„Csak araszolva lehet haladni Szombathely és Balogunyom között” – írtuk Csak araszolva lehet haladni Szombathely és Balogunyom között September 18. 07:54 a 86-os út szerda reggeli közlekedési helyzetről. Olvasóink először azt gondolták, biztosan baleset történt, azonban kiderült, egyszerűen a nagy forgalom okozta a nehézkes haladást a két település között.
A „nehézkes haladás” nemcsak a 86-os fent említett szakaszára vonatkozik, a reggeli és a délutáni csúcsidőben Szombathely számos helyen eldugul, különösen az esősebb napokon, amikor azok is autóba ülnek, akik a jobb időben gyalogolnak vagy kerékpároznak.
És hiába emelkedtek egekbe az üzemanyag- és autóárak, hiába tapasztaltuk idén nyáron, mi vár ránk a klímaváltozással, és hiába tudjuk, hogy egésszégünknek jót tesz a gyaloglás és a bicikli, Vas megyében töretlenül emelkedik az autók száma.
2000-ben még „csak” 64 ezer autó volt a Vas megyei lakosok tulajdonában, mára ez a szám 123 ezerre ugrott.
Ez azt jelenti, hogy a 249 ezer lakosból gyakorlatilag ma már minden második birtokol egy autót, beleértve a gyerekeket és az időseket.
És még nem látszik a növekedés vége.
„Az egy háztartásra jutó autók számának emelkedése világjelenség, és bár Magyarországon valóban látványos a növekedés, még mindig elmaradunk az EU átlagától. Globális trend, hogy az emberek minél gyorsabban és minél kényelmesebben akarnak eljutni egyik helyről a másikra, legyen az munka, bevásárlás, szabadidő”- mondta lapunknak „Annyi autó lesz, ahány jogosítvány” - Vas megyében a legmagasabb az ezer főre jutó személygépkocsik száma 2023. March 31. 07:16 még tavaly tavasszal Tóthné Temesi Kinga.
A közlekedéstervező szakértő szerint Vas megye lakóinak jobb anyagi helyzete is az autóvásárlás mellett szól, emellett még számos egyéb tényező is közrejátszhat a határközeliségtől kezdve a tömegközlekedésen át a településszerkezetig.
Tóthné Temesi Kinga azt jósolja: „Ahány jogosítvány van, annyi autó lesz”.
Elnézve a legújabb Vas megyei adatokat ettől már nem lehetünk olyan távol.
Budapesten egyébként már tetőzni látszik a trend.
Ha megnézzük a fővárosra vonatkozó számokat, nemcsak azt látjuk, hogy a növekedés jóval lassabb volt az elmúlt két évtizedben, de azt is, hogy az utóbbi néhány évben már szinte stagnál a személygépkocsik száma.
Az is igaz, hogy a budapesti tömegközlekedés össze sem hasonlítható a vidékivel.
Ha valaki Szombathely szélén vagy kisebb településen lakik, autó nélkül gyakorlatilag menedzselhetetlen a mindennapi élet.
Ugyanakkor a döntéshozók felelőssége az is, hogy felhívják a figyelmet a autózással járó egészségügyi és környezeti ártalmakra, és reális alternatívát nyújtsanak.
Ha arra gondolunk, milyen hatékonyan tud a kormány óriásplakátokkal és egyéb kommunikációs eszközökkel ellenségképet és háborús ellenségképet gyártani, ennyi erővel azt az üzenetet is közölhetné, hogy két liter tejért talán nem kell kiautóznunk a Tescóba, és a felsős gyerekünk is el tud sétálni vagy buszozni az iskoláig.
Az újabb és újabb parkolók építése pedig biztos hoz szavazatokat a konyhára, de egyben azt is garantálja, hogy a diagram felsőbb oszlopai évről évre nőnek.
Egyébként tegye fel a kezét aki észrevette, hogy ma van az autómentes nap Szombathelyen!