Az autóipar lett a magyar gazdaság (le)húzó ágazata

Válságban az autóipar, a fő kérdés, hogy ez meddig tart.

Iparági pletykák szerint több helyen felmerült, hogy az autógyárak megrendelések hiánya miatt előrehozzák az általában augusztusban megtartott éves leállást - írja a Telex.

A cikk szerint komoly baj van az autóiparban, elküldik a kölcsönzött munkaerőt Elbocsátások az autóiparban: mekkora lesz a zuhanás? May 17. 16:33 , létszámstopot vezetnek be, és arról is hallani, hogy az eredetinél tervezettnél később indul el a termelés a BMW új, debreceni gyárában.

A cikk hivatkozik a KSH-ra, amely adatai szerint a közúti gépjárműgyártás januárban 12, márciusban 9 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Az autóalkatrész-gyártás is hasonló számokkal "büszkélkedhet", a gépgyártás pedig márciusban több mint 18 százalékos mínuszt produkált.

Mi az oka az autóipar gyengélkedésének?

A Telex megkérdezte Braun Eriket, a Pécsi Tudományegyetem adjunktusát, a téma szakértőjét. Braun szerint az autóipar teljesítménye mindig is ciklusokból állt, egyes időszakokban hullámszerűen nő vagy csökken az autóvásárlások száma.

Az autóvásárlási kedv függ a gazdasági növekedéstől és a reálbérektől, de a banki kamatoktól is. Magyarul: ha alacsonyak a kamatok és emiatt olcsók a hitelek, akkor sok autót vesznek az emberek és a cégek, amikor magasak a kamatok és drágák a hitelek, akkor inkább keveset.

A magyarországi autógyárak elsősorban az európai piacra gyártanak, így rájuk elsősorban az európai kamatszintek vannak hatással. Az Európai Központi Bank (EKB) 2022-ben erőteljesen emelet a kamatokat, és tavaly év vége óta szokatlanul magas szinten, 4,5 százalékon tartják az irányadó kamatot.

Ráadásul a magyar járműgyártás nagy részét néhány márka néhány modellje teszi ki, így már az is meglátszik az adatokban, ha valamelyik modell iránt csökken a kereslet.

A szakértő szerint a távol-keleti alkatrészellátás akadozása volt az egyik fő probléma, ennek következtében az év elején egy hétre le is állították az esztergomi Suzuki-gyárat. A másik, hogy az idei első negyedévben a teljes Audi-csoport nyeresége 74 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest., és ennek oka is az alkatrészhiány volt.

Hol a vége a visszaesésnek?

Braun Erik szerint az újautó-piac helyzete akkor javulhat érdemben, ha az Európai Unióban a tartós gazdasági növekedés mellé visszatérnek az alacsony kamatok.

De vannak arra utaló jelek, hogy soha nem fog már visszatérni a járműgyártás 2020 előtti nagy aranykora. Nyugat-Európában a járvány előtt az volt a szokás, hogy háromévente lecserélték a céges autókat. A járvány alatt aztán sok cég rájött, hogy bőven elég négy vagy öt évente cserélni az autókat, ami értelemszerűen a kereslet visszaeséséhez vezetett.

Ráadásul az államilag támogatott kínai gyárak túltermelési válságot okoztak, több százezer, ha nem több millió kínai autó vár hónapok vagy évek óta Nyugat-Európa kikötőiben.

Az autóipar válsága azonban az egész magyar iparra rányomja a bélyegét, hiszen az ország gazdaságát a politika az autóiparhoz kötötte.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Gazdaság