Az M1-es autópálya M0 és a 107-es km-nél lévő M19 csomópont közötti szakaszán 2×3 forgalmi sávot építenek ki úgynevezett intelligens leállósávval a hamarosan induló felújítás során - írja a vezess.hu. Az autópálya M19 csomópontjától pedig az országhatárig 2×2 forgalmi sávot alakítanak ki, szintén ITS-sávval. Az M19-es csomópont egyébként Győr mellett van, tehát a 2x3 sávot az M0-tól egészen a győri elkerülőig építik meg.
Az intelligens (ITS) sáv azt jelenti, hogy ha a forgalom indokolttá teszi, akkor átmenetileg a leállósávot is megnyithatják az autók előtt. Az M1-esen így a tervezett 2x3 sáv helyett 2x4 sávot használhatnának az autósok a csúcsforgalomban.
Az intelligens sávok máshol már működnek
Külföldön már elég régóta alkalmazzák ezt a módszert, aminek lényege, hogy bizonyos leállósávokat ideiglenesen meg tudnak nyitni azokban az időszakokban, amikor azt a forgalmi helyzet indokolja, és ebben az időszakban a leállósáv teljes értékű forgalmi sávnak számít.
Európában is van rá példa, például a németeknél az A8-as autópályán, de a britek is több szakaszon használtak már megnyitható leállósávokat. De a módszer nem mindig vált be, mert az autósok sokszor nem tudták eldönteni, hogy adott időszakban éppen szabad-e használni a leállósávot, vagy nem.
A kulcskérdés az autósok értesítése
Az tehát a kulcskérdés, hogy a közlekedőket adott időpillanatban jól informálják-e arról, hogy haladhatnak-e szabályosan a leállósávon. Alapvetően ugyanis tilos a leállósávon haladni, a KRESZ pontosan meghatározza a kivételeket. Tehát a leállósávban akkor lehet tartózkodni, ha
Azt, hogy mikor nyitnak meg egy leállósávot, alapvetően az autópálya kezelője, jelenleg az MKIF Zrt. engedélyezheti. A lap meg is kérdezte a céget, hogyan történik majd a gyakorlatban a leállósávok megnyitása és lezárása, az MKIF viszont csak annyit közölt, hogy erre a kérdésre csak a forgalomtechnikai menedzsmenttervek jóváhagyása után hajlandóak válaszolni.
Azt viszont elmondták, hogy az M7-es és az M3-as autópályák bővítése során is ITS-rendszerrel ellátott leállósávok létesülnek majd. A tervek szerint az M7-es autópályán az M0-ás és a balatonvilágosi csomópont között megközelítőleg 74 km hosszon bővül a pálya – Szabadbattyánig lesz 2×3 forgalmi sáv + ITS-sáv, majd Szabadbattyán és Balatonvilágos között a két sáv mellé bővített leállósávot kap az M7-es.
Négy évig tart az M1-es felújítása és bővítése
Az M3-as felújítása indul időben a legkésőbb, ahol az M31-es autópálya csomópontjától Gyöngyösig építik ki a 2×3 forgalmi sávot ITS-sávval, míg az M0-M31 közötti szakaszon 2×2 forgalmi sáv + ITS-sáv épül, mindez összesen 67 km hosszon.
Tavaly októberben írtuk 80 kilométeres szakaszon újítják fel és bővítik ki az M1-es autópályát hamarosan 2024. October 28. 10:55 , hogy az M1-es autópálya bővítésének tényleges munkálatai a tervek szerint 2025. szeptember 1-jén kezdődnek. Az M0-ás autóúttól a Concó pihenőig mintegy 80 km-en újul meg a pálya burkolata és bővül 2x3 sáv + ITS sávra.
Az M1 bővítését 8 fejlesztési szakaszra osztották, de ez változhat, ha a folyamat úgy kívánja. A munkálatok várhatóan az M0-ás autóúttól kezdődnek.
A teljes kivitelezés 2029. augusztus 31-ig tart, tehát négy teljes évet vesz igénybe. Az M0-Bicske közötti szakaszt 2028. augusztus 31-ig kell befejeznie az MKIF Zrt.-nek.