Kezdjük a meglepő bejelentéssel: Hende Csaba honvédelmi miniszter, Szombathely országgyűlési képviselője ünnepi beszédében azt mondta, hogy lesz repülőtér a régióban. Részleteket nem árult el, azt ígérte, hogy az LUK bővítésének jövő heti átadóján számol be erről részletesen.
Alul és felül
A pontos helyszínről sem beszélt, nem említette meg Vát és Porpác nevét sem, ahol éveken át folyt egy kínai befektetéssel tervezett repülőtér előkészítése. A történetről nagyon sokszor írtunk már, legutóbb A Simicska-Nyerges lobbi tett keresztbe a váti reptérnek? 2012. September 05. 08:08 a kormány ellenállásának lehetséges okait kerestük.
De vissza a Csaba utcába, ahol tényleg elkészült az impozáns felül- és aluljáró. Mindkét elnevezés jogos, hiszen a felüljárón az autók, az aluljáróban a gyalogosok és a biciklisek haladhatnak át a vasúti pálya alatt és fölött, szintbeli kereszteződés nélkül.
A létesítményt már bemutattuk Elkészült a Csaba úti felüljáró 2012. October 15. 19:05 , biciklivel le is teszteltük. Leírtuk az adatokat is, nem maradt más hátra, mint hogy közöljük, kész a felüljáró, talán most már meg is nyitották a forgalomnak, mert amikor mi dél körül távoztunk, még kint voltak az útlezáró bóják.
Az itt élők élete
Az biztos, hogy soha nem lesz ennyi sötétöltönyös, kiskosztümös ember a létesítményen és a környékén, mint az avató ünnepségen. Szinte már aggódtunk, hiszen jó nagy helyet foglalt el a tömeg, akik között azért elvétve láttunk néhány érdeklődő civilt is.
De a többséget a politikusok és kísérőik tették ki, meg persze a vasúti szakma. Mert ennek a beruházás a GySEV volt a gazdája, ők pályáztak uniós forrásra, és nyertek is. Az építkezés része volt – persze hosszú lobbizás eredményeként – a Szombathely-Szentgotthárd vasútvonal felújításának. A vasútvonalat már tavaly átadták, az ünnepség alatt is közlekedtek a vonatok, vasúti gépek a felüljáró alatt.
A beszédek hosszú sorát Völner Pál, a nemzeti fejlesztési minisztérium infrastruktúra-fejlesztésért felelős államtitkára kezdte, azzal, hogy régi igényt elégítenek most ki, ami nem csak a vasúti közlekedés biztonságát növeli, de az itt élők életét is megkönnyíti.
Ahol munka van, ott minden van
Megemlítette azt is, hogy a teljes felújítás (ami magában foglalja a vasútvonal villamosítását, síncseréjét, az állomások felújítását, az új vasúti átkelőket, a felüljárót) összesen közel 50 milliárd forintba került, ebből 40 milliárdot az EU finanszírozott.
Hende Csaba nagyívű gondolatmenetben fejtette ki, hogy a vasútvonal két részre osztja Szombathelyt, az egyik többségében a lakóterület, a másik az iparé és a gazdaságé, az emberek erre járnak dolgozni, és eddig hosszú időket kellett várni a vasúti átjáró zöld jelzésére.
De – mint mondta – két és fél éve elkezdődött az ország újjáépítése, az előző kurzusok nyakig eladósították az országot és a várost, az új kormány a munka alapú rendszert állította középpontba. Mert ahol munka van, ott minden van, az egyedüli értelmes életforma a reggeltől estig végzett munka.
Lesz gyorsforgalmi 86-os
Hende szerint ezt szolgálja a szakképzés átalakítása, mert a célja az értékteremtő munkára való felkészítés. A felsőoktatásban pedig az ipar és a gazdaság szempontjai érvényesülnek. Létre fogják hozni a Szombathely, Szentgotthárd, Zalaegerszeg autóipari térséget, ami a remények szerint a jövőben Győrt és Kecskemétet megelőzve a német autóipar legfőbb hazai hídfőállása lesz. Mert az autóipar modern, magas tudást igénylő iparág.
De a legnagyobb prioritást a közlekedés kapta, annak minden formája. Így meg fog épülni a gyorsforgalmi 86-os főút M86: Megnéztük, tényleg épül 2012. August 07. 18:04 , aminek nagyon fontos szerepe van a munkahely-teremtésnek. És ekkor történt a meglepő bejelentés, miszerint megépül egy kereskedelmi repülőtér a térségben, részletek a jövő héten.
Puskás Tivadar polgármester szerint a felüljáró tulajdonképpen híd, ami összeköt városrészeket, időszakokat. Összeköti az előző és a mostani városvezetés szorgalmát és szándékát is. Szerinte a Csaba utcai felüljáró a budapesti BAH-csomópont mása, az is közlekedési tengelyeket kapcsol össze.
Mosolyogva, integetve
Meglepődtünk volna, ha nem említi meg a mentőket, Puskás kiemelte, a kerékpáros és gyalogos aluljáró olyan széles, hogy szükség esetén egy mentőautó is elfér benne.
Kövesdi Szilárd, a GySEV vezérigazgatója felidézte a korábbi eseményeket, és bejelentette, hogy 2013. végére a nemrég átvett vasúti vonalakat is villamosítják. Németh Miklós, a kivitelező Közgép Zrt. vezérigazgatója is felszólalt, de csupán köszönetet mondott mindenkinek, és gyerekkori élményeit mesélte, mivel ő Szombathelyen gyerekeskedett.
Aztán a történelmi egyházak képviselői felszentelték illetve megáldották a felüljárót, végül pedig a jelenlévő nagyemberek nagy, fekete állami autókon végighajtottak a felüljárón. Közben mosolyogtak és integettek az ünneplőknek, akik gyalogosan követték őket.
Érdekességek
A felüljáró 155 méter hosszú, a forgalmi sávok 3,5, illetve négy méter szélesek. Az aluljáró alagútja 52 méter hosszú, szélessége és magassága egyaránt három méter. A felüljáró hét pilléren áll, az acélszerkezet 210 tonna súlyú. A felüljáró 2,5 milliárdba került, a munka során 500 tonna betonacélt, 3200 köbméter betont építettek be, 35 ezer köbméter földet mozgattak meg.