Leesett az állunk, milyen új okosváros épül Bécs szélén, Aspern Seestadtban

Mintha 3D-s makettben sétálnánk, alig jár autó, a köztereket nem foglalják el a parkolók. Seestadtban nem lesz pláza, itt minden emberléptékű. Beköltöznének? Mi nagyon!

  • 240 hektár, nagyjából 340 focipályányi terület
  • Olyan lakókörnyezettel, amely munkát, szórakozást, oktatást és minden mást is kínál, amitől város a város.
  • 20.000 négyzetméteren üzletek, kisboltok, kocsmák és szórakozóhelyek
  • 20.000 lakó
  • 10.500 darab magas minőségű lakás
  • 20.000 új munkahely
  • A szabad sajtót egyre több támadás éri. Segítsd a hiteles újságírást helyben is!
    Támogatom

    A mintegy hatmilliárd eurós nemzetközi projekt egy előremutató emberkísérletnek is felfogható, hiszen olyan ultramodern városrészt terveztek Bécsnek, amiről az építészek úgy gondolják, mindent beletettek, amitől élhető egy városi környezet. A projektet a város több mint 20 éve készíti elő, gazdasági, ipari és befektetési társaságokkal együttműködve. Egyrészt odafigyeltek arra, hogy emberléptékű, közösségileg funkcionáló, élhető terekkel bíró lakókörnyezet legyen, és közben az is fontos, hogy az ipar és a kiskereskedelem is jól érezze itt magát. Mondani sem kell, közben kínosan ügyelnek az alacsony energiafogyasztásra. Az itt zajló Aspern Smart City Research kutatás célja is az, hogy a különböző épülettípusokra megtalálják a legjobb energiafelhasználási módokat.

    Aspern
    Aspern
    Pais-Horváth Szilvia

    Nem véletlenül keveredtünk ide, a Bécs melletti Aspern- Seestadtba

    Az Eurocomm-PR, Bécs Város Külképviseleti Irodája meghívására érkeztünk az osztrák fővárosba, első interjútémánk (a menekültszállással együtt működő idősek otthona Ilyen Bécsben egy idősek otthona, menekültszállással a tetején 2017. March 29. 08:08 ) után kimetróztunk a végállomásra, Bécs új városrészébe. Nikolaus Summer, a bécsi városháza PR vezetője, az Aspern Seestadt projektfelelőse vezetett körbe bennünket az új lakónegyeden.

    Nyoma sincs a zsúfolt körutaknak...

    Régebben repülőtérnek használták a területet, ez volt az egyik legnagyobb összefüggő, parlagon heverő térsége Bécsnek. (Az asperni repülőtér a maga idejében a világ legnagyobb és legmodernebb terének számított, 1912-ben nyitott meg, a hetvenes években zárták be.) A fő terveket uniós szinten dolgozták ki, egy svéd építész nyerte el a koncepcionális terv kidolgozását. Egyet tudtak már a legelején, kevert negyedet akartak, nem zárt lakóparkokat, olyan élhető városrészt, amelyben elférnek egymás mellett az ipari létesítmények és a lakóházak.

    Aspern
    Idegenvezetőnk Nikolaus Summer, a bécsi városháza PR vezetője
    Pais-Horváth Szilvia

    A mesterterveket 2007-ben fogadták el. Egy óriási mesterséges tó kiépítésével kezdték a munkálatokat, aminek parkosítása még folyamatban van, de a környéke maga már így is a kerület szíve. A tó megépítésekor nagyjából 600 ezer tonna földet nyertek ki, amit fel is használták az építkezéshez, 125 ezer teherautó-fuvart spórolva meg ezzel. A következő fontos beruházás a metró kivezetése volt, 2010-ben hozták ki a vonalat és átadták az új metróállomást. Az első lakásépítési projekt 2013 májusában kezdődött el. Azóta, az eltelt 3 évben 6000-en költöztek ki, Bécs minden kerületéből. Van aki megvásárolta ingatlanát, több lakás viszont bérleményként talált gazdára.

    Aspern
    Itt a tó, háttérben a metróállomással
    Pais-Horváth Szilvia

    Egyszerre nem tudnak mindent megvalósítani, ezért az egész építési területet, mint egy tortát, szeletekre osztották fel, így építik meg, cikkelyenként. Azt szeretnék, ha 2028-ig az egész körzet benépesülne.

    Klasszikus, urbánus atmoszféra

    Nem építenek nagy bevásárlóközpontokat, hogy ne egy helyre koncentrálódjon a vásárlás, helyette sok kicsi üzletet alakítanak ki. Fontosnak tartják, hogy minden szolgáltatás gyalogosan 5-10 perces távolságban elérhető legyen. Szinte minden nagyobb utcasarkon, boltok előtt ott állomásoznak a közösségi biciklik, amikkel egy óra tekerés ingyenes, csak regisztrálni kell.

    Aspern
    Boltból hazafelé akár egy ilyen bicajra is felpattanhatunk
    Pais-Horváth Szilvia

    Ahány ház, annyi stílus, nincs két ugyanolyan lakótömb

    A tervezőknek eszükbe sem jutott családi házas vagy sorházas lakóövezetet kialakítani, pláne lakóparkot építeni, mert – ahogy magyarázza Nikolaus Summer – a városi sűrűség számos előnnyel járhat: rövid utak, jobb szállítás, környezetbarát mobilitás és hatékonyabb energiafelhasználás. Ők erre építenek.

