Először autóztuk végig normál körülmények között a váti elkerülőt, és tényleg érdekes volt, hogy arrafelé még csak mi robogtunk végig a 3,5 km-es szakaszon, visszafelé azonban már kamionon közé ékelődtünk. Ennek oka, hogy délelőt még le volt zárva a szakasz, minket is egy biztonsági cég emberei engedtek be.
Sem mazsorettek, sem söröshordó…
A 86-os és 88-as utak találkozójánál épített felüljáró alatt aztán kisebb ünnepség alakult ki, Ipkovich – miután végigjattolt az újságírókon – meg is jegyezte, spontán, hirtelen ötletből szervezték meg. Ezért nem lesznek mazsorettek sem, ezt egy kicsit sajnáltuk, aztán hozzátette, és söröshordó sem. Utalva ezzel múltkori cikkünkre Alapkövet raktak le Szelesténél – Döcögős útépítés 2009. May 30. 17:03 .
Azért körül is néztünk, a – Szombathely felöl nézve – jobboldali két sáv a hídnál betonelemekkel le volt zárva, néhány száz méterrel arrébb pedig véget ért a két sáv. Később megtudtuk azért, mert onnan már a szelestei elkerülőhöz tartozik a szakasz, aminek rövidesen elkezdődik az építése. Addig is 3,5 km-es 2x2 sávon, egy kilométeren 2x1 sávon kerülhetjük ki Vátot. Valószínűleg a település lakóink legnagyobb örömére, hiszen egészen ma délelőtt 11 óra 20 percig naponta olyan 30 ezer kamion ment át a falun.
A rövid ünnepség tényleg spontán és bensőséges volt, a narrátor szerepét is Ipkovich, mint a 86-os miniszteri biztosa Jogszerűen miniszteri biztos dr. Ipkovich György vagy sem? – Csontot talált olvasónk 2009. June 09. 07:03 és Szombathely polgármestere vállalta. De némileg patetikusan kijelentette, ez élete egyik legboldogabb napja, hiszen hosszú viták és kemény lobbi következménye, hogy most átadhatják Vas megye első gyorsforgalmi szakaszát.
Nem volt politikai vita
Ami rendkívül fontos a gazdaság, a kereskedelem számára, és persze, a vátiaknak. A sikerhez partizánmódra végzett előkészítés, bozótharcosként végzett küzdelem kellett, nehéz volt a döntéshozókkal megértetni, miért is kell fejleszteni az észak-déli összeköttetést. A tapasztalatok aztán igazolták őket, ennek is eredménye a mostani átadó.
Ipkovich azt sem felejtette megemlíteni, hogy köszönettel tartozik a megye minden politikai szereplőjének is, a 86-os út fejlesztését mindenki támogatta, nem volt vita köztük. Mintegy ezt megerősítendő, Kovács Ferenc, a Vas megyei közgyűlés elnöke is mondott néhány szót. Megemlítette, hogy sokáig a 8-as főút számított a megye legfontosabb útvonalának, aztán az észak-déli irányra terelődött át a forgalom.
Mint mondta, reméli, lesznek források a folytatásra is, és megegyezés mutatkozik abban is, hogy az észak-déli 9-es korridor – legalábbis Csorna é Nemesbőd között – a 86-os nyomvonalán halad majd. Fontos ez is, mert Vas az egyetlen megye az országban, amely nem érhető el autópályán.
Aztán jöttek a kamionok…
Boros Péter, a NIF Zrt. beruházási igazgatója néhány adatot sorolt, aztán indokolta az időbeni csúszást. Ami azért történt, mert át kellett tervezni a szakaszt, először ugyanis nem gyorsforgali útról gondolkodtak. Megtrudtuk azt is, hogy pár nap múlva indul a Szeleste elkerülő építése, zajlik a közbeszerzés a Szombathely-Vát közti szakaszra, június 15-én pedig átadják a munkaterületet az enesei elkerülőnél.
A végén még Bíró József, Vát polgármestere mondott néhány köszönőszót, aztán Ipkovich György egy régi ígéretének tett eleget. A megyei napilap online főszerkesztőjének – mivel többször is fenntartásokkal fogalmazott az útépítésről - megígérte, ha elkészül a váti elkerülő, talicskán fogja rajta végigtolni. Meg is tette, igaz, nem a teljes hosszon, csak néhány méteren. Jó téma volt a fotósoknak, operatőröknek.
11 óra 20 perckor az elkerülő út két végén áthelyezték a bójákat, ezzel az új útra terelték a forgalmat. Alig néhány percet kellett várnunk, és máris konvojban húztak el mellettünk a kamionok. Fotósunk először felmászott az elválasztó korlátra, de gyorsan le is jött, mert nagyon erős volt a menetszelük. És Vátnak eddig mindezt el kellett viselnie…
Műszaki adatok
Az elkerülő út teljes hossza 4560 méter. Ebből 2x2 sávos 3520 méter, 2x1 sávos 1040 méter.
Csomóponti ágak és összekötő pályák hossza. 3300 méter.
Két felüljárót, két körforgalmat és két hidat kellett építeni.
Szervízutak hossza: 4000 méter.
Vadvédő kerítés: 32.000 négyzetméter.
Szerződéses ár (bruttó) 3.212.749.000 Ft.