Alig egy hónapja adták át a Csaba utcai felüljárót Szombathelyen, máris egy érdekes jelenségre figyelt fel egyik kollégánk. A Csaba utca felől érkezve, a felüljáró melletti sávban kanyarodott volna a Sólyom utca felé, de várnia kellett, ugyanis az ott lévő házak kapubejáróján épp állt egy autó. Később a szomszédos háznál ugyanez volt a helyzet, egy pillanatra megállt a forgalom.
Szemmel láthatólag, hogy ha a kapubejáróra úgy parkol le az autó, hogy a járdán szabadon hagyja a jogszabályban előírt másfél métert, akkor kilóg az útra, akadályozva a forgalmat. Később megtudtuk, hogy a felüljáró építése előtt nem volt ilyen probléma, nyugodtan parkolhattak a saját kapujuk előtt. Ezt a tulajdonosok jelezték már a felüljáró tervezésekor is, hogy így nem lesz jó.
A felüljáró ideiglenes forgalomba helyezése nem jogerős
Tudomásunkra jutott, hogy a "Csaba utcai felüljáró és hozzá kapcsolódó útügyi létesítmények ideiglenes forgalomba helyezési engedélye" ellen fellebbezés érkezett, így az nem jogerős. Felvetődött a kérdés, hogy ha ez nem jogerős, akkor miért lett átadva, miért nyitották meg a forgalom előtt, megkerestük a Vas Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelőségét.
Horváth Gábor útügyi osztályvezetőtől megtudtuk, hogy az október 17-én kiadott ideiglenes engedély ellen valóban érkezett több fellebbezés is, ami miatt az nem jogerős, de a szakhatóságnak joga van átadni a felüljárót a forgalomnak. Az osztályvezető elmondta, hogy október 18. délelőtt tizenegy órától engedélyezték a felüljárón a forgalmat, mivel a közlekedés biztonságát veszélyeztető tényezőt nem találtak.
A fellebbezéseket vizsgálják, másodfokú eljárásban. Addig nem kap a felüljáró végleges használati engedélyt, amíg ezek nem zárulnak le. A kollégánk által tapasztalt helyzetre pedig azt mondta az osztályvezető, hogy a KRESZ meghatározza, hogy miképp lehet parkolni, megállni, nem akadályozhatják a forgalmat. Persze a közlekedési morál azt elnézi, hogy ha egy autó be akar állni, akkor addig megállnak, vagy a gyalogosok, vagy az autók. Ezt a helyzetet is vizsgálni fogják, megoldást keresnek rá.
Az engedély nem jogerős, de akkor ki a felelős az útért?
A fenntartási és üzemeltetési felelősség a városé, ezt rögzítették, tehát a nem jogerős engedély esetében is a város a felelős a felüljárót érintő ügyekben. Ha bármilyen, a közlekedés biztonságát veszélyeztető helyzetet találnak az eljárások során, akkor a felüljárót akár le is zárhatják, de erre vélhetően nem kerül sor.