A mintegy hatmilliárd eurós nemzetközi projekt egy előremutató emberkísérletnek is felfogható, hiszen olyan ultramodern városrészt terveztek Bécsnek, amiről az építészek úgy gondolják, mindent beletettek, amitől élhető egy városi környezet. A projektet a város több mint 20 éve készíti elő, gazdasági, ipari és befektetési társaságokkal együttműködve. Egyrészt odafigyeltek arra, hogy emberléptékű, közösségileg funkcionáló, élhető terekkel bíró lakókörnyezet legyen, és közben az is fontos, hogy az ipar és a kiskereskedelem is jól érezze itt magát. Mondani sem kell, közben kínosan ügyelnek az alacsony energiafogyasztásra. Az itt zajló Aspern Smart City Research kutatás célja is az, hogy a különböző épülettípusokra megtalálják a legjobb energiafelhasználási módokat.
Nem véletlenül keveredtünk ide, a Bécs melletti Aspern- Seestadtba
Az Eurocomm-PR, Bécs Város Külképviseleti Irodája meghívására érkeztünk az osztrák fővárosba, első interjútémánk (a menekültszállással együtt működő idősek otthona Ilyen Bécsben egy idősek otthona, menekültszállással a tetején 2017. March 29. 08:08 ) után kimetróztunk a végállomásra, Bécs új városrészébe. Nikolaus Summer, a bécsi városháza PR vezetője, az Aspern Seestadt projektfelelőse vezetett körbe bennünket az új lakónegyeden.
Nyoma sincs a zsúfolt körutaknak...
Régebben repülőtérnek használták a területet, ez volt az egyik legnagyobb összefüggő, parlagon heverő térsége Bécsnek. (Az asperni repülőtér a maga idejében a világ legnagyobb és legmodernebb terének számított, 1912-ben nyitott meg, a hetvenes években zárták be.) A fő terveket uniós szinten dolgozták ki, egy svéd építész nyerte el a koncepcionális terv kidolgozását. Egyet tudtak már a legelején, kevert negyedet akartak, nem zárt lakóparkokat, olyan élhető városrészt, amelyben elférnek egymás mellett az ipari létesítmények és a lakóházak.
A mesterterveket 2007-ben fogadták el. Egy óriási mesterséges tó kiépítésével kezdték a munkálatokat, aminek parkosítása még folyamatban van, de a környéke maga már így is a kerület szíve. A tó megépítésekor nagyjából 600 ezer tonna földet nyertek ki, amit fel is használták az építkezéshez, 125 ezer teherautó-fuvart spórolva meg ezzel. A következő fontos beruházás a metró kivezetése volt, 2010-ben hozták ki a vonalat és átadták az új metróállomást. Az első lakásépítési projekt 2013 májusában kezdődött el. Azóta, az eltelt 3 évben 6000-en költöztek ki, Bécs minden kerületéből. Van aki megvásárolta ingatlanát, több lakás viszont bérleményként talált gazdára.
Egyszerre nem tudnak mindent megvalósítani, ezért az egész építési területet, mint egy tortát, szeletekre osztották fel, így építik meg, cikkelyenként. Azt szeretnék, ha 2028-ig az egész körzet benépesülne.
Klasszikus, urbánus atmoszféra
Nem építenek nagy bevásárlóközpontokat, hogy ne egy helyre koncentrálódjon a vásárlás, helyette sok kicsi üzletet alakítanak ki. Fontosnak tartják, hogy minden szolgáltatás gyalogosan 5-10 perces távolságban elérhető legyen. Szinte minden nagyobb utcasarkon, boltok előtt ott állomásoznak a közösségi biciklik, amikkel egy óra tekerés ingyenes, csak regisztrálni kell.
Ahány ház, annyi stílus, nincs két ugyanolyan lakótömb
A tervezőknek eszükbe sem jutott családi házas vagy sorházas lakóövezetet kialakítani, pláne lakóparkot építeni, mert – ahogy magyarázza Nikolaus Summer – a városi sűrűség számos előnnyel járhat: rövid utak, jobb szállítás, környezetbarát mobilitás és hatékonyabb energiafelhasználás. Ők erre építenek.
Nagyon másképp gondolkodnak a közösségi városi térről, mint ahogy megszoktuk
Meséli, a közösségi élet szíve-motorja jelenleg egy könyvesbolt, ahol rendszeresen tartanak felolvasásokat, Bécsből hívnak előadókat és írókat. Az északi térségben kialakítottak egy szabadtéri részt, ahol nyáron színházi előadásokat, koncerteket is szerveznek már. Rövidesen elkészül egy művelődési ház, amit egy 2000 fős új iskolával együtt szeptemberben nyitnak meg.
