„Annyi autó lesz, ahány jogosítvány” - Vas megyében a legmagasabb az ezer főre jutó személygépkocsik száma

Utánajártunk az okoknak és nem lettünk túl optimisták.

  • „Csúcsforgalomban legalább öt perc kell ahhoz, hogy átjussunk egy körforgalmon.”
  • A szabad sajtót egyre több támadás éri. Segítsd a hiteles újságírást helyben is!
    Támogatom

  • „Tegnap a Vadász étteremtől a Markusovszky-kórházig tartott a dugó.”
  • „Tessék kijönni és megnézni, hogyan parkolnak a lakók a Deák Ferenc utcában!”
  • „Több sebből is vérzik a szombathelyi közlekedés. Az első, hogy egyszerűen túl sok a jármű és túl sok a gyakorlatlan, béna vezető, aki akkor sem megy, amikor lehetne.”
  • Önkényesen ragadtam ki néhány hozzászólást abból a több ezerből, melyek közlekedési cikkeinkkel kapcsolatban érkeztek az elmúlt időszakban.

    Amennyire megosztja a politika olvasóinkat, annyira egységes az a vélemény, hogy Szombathely közlekedése a kezelhetőség szélére jutott. És valóban: elég a legkisebb zavar, mondjuk egy munkagödör a belvárosban Már megint mi ez a közlekedési káosz Szombathelyen? 2019. January 10. 09:15 , és az egész város közlekedése térdre rogy.

    Persze Szombathely nem a főváros, csak egy közepes méretű megyeszékhely, az itteni Vörösmarty utca nem a Nagykörút, de már itt is mindennaposak a közlekedési dugók Videó: Naponta többször is bedugul Szombathely legproblémásabb kereszteződése 2023. February 11. 15:14 .

    Vas megyében a legtöbb az autó

    Azt mindenki érzékeli, hogy egyre több a város utcáin az autó, az viszont még minket is meglepett, amikor megnéztük a KSH adatait, és azt találtuk, hogy

    Vas megyében a legtöbb az ezer lakosra jutó személygépkocsik száma.

    Ez a szám már 2021 végén 460 volt*, ami azt jelenti, hogy – beleértve a gyerekeket is - minden második embernek a nevén van autó.

    KSH

    Szintén sok, de valamennyivel kevesebb autó van Zalában (458/1000 fő), Pest (454) és Bács-Kiskun megyében(452), míg a lista túlsó végén Borsod-Abaúj-Zemplén (354) és Jász-Nagykun-Szolnok megye (372) található.

    Ha megnézzük az idősort, azt látjuk, hogy Vas megyében az elmúlt bő két évtizedben majdnem megduplázódott az autók száma.

    Adatok: KSH, Grafika: Józing Antal
    Józing Antal

    Ahány jogosítvány van, annyi autó lesz?

    „Az egy háztartásra jutó autók számának az emelkedése világjelenség, és bár Magyarországon valóban látványos a növekedés, még mindig elmaradunk az EU átlagától. Globális trend, hogy az emberek minél gyorsabban és minél kényelmesebben akarnak eljutni egyik helyről a másikra, legyen az munka, bevásárlás, szabadidő.”

    Ezt már egy közlekedéstervező szakértő mondta lapunknak, amikor arra kértük, hogy segítsen értelmezni a statisztikai adatokat.

    Tóthné Temesi Kinga szerint a kiugró Vas megyei számok mögött több tényező állhat. Minden bizonnyal ott van az, hogy a megyeszékhelyen több ezer főt foglalkoztató nagy autópari cégek (Schaeffler, TDK, Aptiv, BPW) működnek, amelyek magukhoz szívják a munkaerőt a távolabbi településekről is, a dolgozók pedig a bejárást sok esetben autóval oldják meg.

    Hazafelé tartva a Rohonci úton
    Mészáros D. Zsolt

    A megye lakóinak jobb anyagi helyzete is az autóvásárlás mellett szól, emellett még számos egyéb tényező is közrejátszhat, a határközeliségtől kezdve a tömegközlekedésen át a településszerkezetig. És a felsorolás közel sem teljes.

    Megállíthatatlan az autók számának növekedése?

    Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója még egy korábbi soproni vonatátadón Itt vannak a GYSEV harmadik generációs Flirt-vonatjai 2019. April 24. 15:02 arról beszélt, hogy minél fejlettebb egy ország, annál többen használják a tömegközlekedést. Tavaly pedig egy olyan felmérés jelent meg, mely szerint Bécsben az elmúlt 5 évben 20 százalékkal csökkent a magántulajdonú autók száma.

    Ettől mi még nagyon messze vagyunk, mi több, úgy tűnik, mintha távolodnánk. Tóthné Temesi Kinga szerint nagyon jó lenne, ha megtörténne a szemléletváltás: munkába, iskolába tömegközlekedéssel járnánk, de egyelőre nem látszik a trendforduló.

    „Ahány jogosítvány van, annyi autó lesz”

    – foglalja össze a várakozásait a szakember, aki arra hívja fel a figyelmet, hogy Szombathely példája, ahol csúcsidőben - vidéki szemmel - már-már elviselhetetlen a forgalom, megelőlegezi, hogy mi várható a nagyobb városokban.

