Bohémek közt - operáztunk Szombathelyen

Mennyire alkalmas a szombathelyi Bartók Terem egy komplett opera színpadszerű előadására? Erre voltunk kíváncsiak, amikor beültünk Puccini Bohéméletére.

Mennyire működik egy veretes opera egy nem éppen színházi közegben, a szombathelyi Bartók Teremben? Pláne, hogy a bérletben kínált előadásokat nem koncertszerűen, hanem részben szcenírozott produkcióként, profi stábbal hirdetik?

25 éves a Nyugat.hu. Ne feledd, ide kattintva támogathatod következő 25 évünket!
Támogatom

Bár a kezdeményezés nem új keletű (az, hogy Szombathelyen külön bérletben az operairodalom remekeit kínálják), most érett meg (bennem) rá az idő, hogy egy próbát tegyek. Pláne, hogy a hétvégén az operairodalom egyik gyöngyszemét, Puccini Bohéméletet játszották. (A szerző a világon a leggyakrabban előadott operák listáját vezeti, a Pillangókisasszony az első, a Bohémélet a második helyen áll.)

Puccini: Bohémélet a Bartók Teremben
Sok jó zenész kis helyen is elfér
Bonyhádi Zoltán

Teltház, csupán egy-két szék maradt üresen, a közönség visszafogott eleganciában, férfiak öltönyben, nők felemásan - kiskosztümtől a farmerig széles a skála -, ahogy Szombathelyen színházba járni szokás. Örömmel nyugtázzuk, az opera nem csak az idősebb korosztályt mozdítja meg, harmincasokat és negyveneseket is szép számmal látni. A széksorok közt egy-két városházi prominens, a polgármester is feltűnik, de környékbeli, zalaegerszegi és körmendi operabarátokkal is találkozunk.

Tömény, mint egy csokis brownie

Romantikus folyam, túlcsorduló érzelmekkel, mindennapi kis események és nagy szenvedélyek: fiatalság és bohóság az 1830-as évek Párizsában, mintha egy operettben járnánk. Négy pajkos művész között, akik ha fáznak, jókedvvel fűtenek be saját műveikkel, és ha gyógyszer kell a barát tüdőbajos kedvesének, hát eladják a kabátjukat. Ahol a háziúr arról dalol, hogy a sovány nők tele vannak panasszal és kiállhatatlanok, mint a felesége.

Puccini: Bohémélet a Bartók Teremben
Bohémek a kávéházban
Bonyhádi Zoltán

Az előadás folyamként sodor magával, nem zárványszerűen sorjáznak benne az újabb és újabb sláger-áriák, hanem a zenei szövetbe illeszkednek. A dallamok magától értetődően következnek a szereplők drámai és érzelmi helyzetéből.

Pár szék, sok mindent megold

A lehetőséghez képest kihasználva minden szabad négyzetmétert (még a színfalak mögötti részt is), az előadás rendezője, a kisebb szerepet is vállaló Mányik Albert ügyesen adaptálta a szűkös térbe ezt az operát.

A színpad elején, a szabadon hagyott sávba jelzésszerű díszletelemek kerültek: pár szék, egy dohányzóasztal, egy padlásszoba hangulatának érzékeltetéséhez épp elég. A bohémek öltönyben, nyakkendő nélkül, a hölgyek korabeli kosztümbe bújtak. Szó sincs tehát arról, hogy kottából, székről felállva (koncertszerűen) áriáztak volna. (Ráadásul kifejezetten élvezetes, hogy az énekesekkel együtt a zenészeket is fent a színpadon láttuk.)

Puccini: Bohémélet a Bartók Teremben
Musetta színre lép
Bonyhádi Zoltán

Így ez a félig szcenírozott produkció is teljes értékű színházi élményt ad. Igaz, a Bartók Teremben szűkös a hely, még úgy is, hogy a szimfonikus zenekar a lehető legkisebbre húzza össze magát. De sok jó zenész kis helyen is elfér: az Operaház gyerekkórusának és a Nemzeti Énekkarnak is sikerült még helyet találni.

Hiába szólt az opera olasz nyelven, mindig pontosan tudtuk, hol járunk, egy percre sem lankadt a figyelem, ami köszönhető Kovács János értő és nagyvonalú zenei irányításának is. Érzelmek, operettes klisék helyett átélhető színpadi játékot kapunk.

Puccini: Bohémélet a Bartók Teremben
Még a gyerekkórusnak is szorítottak helyet
Bonyhádi Zoltán

A kritika legyen a fidelio.hu dolga, ítéljék meg az erre szakosodottak, mit is nyújtott Szombathelyen az alkalmi (jórészt operaházi magánénekesekből verbuvált) társulat. Annyi feltűnt, hogy a Savaria Szimfonikusok ügyesen, rutinosan, magas színvonalon játszottak, hogy Mimìként meggyőző volt Kriszta Kinga, és a Rodolfóként fellépő Balczó Péterről pedig méltán írják, hogy generációja egyik legtehetségesebb előadója. A legemlékezetesebb és legmegrázóbb alakítást mégsem ők, hanem Cser Krisztián (basszus) Kabátáriája adta. A könnyeim potyogtak.

Az előadásról, ha egy mondatban kellene mesélnem, csak ennyit írnék: feldobott, eltelített, tömény és édes, mint egy extra adag csokis brownie.

Bohémélet (február 23. szombat, 19 óra @ Bartók Terem)

Opera bérlet 2. G.

Rodolfo: Balczó Péter
Mimì: Kriszta Kinga
Musetta: Cecília Lloyd Marcello: Káldi Kiss András
Schaunard: Ambrus Ákos
Colline: Cser Krisztián
Alcindoro: Szüle Tamás
Benoît: Vághelyi Gábor
Parpignol: Szegedi Benjamin
Nemzeti Énekkar
Karigazgató: Antal Mátyás

Magyar Állami Operaház Gyermekkara Karvezető: Gupcsó Gyöngyvér

Rendező: Mányik Albert
Vezényel: Kovács János
Savaria Szimfonikus Zenekar

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Kultúra

Nyugat 25 csoportkép

Szállj be jubileumi támogatói kampányunkba! - 25 éves a Nyugat.hu

Tudjuk, hogy megszoktad, a Nyugat.hu 25 éve ingyen itt van neked. De csak a te segítségeddel maradhatunk fenn. Támogasd a következő 25 évünket!