Miért egy olyan kínai cég építi a Budapest-Belgrád vasútvonal legbonyolultabb részét, amelyik még soha nem dolgozott az EU-ban? – tette fel a kérdést Vadai Ágnes, a DK országgyűlési képviselője Lázár Jánosnak, amire aztán az építési és közlekedési miniszter helyett Ágh Péter államtitkár válaszolt.
A kérdés azért indokolt, mivel a VSquare hírleveléből decemberben kiderült, hogy a kínai China Railway Signal & Communication (CRSC) építheti ki a vonal legbonyolultabb részét, azaz a vonatbefolyásoló rendszereket - jelezte a hvg.hu. A kínai cég azonban még nem épített ki hasonló rendszert az Európai Unióban.
Ágh Péter mindenesetre annyit válaszolt, hogy minden rendben, hiszen az alkalmazott gépektől a felhasznált anyagokig mindennek meg kell felelnie az EU-s szabványoknak.
A kérdést egyébként ősszel már feszegette a Telex egy átfogó cikkben, melyből az derült ki, hogy bár a beruházáshoz kritikus biztosító- és vonatbefolyásoló rendszer kiépítését a kínai fél vállalta ugyan, de akkor úgy állt a helyzet, hogy egyszerűen nem tudták megcsinálni az európai szabványok szerint. Megoldásként az merült fel, hogy vagy nem lesz az EU-s szabványoknak megfelelő vonatbefolyásoló rendszer, így a vonatok a tervezett 160 helyett csak 100 kilométer/órával tudnak majd közlekedni, vagy pedig megbíznak egy új, európai céget a biztosítóberendezés és a vonatbefolyásoló rendszer kiépítésével. Most úgy néz ki, hogy mégis nekifutnak a munkának a kínaiak.