„Folyamatosak a testi, lelki bántalmazások és a fenyegetések az egyik második osztályban az Oladi Általános Iskolában” – ezzel kereste meg egy szülő lapunkat, aki azt írta, két problémás diák, egy fiú és egy lány keseríti meg osztálytársai életét. Szerinte a bántalmazások még az előző tanévben kezdődtek, de idén szeptembertől durvult el igazán a helyzet.
volt olyan, hogy ollóval fenyegették a többi gyereket. A szülő azt mondja, az intézmény igazgatónője folyamatosan ígéri, hogy lesz javulás, de nem történik semmi. Amellett, hogy a gyerekeket lelkileg nagyon megviseli a helyzet, a tanulás rovására is mennek a mindennapi balhék.
Menzakéssel a kezében magyarázta osztálytársának, hogyan fogja megölni
Ő azt mondja, tehetetlenségében fordult a sajtóhoz, mert úgy látja, kilátástalan a helyzet. Egy másik szülő – akinek gyermeke szintén ebbe az osztályba jár – több konkrét esetet is elmesélt nekünk.
Azr mondja, az még az enyhébb sztorik közép tartozik, hogy a gyerekek ollóval kivágták osztálytársuk kabátját. Volt ollóval fenyegetés is, sőt a bántalmazó kisfiú az iskolai késsel a kezében azt ecsetelte osztálytársának, hogyan fogja azzal megölni. A bántalmazó lány pedig például ököllel ütötte egy másik diák fejét. És a zsarolás is bevett szokás náluk.
Ez a szülő viszont azt mondja, ő úgy látja, a tanárok és az igazgató mindent megtesznek, hogy rendezzék a helyzetet, de meg van kötve a kezük, nem lehet csak úgy eltanácsolni a problémás gyerekeket. Ráadásul a ket gyermekek szülei nem együttműködők.
Az eddigi módszerek nem segítettek
A hosszú idő óta fennálló problémával kapcsolatban elküldtük kérdéseinket az Oladi Általános Iskola igazgatónőjének valamint a fenntartó, Szombathelyi Tankerületi Központnak is. A tankerülettől azt a választ kaptuk, az érintett osztályban fennálló, egyes tanulók nem elfogadható magatartása ismert az iskola vezetősége előtt.
Azt írták, sajnos az eddigi pedagógiai módszerek nem bizonyultak elégségesnek, hogy változást érjenek el, ezért az osztályfőnök és az igazgató több alkalommal beszéltek a gyerekek szüleivel. Az intézmény felvette a kapcsolatot a Pálos Károly Szociális Szolgáltató Központ és Gyermekjóléti Szolgálat, valamint a Vas Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat szakembereivel is. Az osztályközösséget iskolai szociális segítő és iskolapszichológus is támogatja.
Azon dolgoznak, hogy a pedagógusok és a segítő szakemberek közös munkájával megoldják a helyzetet, a Tankerületi Központ pedig megad ehhez minden szükséges támogatást.
Nem egyedi eset
Még júniusban írtuk, Rugdosás, lökdösés, fojtogatás - Rendszeresen bántalmaztak egy első osztályos kislányt a szombathelyi Gothard-iskolában 2024. June 17. 06:56 hogy rendszeresen bántalmaztak egy első osztályos kislányt a szombathelyi Gothard-iskolában. A lelki terror mellett rugdosták, lökdösték, fojtogatták is. Az amúgy is visszahúzódó, félénk kislányt nagyon megviselték a történtek. A rendszeres bántalmazások miatt félt iskolába menni, szorongott, ami aztán testi tünetekben is jelentkezett. Végül ő hagyta el az intézményt, másik iskolába íratták a szülei.
Akkor Kránitzné Réthy Annától, a szombathelyi Pálos Károly Szociális Szolgáltató Központ és Gyermekjóléti Szolgálat Család- és Gyermekjóléti Központjának vezetője lapunknak elmondta, sajnos egyre fiatalabb korban jelenik meg az agresszió a gyerekek között és az elmúlt években megnövekedett az iskolai bántalmazások száma.
Azt is elmondta, hogy egyre súlyosabbak, egyre összetettebbek ezek az esetek. Gyakran bántják egymást a gyerekek szavakkal: gúnyolják, cikizik egymást, pletykálkodnak. Megjelenik a kiközösítés, megszégyenítés, zsarolás és a fizikai bántalmazás is. Nemcsak az iskolában, hanem sokszor az interneten keresztül is zaklatják egymást a diákok.
A gyengébb, visszahúzódóbb, akár fogyatékkal élő gyerekek könnyebben válhatnak áldozattá, mert kevésbé tudják megvédeni magukat. Nagyon ritkán beszélünk véletlenszerű bántalmazásról, általában jelen van a szándékosság.
Hogyan segít a központ?
A Család- és Gyermekjóléti Központ szociális segítői a jogszabályi előírásoknak megfelelően a szombathelyi járás összes óvodájában, iskolájában és még kollégiumában is jelen vannak. Hogy mennyi időt töltenek ott a szakemberek, attól függ, hogy az adott intézmény milyen segítséget igényel, ezt együttműködési megállapodásban rögzítik.
Fogadóórákat tartanak, ha szükséges, külön is beszélgetnek a tanulókkal, szülőkkel, pedagógusokkal. Csoportfoglalkozásokat is tarthatnak az osztályoknak, akár az iskolai bántalmazások feldolgozására, megelőzésére. Ha krízishelyzet adódik, akkor az adott intézménybe a megállapodásban foglaltakon túl is kimennek.
Ha jelzést kapnak egy iskolai bántalmazásról, akkor az előírások alapján elindul egy folyamat, feltérképezik a problémát és annak jellege, mélysége, mértéke szerint járnak el. Mind a bántalmazottnak, mind a bántalmazónak, családjaiknak és az osztály közösségének is felajánlják a segítséget.
A központ speciális szolgáltatásai között ingyenes pszichológiai tanácsadás és mentális tanácsadás is szerepel. Más intézményekkel is együttműködnek, ha szükséges, hozzájuk irányítják a családokat. Nagyon fontos, hogy nem ítélkeznek: a bántalmazóknak és szüleiknek ugyanúgy szüksége van a segítségre, mint a bántalmazottaknak és családjaiknak.