A modern autóknak vannak olyan pótolhatatlan alkatrészei, mint az elektromos kábelelosztó egységek. Az európai autógyárakba ezeket az alkatrészeket döntően Ukrajnából szállítják. Amikor nincs háború, most viszont jó ideje leállt a kábelelosztó egységek gyártása és szállítása.
Egy Magyarországon is aktív amerikai autóipari-beszállító Ukrajnában öt helyszínen működtet kábelkorbács-kötegeléssel és gyártással foglalkozó üzemet. Ennek a cégnek a vezetői a napi.hu-nak elmondták, az ukrajnai gyáraikkal semmilyen kapcsolatuk nincsen: az üzemekben a telefont nem veszik fel, az e-mailekre nem válaszolnak, sőt jelenleg arról sincs információjuk, hogy egyáltalán állnak-e még a gyárak.
Kozma Zsolt, a Lear Munkavállalók Szakszervezetének elnöke azt mondta, tudomása szerint jelenleg a gyárak nagy részénél a dolgozók bevonultak a hadseregbe, így nincs, aki termeljen. A Lear Corporation Kárpátalján lévő kábelkorbács-üzemébe még bejárnak dolgozni az emberek, de a kijevi régióban már leálltak a gyárak.
Az európai autógyártók már érzékelik, hogy nem érkezik elegendő alkatrész: többek közt a Volkswagen és a BMW is hiányt szenved a kábelkötegekből, a termelés több nagy beszállítónál - például a német Leoninál, a francia Nexansnál is - akadozik.
Az Audi hazai üzemében már megkongatták a vészharangot az alkatrészhiány miatt, míg a kecskeméti Mercedesnél léptek is, március végéig műszakcsökkentést rendeltek el.
A tapasztalatok szerint a gyártók első körben azt tehetik, hogy a meglévő kapacitásokat átállítják úgy, hogy a prémium-kategóriás autókba szerelnek kábelkorbácsot - hiszen ezek nagyobb profitot hoznak - és addig az alacsonyabb árkategóriás autókat háttérbe szorítják.
A legrosszabb esetben az autógyárak ideiglenes leállásra is kényszerülhetnek, de az biztos, hogy fél évvel is megnőhet az új autókat vásárlók várakozási ideje.