Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Orroncsípve: na ezért akarunk betérni minden pékségbe!

Nincs abban semmi meglepő, hogy a marketingesek minden eszközt megragadnak arra, hogy vásárlásra buzdítsanak. Az utóbbi években pedig szó szerint az orrunknál fogva vezetnek bennünket.

Régi gyanúsítottam is van ez ügyben: a naptej. Testápolók, illatszerek között pakolgatva akárhányszor az orrom ügyébe kerül, a nyarat idézi fel bennem. Persze nincs ez másként a parfümökkel sem, egy-egy valakihez köthető illat jó vagy rossz emlékek sorát juttatja eszünkbe.

Körülbelül tízezer illatot tudunk megkülönböztetni és ezer szaglóreceptorunk van. Nem csoda hát, hogy ez a kiaknázatlan terület nem kerülhette el a cégek figyelmét, hiszen nekik egyetlen céljuk van: megbűvölni bennünket, most már az orrunkon keresztül is.

Száll a friss süti illat: Térj csak be hozzánk!

Az illatok hatalmának Bibliája Patrik Süsskind regénye a Parfüm , amire a filmesek is ráharaptak , így aki eddig kételkedett, az is kénytelen volt elfogadni, hogy orr-szinten is manipulálják agyunkat. Minket azonban a gyomrunkon át fogtak meg: arra voltunk kíváncsiak, miért is áramlik ki olyan erőteljes illat a pékségekből. Talán valami illat-fokozó, vagy csak egyszerű fizikai törvények?

Illatos péksüti
fuzesgyarmatinfo.hu

Egyszerű fizika: a meleg levegő felfelé száll, így a nyitott ajtókon kiáramló frissen sült pékáruk illata csalogat. Nem is beszélve arról, hogy a forróság miatt, kifelé szellőznek a kemencék, és miért is ne az utca felé? Így dupla illatbombát kapunk.

Hogy mi a helyzet, akkor mikor belépünk, az már más történet: a fizikát-kémiát bevetve ragadnak orron bennünket, úgy hogy erős akaraterővel is csak nehezen menekülünk a csábító falatok elől.

Így vagy úgy: nem menekülsz

Tudatos koncepció: bár Magyarországon még nem annyira elterjedt, de számtalan külföldi példa bizonyítja, hogy pár év és mi sem fogunk kimaradni a stratégiából. A frenchies rendszerű éttermeknél és kávézóknál már mi is tapasztalhatjuk, rájuk jellemző illat fogad bennünket, ha betérünk.

Reggeli életmentő: már az illata is csábít
trendmagazin.hu

A Starbucks például, 2008-ban hat hónapig nem forgalmazott reggeli szendvicseket, mert az ételszag elnyomta a rájuk jellemző kávéillatot. Még egy aroma munkacsoportot is létrehoztak, hogy megoldást találjanak a problémára. Háromszáz fok alatt sütnek, jobb minőségű alapanyagokkal, így a gond elszállt a sonkaillattal együtt.

Térjünk vissza a pékárukra: a Cinnabon pékség egy pár éve bővíteni akarta a kínálatot, így bevezették a Pizzabont. Azonban a rájuk jellemző fahéjas illatot ezzel felváltotta a hagyma és a foghagyma illata. Sőt, ami még rosszabb: keveredtek az illatok. Ami már egyáltalán nem vonzotta a vevőket, sőt kellemetlen volt számukra. Így több vevő elpártolt tőlük.

Cinnabonos sütik
http://online.wsj.com

Magyarország is illatnagyhatalom lesz?

Megkérdeztünk egy szakértőt, hogy nálunk mi a nagy helyzet illat fronton? Nos a képlet nem ennyire egyszerű, az illatok valóban növelik a vásárlási kedvet, de főleg a helyben sütött pékáruk esetében. Azonban ezt is két részre bonthatjuk: gyorsfagyasztott és helyben előkészített alapanyagok. A gyorsfagyasztott pékáruk illata intenzívebben száll, gyümölcsös vagy fűszeres a tölteléktől.

Hogy melyiket is választjuk, szeretjük jobban befolyásolja, hogy gyerekkorunkban mire szocializálódtunk, de egy biztos: például a frissen sült kenyér illata mindenkit csábít. Az már más kérdés, hogy mennyire vagyunk tudatosak, mert a vevők jó része azt vásárolja, amit otthon látott az asztalon. Vagy éppen mi felel meg az ízlésének.

Magvas kenyér: csak döntés kérdése?
nlcafe.hu

A szín és elrendezés ugyancsak vonzerő: egy szép fondant-nal behúzott sütiért előbb nyúlunk, még akkor is, ha az íze kevésbé finom. Akkor meg főleg, ha szem előtt van. Mert bizony erre is figyelnek. Egy nagy üzemben nincs lehetőség erre, mert ott a sütés sorrendjében kerülnek ki az áruk, de kis pékségek figyelmet fordítanak az elrendezésre is, sőt; van olyan, hogy napszak szerint helyezik át az árukat, a betérő vevők vásárlókedvének növelésére.

Ínycsikladó, de finom is?
cakecentral.hu

Külön marketing épül az egészséges életmódra is, de szakértőnk szerint a legfontosabb a mérték, bármit fogyaszthatunk, de a mennyiség a legfontosabb, még egészségtelennek kiáltott pékáruk esetében is.

Természetesen a genetika és a szocializáció ezeken túl mindent befolyásol; erősítette meg Buda Botond ideggyógyásztól, lapunk szakértője. A magyar konyha és az otthon megszokott ízek felülírhatják a legjobb marketingstratégiát is. Étkezési preferenciáink erre épülnek.

Ez a párválasztásban is megfigyelhető, sokszor ellenkező nemű szülőnkhöz hasonló karakterű párt választunk, hat az otthon példa. Miért lenne másképp az ételek esetében?

- jegyezte meg humorosan a doktor úr.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Életmód

Tovább az oldalra