Az iváncsai akkugyár kirúgott kirgiz dolgozói ürülékkel kenték össze a mosdókat - írtuk szerdán Az iváncsai akkugyár kirúgott kirgiz dolgozói ürülékkel kenték össze a mosdókat May 15. 15:34 . Nem meglepő a kirgiz vendégmunkások elkeseredése, hiszen múlt pénteken, a délutáni műszak közepén több száz dolgozót bocsátottak el Több száz dolgozót rúgtak ki az iváncsai akkugyárból May 12. 21:03 az iváncsi akkugyárból.
Az iváncsai gyár tulajdonosa, a koreai SK Innovation az elektromos autók iránti kereslet csökkenésével indokolta az elbocsátásokat. A vezetőség állítása szerint a magyar, közvetlen szerződéssel rendelkező munkavállalókat nem fenyegeti hasonló veszély, a dolgozók mégis attól tartanak, hogy ők válnak a következő leépítési hullám áldozatává.
Az economx.hu azt írja, az összeszerelő autóipar munkavállalói körében tapasztalható radikális változások nem csupán a magyar gyárakban figyelhetők meg, hanem regionális tendenciáról van szó.
A lengyelek is bajban vannak
A villamosításra és automatizálásra specializálódó, zürichi székhelyű multinacionális ABB lengyel motorgyárának 400 dolgozója fogja elveszíteni az állását év végéig, mivel a céget jövőre Kínába költöztetik - írják.
Hasonló sorsra jutott a Michelin francia gumiabroncsgyártó vállalat nehéz tehergépjármű gyára a lengyelországi Olsztynben. A gyárat Romániába költöztetik át az alacsonyabb termelési költségek miatt. Az ott dolgozó 430 munkavállalót nem bocsátották el, viszont kénytelenek lesznek a francia autóipari óriáscég más olsztyni gyáraiban folytatni a munkát.
A lap hozzáteszi, hogy persze nem csupán az autó- és összeszerelő iparban figyelhetőek meg számottevő leépítések. A svéd elektromos fűtőtesteket gyártó Backer OBR is bejelentette, hogy elbocsátja alkalmazottainak akár 30 százalékát, míg a Levi Strauss płocki gyárának működése a nyár elejére fokozatosan leáll és több száz főtől válik meg.
De a legnagyobb mértékben az autóipar esett vissza
A 444.hu közben azt írja, a magyar ipar teljesítménye februártól márciusig 3 százalékkal mérséklődött. Ezen belül a feldolgozóipar teljesítménye 11,3 százalékkal csökkent az előző év hasonló időszakához képest.
A feldolgozóipari termelés 27 százalékát képviselő járműgyártás volumene 11,5 százalékkal esett vissza az előző év azonos hónapjához mérten. Nem teljesített jól az akkugyártás sem, hiszen a gyártási volumen 17,5, a villamos motor, áramfejlesztő, -elosztó, -szabályozó készülékek gyártása 21 százalékkal csökkent.
Az ipari visszaesés mértéke talán nem meglepő, ha megnézzük az értékesítési adatokat, ezekből ugyanis kiderül, hogy szinte egyáltalán nincs kereslet a piacon.
Győrben is nagy a zuhanás
Az elemzés szerint egy megye van az országban, ahol nőtt az ipari teljesítmény. Ez Bács-Kiskun, ahol tavaly márciushoz képest 2,4 százalékkal bővült a termelés volumene a februári 0,2 százalékos növekedés után után. Emlékeztetőül: Bács-Kiskun megye központjában, Kecskeméten működik a Mercedes-gyár.
A 19 megyét és a fővárost tekintve mindössze hétben volt 10 százaléknál kisebb a visszaesés mértéke, a többiben – Bács-Kiskunt leszámítva – ezt meghaladó mértékben esett vissza az ágazat termelése.
A legnagyobb visszaesést produkáló megyék: