Iparági pletykák szerint több helyen felmerült, hogy az autógyárak megrendelések hiánya miatt előrehozzák az általában augusztusban megtartott éves leállást - írja a Telex.
A cikk szerint komoly baj van az autóiparban, elküldik a kölcsönzött munkaerőt Elbocsátások az autóiparban: mekkora lesz a zuhanás? 2024. May 17. 16:33 , létszámstopot vezetnek be, és arról is hallani, hogy az eredetinél tervezettnél később indul el a termelés a BMW új, debreceni gyárában.
A cikk hivatkozik a KSH-ra, amely adatai szerint a közúti gépjárműgyártás januárban 12, márciusban 9 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Az autóalkatrész-gyártás is hasonló számokkal "büszkélkedhet", a gépgyártás pedig márciusban több mint 18 százalékos mínuszt produkált.
Mi az oka az autóipar gyengélkedésének?
A Telex megkérdezte Braun Eriket, a Pécsi Tudományegyetem adjunktusát, a téma szakértőjét. Braun szerint az autóipar teljesítménye mindig is ciklusokból állt, egyes időszakokban hullámszerűen nő vagy csökken az autóvásárlások száma.
Az autóvásárlási kedv függ a gazdasági növekedéstől és a reálbérektől, de a banki kamatoktól is. Magyarul: ha alacsonyak a kamatok és emiatt olcsók a hitelek, akkor sok autót vesznek az emberek és a cégek, amikor magasak a kamatok és drágák a hitelek, akkor inkább keveset.
A magyarországi autógyárak elsősorban az európai piacra gyártanak, így rájuk elsősorban az európai kamatszintek vannak hatással. Az Európai Központi Bank (EKB) 2022-ben erőteljesen emelet a kamatokat, és tavaly év vége óta szokatlanul magas szinten, 4,5 százalékon tartják az irányadó kamatot.
Ráadásul a magyar járműgyártás nagy részét néhány márka néhány modellje teszi ki, így már az is meglátszik az adatokban, ha valamelyik modell iránt csökken a kereslet.
A szakértő szerint a távol-keleti alkatrészellátás akadozása volt az egyik fő probléma, ennek következtében az év elején egy hétre le is állították az esztergomi Suzuki-gyárat. A másik, hogy az idei első negyedévben a teljes Audi-csoport nyeresége 74 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest., és ennek oka is az alkatrészhiány volt.
Hol a vége a visszaesésnek?
Braun Erik szerint az újautó-piac helyzete akkor javulhat érdemben, ha az Európai Unióban a tartós gazdasági növekedés mellé visszatérnek az alacsony kamatok.
De vannak arra utaló jelek, hogy soha nem fog már visszatérni a járműgyártás 2020 előtti nagy aranykora. Nyugat-Európában a járvány előtt az volt a szokás, hogy háromévente lecserélték a céges autókat. A járvány alatt aztán sok cég rájött, hogy bőven elég négy vagy öt évente cserélni az autókat, ami értelemszerűen a kereslet visszaeséséhez vezetett.
Ráadásul az államilag támogatott kínai gyárak túltermelési válságot okoztak, több százezer, ha nem több millió kínai autó vár hónapok vagy évek óta Nyugat-Európa kikötőiben.
Az autóipar válsága azonban az egész magyar iparra rányomja a bélyegét, hiszen az ország gazdaságát a politika az autóiparhoz kötötte.