen a ponton fékez le a 86-os főúton átmenő összes kamion és az ott lévő rugalmas aszfaltdilatáció az utóbbi időben sajnálatos módon nem bírta a terhelést, így a „kinyomódások” után ezen a helyen folyamatosan keletkeztek kátyúk, melyek megszüntetését illetékes üzemmérnökségünk havi rendszerességgel végzi. A kérdéses szakasz mintegy 30 méter, itt jelentkezett a jelenlegi, Ön által is jelzett probléma. A tél kezdetekor (november elején) nagyobb felületen kikátyúztuk a szakaszt, ami a múlt heti nagy havazásig ki is tartott. Ezután került sor az utolsó beavatkozásra: a fagy és a hólé bejutása miatt megemelkedett, mozaikosra tört burkolatot el kellett távolítani. A téli időszakban az egyetlen jelenleg rendelkezésre álló finn aszfalt nevű téli kátyúzó keverékkel javítottuk ki a burkolatot. A javítási munkát azonban csak éjjel lehet végezni, amikor kisebb a forgalom, illetve vasárnap a kamionstop ideje alatt.
Mi okozza azt, hogy a megjavított szakasz az állítások szerint egyetlen hét alatt tönkremegy?
Az elsődleges ok az időjárás: az idei tél rendkívül hideg és csapadékos volt eddig, továbbá a hídon jelentős a közúti forgalom, valamint az, hogy a téli időszakban nincs a szükséges teherbírás és terhelhetőség viselésére alkalmas hengerelt aszfalt beszerzési forrás az országban, illetve az Európai Unióban sem, mivel ilyenkor az aszfaltkeverő üzemek zárva vannak. A meleg aszfalt szállítási távolság nem lehet nagyobb 100-150 kilométernél, mert akkor kihűl a keverék és így az már nem építhető be.
Mikor várható a legközelebbi javítás a hídon, illetve mikor közlekedhetnek a járművezetők normális minõségű úton ezen a szakaszon?
A megfelelő teherbírásra és minőségre képes aszfaltanyagot március közepén tudjuk beszerezni, mivel majd ekkor nyitnak ki újra a meleg aszfalt keverő üzemek. Ekkor szakembereink és gépparkunk bevonásával tesszük rendbe a híd burkolatát, melegen hengerelt aszfalt felhasználásával, valamint a szigetelést is kijavítjuk. Korábbi időpontban sajnos nem lesz szállítási távolságon belüli beindított keverőtelep. Ugyanakkor a hídburkolat tervezett felújítása is erre az időszakra volt ütemezve, mint amikor a körforgalom csatlakozó szakasza is, a közben fellépett burkolatszéteséstől függetlenül, a körforgalom burkolatának rendbetételével együtt. A munkálatokat követően a burkolat megfelelő terhelésviselésre lesz alkalmas, a végleges záróréteg a körforgalom burkolatával együtt készül majd el, hogy a burkolat érdessége és a minőség is egyforma legyen.
Maga a híd milyen állapotban van? Szorul-e felújításra?
A híd műszaki állapota a burkolatot leszámítva jó, a korlátrésze 4 éve lett felújítva és lefestve, a híd tartószerkezete jó műszaki állapotban van. Ugyanakkor már korábban terveztük a híd felújítását és korszerűsítését, a tervek elkészültek 2008-ban a 11,5 tonna burkolaterősítési program előkészítése során, de közben a 86-os főút új nyomvonalra kerül ezen a szakaszon, így valószínűleg erre már nem lesz szükség. A most szükségessé vált burkolatcsere után a híd megfelelő műszaki állapotba kerül.
A burkolat javítása, pótlása, egyengetése naponta történik az esti órákban, amikor csökken a forgalom. A híd tartószerkezeti és egyéb ellenőrzését naponta végezi társaságunk. Ugyanakkor a személygépkocsival közlekedőknek azt javasoljuk, hogy amennyiben lehetséges a tavaszi helyreállítási munkálatokig kerüljék el a hidat, mivel a kamion forgalom egy nap alatt is jelentős mértékű nyomvályút alakít ki. A kamionok részére sajnos nem tudunk megfelelő teherbírású és jelentős útvonal-növekedés nélküli kerülőutat javasolni.