Az autóipar lett a magyar gazdaság (le)húzó ágazata

Válságban az autóipar, a fő kérdés, hogy ez meddig tart.

Iparági pletykák szerint több helyen felmerült, hogy az autógyárak megrendelések hiánya miatt előrehozzák az általában augusztusban megtartott éves leállást - írja a Telex.

A szabad sajtót egyre több támadás éri. Segítsd a hiteles újságírást helyben is!
Támogatom

A cikk szerint komoly baj van az autóiparban, elküldik a kölcsönzött munkaerőt Elbocsátások az autóiparban: mekkora lesz a zuhanás? 2024. May 17. 16:33 , létszámstopot vezetnek be, és arról is hallani, hogy az eredetinél tervezettnél később indul el a termelés a BMW új, debreceni gyárában.

A cikk hivatkozik a KSH-ra, amely adatai szerint a közúti gépjárműgyártás januárban 12, márciusban 9 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Az autóalkatrész-gyártás is hasonló számokkal "büszkélkedhet", a gépgyártás pedig márciusban több mint 18 százalékos mínuszt produkált.

Mi az oka az autóipar gyengélkedésének?

A Telex megkérdezte Braun Eriket, a Pécsi Tudományegyetem adjunktusát, a téma szakértőjét. Braun szerint az autóipar teljesítménye mindig is ciklusokból állt, egyes időszakokban hullámszerűen nő vagy csökken az autóvásárlások száma.

Az autóvásárlási kedv függ a gazdasági növekedéstől és a reálbérektől, de a banki kamatoktól is. Magyarul: ha alacsonyak a kamatok és emiatt olcsók a hitelek, akkor sok autót vesznek az emberek és a cégek, amikor magasak a kamatok és drágák a hitelek, akkor inkább keveset.

A magyarországi autógyárak elsősorban az európai piacra gyártanak, így rájuk elsősorban az európai kamatszintek vannak hatással. Az Európai Központi Bank (EKB) 2022-ben erőteljesen emelet a kamatokat, és tavaly év vége óta szokatlanul magas szinten, 4,5 százalékon tartják az irányadó kamatot.

Ráadásul a magyar járműgyártás nagy részét néhány márka néhány modellje teszi ki, így már az is meglátszik az adatokban, ha valamelyik modell iránt csökken a kereslet.

A szakértő szerint a távol-keleti alkatrészellátás akadozása volt az egyik fő probléma, ennek következtében az év elején egy hétre le is állították az esztergomi Suzuki-gyárat. A másik, hogy az idei első negyedévben a teljes Audi-csoport nyeresége 74 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest., és ennek oka is az alkatrészhiány volt.

Hol a vége a visszaesésnek?

Braun Erik szerint az újautó-piac helyzete akkor javulhat érdemben, ha az Európai Unióban a tartós gazdasági növekedés mellé visszatérnek az alacsony kamatok.

De vannak arra utaló jelek, hogy soha nem fog már visszatérni a járműgyártás 2020 előtti nagy aranykora. Nyugat-Európában a járvány előtt az volt a szokás, hogy háromévente lecserélték a céges autókat. A járvány alatt aztán sok cég rájött, hogy bőven elég négy vagy öt évente cserélni az autókat, ami értelemszerűen a kereslet visszaeséséhez vezetett.

Ráadásul az államilag támogatott kínai gyárak túltermelési válságot okoztak, több százezer, ha nem több millió kínai autó vár hónapok vagy évek óta Nyugat-Európa kikötőiben.

Az autóipar válsága azonban az egész magyar iparra rányomja a bélyegét, hiszen az ország gazdaságát a politika az autóiparhoz kötötte.

adó 1% nyugat.hu 2025

Segítsd a szabad újságírást helyben is! Támogasd a Nyugat.hu-t!

A szabad sajtót egyre több támadás éri, és a világot ellepik a hamis hírek. Támogassatok minket adótok 1 százalékával, hogy egy olyan országban élhessetek, ahol gyakorolhatjátok a jogaitokat.
Tovább a felajánláshoz!
Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Gazdaság