    Aspern
    Nincs két egyforma lakótömb
    Pais-Horváth Szilvia

    Nagyon másképp gondolkodnak a közösségi városi térről, mint ahogy megszoktuk

    Meséli, a közösségi élet szíve-motorja jelenleg egy könyvesbolt, ahol rendszeresen tartanak felolvasásokat, Bécsből hívnak előadókat és írókat. Az északi térségben kialakítottak egy szabadtéri részt, ahol nyáron színházi előadásokat, koncerteket is szerveznek már. Rövidesen elkészül egy művelődési ház, amit egy 2000 fős új iskolával együtt szeptemberben nyitnak meg.

    Aspern
    Egy kávézó, pelenkázóval, könyvekkel, játékokkal
    Pais-Horváth Szilvia

    Egy térségbe, egy nagy park köré épül az új iskola, óvoda és a művelődési ház is, a bejáratuk kifelé néz, minden a közösségi parkra nyílik. Ide néznek a lakóházak és a városházi hivatalok bejáratai is. Középen ott a füves tér, nyugágyakkal, játszóterekkel, nem szűk és forgalmas utcákkal. A szélén járdák és bicikliutak, az autóknak viszont nincs keresnivalójuk a belső lakótömbökben.

    Aspern
    Közösségi tér
    Pais-Horváth Szilvia

    A belső terek csak gyalogosok és kerékpárosok számára lesznek elérhetőek, autók a központi területekre nem mehetnek be

    A lakóházak között nincs átmenő autósforgalom, helyette sétálóutcákat terveztek, ahol a gyerekek biztonsággal biciklizzenek és játszanak. Az autók nem parkolhatnak az utakon, ellenben hét gyűjtőgarázst építettek, amit ingyen használhat az, aki itt él. Kiemelt szempont általában is Bécsben, hogy a lakótér leghasznosabb részeit ne az üresen parkoló autók foglalják el. Ez a terv úgy tűnik bevált, a kerületben alacsony az ezer főre jutó gépkocsik száma. Mert, vallják Bécsben a városházán, ha jó a tömegközlekedés, mindenki a praktikusabbat választja.

    Aspern
    Csúcsforgalom sem látszik
    Pais-Horváth Szilvia

    A legforgalmasabb utak is mindössze kétsávosak, útszéli parkolóhelyek nincsenek, a szokottnál jóval széles járdákat és bicikliutakat látunk. Amúgy tényleg, mintha egy 3d-s makettben sétálnánk, hihetetlen élmény.

    A tóvárosi lakások bécsi viszonylatban is roppant népszerűek, 100 százalékos a kihasználtságuk

    Bécsből mind a 23 kerületből költöznek ide, inkább fiatalok, az itt élők 88%-ban 48 alattiak. Az idősek számára is van néhány lakás, de számukra az idősgondozás infrastruktúrája nincs kialakítva. Még. Idővel az is meglesz.

    Aspern
    Pais-Horváth Szilvia

    A bécsi önkormányzat kényesen ügyel arra, hogy az új lakóövezetben minden társadalmi osztály és korosztály képviseltesse magát, vannak államilag támogatott lakások is, azoknak, akiknek alacsony a jövedelme. Nem akarnak blokkokat létrehozni, sem gettósítani. A bécsiek 50-60 százaléka adhat be kérvényt arra, hogy itt szeretne éli.

    A lakásokat szövetkezetekben építik, és roppant szigorú, 70-80 oldalas előírásoknak kell az építtetőknek megfelelniük, leszabályozott a földszintzóna ideális magasságától kezdve a minimum lakásméret és a technológia is. A lakások egyébként 45- 120 négyzetméteresek.

    Aspern
    Pais-Horváth Szilvia

    A házak közt sétálva látunk szabadtéri medencét, amit a ház lakói közösen üzemeltetnek. A telep szélén találhatók Bécs legnagyobb szabadtéri kiskertjei is, közel százan művelik a zsebkendőnyi földjeiket, termesztenek ezt-azt.

    Hab a tortán, hogy ebben a vársorészben minden utcát nőkről neveznek el, más kerületekben úgyis férfidominancia van.

    A beruházás következő nagyobb szelete a tópark negyed déli része lesz

    Ide már kevesebb lakóépületet, több szociális intézményt, óvodát, iskolát, egészségügyi szolgáltatást terveznek, és a területt már ipari célokra is hasznosítják. Egy biztos, Aspern Seestadt következő városrészei is a legmodernebb technológiával épülnek majd. Hallunk egy bevásárlóutcáról is, amely keresztülszeli majd a várost. Végighalad a városrész egészén, a tótól egészen a tervbe vett új északi metrómegállóig vezet.

    Tervek
    Nyugat.hu

    A már megépült metróállomás közvetlen szomszédságában egy UHU elnevezésű fa hibrid házat is álmodtak a tervezők, egy olyan 84 méter magas, 24 emeletes tömböt, amely építőanyagának 75 százaléka fa lesz, acél betonmaggal megerősítve. A tervek szerint a különleges emeletes faház szállodaként funkcionálna, zöld teraszokkal.

    A közeljövőben modernizálni fogják a szlovákiai vasútvonalat is, ami itt halad át, így 30 perc alatt el lehet innen jutni nemcsak Bécs belvárosába, hanem Pozsonyba is.

    adó 1% nyugat.hu 2025

    Segítsd a szabad újságírást helyben is! Támogasd a Nyugat.hu-t!

    A szabad sajtót egyre több támadás éri, és a világot ellepik a hamis hírek. Támogassatok minket adótok 1 százalékával, hogy egy olyan országban élhessetek, ahol gyakorolhatjátok a jogaitokat.
    Tovább a felajánláshoz!
    Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

    Kapcsolódó cikkeink

    Ilyen Bécsben egy idősek otthona, menekültszállással a tetején

    Mi nem hittünk a szemünknek, ők pedig nem értették, miért csodálkozunk. Tényleg megférnek egy házban egymással a menekültek, az óvodások és a beteg idősek. De nézzék!

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

    Közélet