Egy térségbe, egy nagy park köré épül az új iskola, óvoda és a művelődési ház is, a bejáratuk kifelé néz, minden a közösségi parkra nyílik. Ide néznek a lakóházak és a városházi hivatalok bejáratai is. Középen ott a füves tér, nyugágyakkal, játszóterekkel, nem szűk és forgalmas utcákkal. A szélén járdák és bicikliutak, az autóknak viszont nincs keresnivalójuk a belső lakótömbökben.
A belső terek csak gyalogosok és kerékpárosok számára lesznek elérhetőek, autók a központi területekre nem mehetnek be
A lakóházak között nincs átmenő autósforgalom, helyette sétálóutcákat terveztek, ahol a gyerekek biztonsággal biciklizzenek és játszanak. Az autók nem parkolhatnak az utakon, ellenben hét gyűjtőgarázst építettek, amit ingyen használhat az, aki itt él. Kiemelt szempont általában is Bécsben, hogy a lakótér leghasznosabb részeit ne az üresen parkoló autók foglalják el. Ez a terv úgy tűnik bevált, a kerületben alacsony az ezer főre jutó gépkocsik száma. Mert, vallják Bécsben a városházán, ha jó a tömegközlekedés, mindenki a praktikusabbat választja.
A legforgalmasabb utak is mindössze kétsávosak, útszéli parkolóhelyek nincsenek, a szokottnál jóval széles járdákat és bicikliutakat látunk. Amúgy tényleg, mintha egy 3d-s makettben sétálnánk, hihetetlen élmény.
A tóvárosi lakások bécsi viszonylatban is roppant népszerűek, 100 százalékos a kihasználtságuk
Bécsből mind a 23 kerületből költöznek ide, inkább fiatalok, az itt élők 88%-ban 48 alattiak. Az idősek számára is van néhány lakás, de számukra az idősgondozás infrastruktúrája nincs kialakítva. Még. Idővel az is meglesz.
A bécsi önkormányzat kényesen ügyel arra, hogy az új lakóövezetben minden társadalmi osztály és korosztály képviseltesse magát, vannak államilag támogatott lakások is, azoknak, akiknek alacsony a jövedelme. Nem akarnak blokkokat létrehozni, sem gettósítani. A bécsiek 50-60 százaléka adhat be kérvényt arra, hogy itt szeretne éli.
A lakásokat szövetkezetekben építik, és roppant szigorú, 70-80 oldalas előírásoknak kell az építtetőknek megfelelniük, leszabályozott a földszintzóna ideális magasságától kezdve a minimum lakásméret és a technológia is. A lakások egyébként 45- 120 négyzetméteresek.
A házak közt sétálva látunk szabadtéri medencét, amit a ház lakói közösen üzemeltetnek. A telep szélén találhatók Bécs legnagyobb szabadtéri kiskertjei is, közel százan művelik a zsebkendőnyi földjeiket, termesztenek ezt-azt.
Hab a tortán, hogy ebben a vársorészben minden utcát nőkről neveznek el, más kerületekben úgyis férfidominancia van.
A beruházás következő nagyobb szelete a tópark negyed déli része lesz
Ide már kevesebb lakóépületet, több szociális intézményt, óvodát, iskolát, egészségügyi szolgáltatást terveznek, és a területt már ipari célokra is hasznosítják. Egy biztos, Aspern Seestadt következő városrészei is a legmodernebb technológiával épülnek majd. Hallunk egy bevásárlóutcáról is, amely keresztülszeli majd a várost. Végighalad a városrész egészén, a tótól egészen a tervbe vett új északi metrómegállóig vezet.
A már megépült metróállomás közvetlen szomszédságában egy UHU elnevezésű fa hibrid házat is álmodtak a tervezők, egy olyan 84 méter magas, 24 emeletes tömböt, amely építőanyagának 75 százaléka fa lesz, acél betonmaggal megerősítve. A tervek szerint a különleges emeletes faház szállodaként funkcionálna, zöld teraszokkal.
A közeljövőben modernizálni fogják a szlovákiai vasútvonalat is, ami itt halad át, így 30 perc alatt el lehet innen jutni nemcsak Bécs belvárosába, hanem Pozsonyba is.