    „Az autó ugyanúgy hozzánk nőtt, mint a számítógép vagy a mobiltelefonunk, el sem tudjuk képzelni az életet nélküle. Sokan vannak, akik akkor is autóval mennek, ha gyalog vagy biciklivel gyorsabban odaérnének a céljukhoz” – hívja fel a figyelmet egy jelenségre Tóthné Temesi Kinga, aki változást csak hosszabb távon tud elképzelni. De csak akkor, ha a döntéshozók a városfejlesztési elemeket harmonizálják egymással és ha majd egyszer a lakosok érzik, hogy valamin jó lenne változtatni. Addig viszont folytatódik az autók számának emelkedése.

    Büntetés helyett kompromisszumkeresés

    Szombathelyen már évek óta kiemelt téma az autók elszaporodása és a közlekedési nehézségek. Egy budapesti cég 42 millió forintért készítette el a város közlekedési koncepcióját Kiterjedt gyalogosövezetek, csillapított forgalmú utcák, tömegközlekedés – Elkészült Szombathely közlekedési koncepciója 2022. April 21. 06:58 (SUMP), közben 2021 januárjától már nem a Volán, hanem egy osztrák-magyar magáncég, a Blaguss működteti a helyijáratokat, új buszokkal és új szemlélettel. Eközben egyre-másra épülnek a parkolók Ha jönnek az uniós pénzek, sok parkolót építenek Szombathelyen 2023. March 30. 19:26 .

    Ugyanakkor a gondok láthatóan cseppet sem enyhültek.

    „Szombathelyt nagyon gyakran a legboldogabb magyar városnak hozzák ki a felmérések, de ha problémát kell említeni, a lakók szinte mindig valamilyen közlekedési témát említenek az első helyen.”

    Ezt már Németh Ákos mondja. A város zöld ügyeiért felelős tanácsnok szerint Szombathely sok tekintetben valóban szerencsés, ugyanakkor a két patak (a Gyöngyös és a Perint) és a várost kettészelő vasút is nehezíti a közlekedést. Az is kihívást jelent, hogy míg a gazdasági tevékenységek zöme a város keleti részére került, és itt épültek a nagy bevásárlóközpontok is, addig a nagy lakótelepek a nyugati részen helyezkednek el.

    Nemcsak a belváros, az elkerülő utak is rendszeresen bedugulnak
    Olvasó

    „A szakemberek szerint az autók számának emelkedését nem tudjuk megállítani, a reális cél az, hogy lassítsuk a növekedés ütemét” – foglalta össze a SUMP talán legfontosabb megállapítását Németh Ákos. A városvezetés most az alternatív közlekedési eszközökre helyezi a hangsúlyt, ezért cseréltek helyijárat szolgáltatót, azért épülnek a kerékpárutak a városban és ezért fogadták be a rollerkölcsönző céget Mennyire zöldek? - Elindultak a kölcsönözhető elektromos rollerek Szombathelyen 2022. September 22. 09:42 is.

    „Én egyszerre vagyok fenntarthatóságáért felelős politikus és egyéni körzeti képviselő, így érzékelem az ellentmondást, ami a környezetvédelem és a lakók életmódja, igénye között feszül. Az embereknek egyre több pénze van Szombathelyen, ami örvendetes, ugyanakkor az utóbbi tíz évben drámaian megemelkedett az autók száma. Egyszerűen nem tehetjük meg, hogy ezt nem reagáljuk le valahogy. Mindenképpen a tömegközlekedés és az alternatív formák felé kell terelni a városlakókat, ugyanakkor nem hiszem, hogy az autós társadalmat büntetni kellene. A nagyon kényes egyensúlyt kell megtalálnunk.”

    - válaszolta a tanácsnok arra a felvetésünkre, hogy az újabb utak és parkolók építése arra ösztönzi az embereket, hogy még több autót vegyenek, így a városvezetés úgy old meg egy problémát, hogy rögtön újat generál.

    A tanácsnok szerint az sem igaz, hogy az emberek érzéketlenek a környezetvédelem iránt, de vannak olyan szempontjaik, amelyek felülírják ez.

    Ráadásul egy nagyon összetett problémáról van szó, amelyek közül nem egy messze túlmutat önmagán. Ilyen például az, hogy míg korábban úgy építették a városokat és városrészeket, hogy a szolgáltatások gyaloglótávolságon belül elérhetők legyenek - gondoljunk csak a régebbi lakótelepekre -, ma már ez nem szempont, az új lakóparkok többségében már egy doboz gyufát sem lehet vásárolni. De ide tartozik például a szabad iskolaválasztás bevezetése is, ami elvileg jó dolog, de ha egy család három gyermekét három intézménybe hordják autóval, az óhatatlanul is környezetterhelő.

    Németh Ákos szerint az autók elszaporodása nem szombathelyi, nem Vas megyei, még csak nem is európai probléma. Mindenhol keresik rá a választ, egyelőre mérsékelt sikerrel. Túl sok tényezőt kellene megváltoztatni egyszerre, hogy érdemi elmozdulás legyen. Egyedüli hatékony eszköz az üzemanyagok árának drasztikus megemelése lenne, de az újabb kérdéseket és problémákat hozna magával.

    *A KSH honlapján fellelhető számok 2021 végére vonatkoznak. Az előzetes adatok azt mutatják, a trend 2022-ben folytatódott.

    adó 1% nyugat.hu 2025

    Segítsd a szabad újságírást helyben is! Támogasd a Nyugat.hu-t!

    A szabad sajtót egyre több támadás éri, és a világot ellepik a hamis hírek. Támogassatok minket adótok 1 százalékával, hogy egy olyan országban élhessetek, ahol gyakorolhatjátok a jogaitokat.
    Tovább a felajánláshoz!
    Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

    Tech