„Képzeld el, majdnem elütött az a szemét, pedig én szabályosan tekertem át a zebrán... Még most is remegek... Mit képzelnek ezek... Igen, tekertem át a zebrán, az a kocsi meg kanyarodott kifelé a körforgalomból, éppen hogy meg tudott állni...”
Felháborodott kerékpáros tolta reggel a biciklijét az egyik szombathelyi körforgalomtól távolodva reggel. Látszott, hogy fel van dúlva, valakinek éppen a pár perce történt kalandját meséli el, látszik, biztos abban, hogy igaza van.
A járókelők azonnal nekiestek az autósnak
Pár évvel ezelőtt egy másik körforgalomnál az útkanyarulattal párhuzamos bicikliútról a szemem láttára lendült rá a zebrára egy biciklis, éppen egy, a körforgalomból kihajtó autó elé. A sofőr hiába fékezett nagyot, az autó eleje eltalálta a bicikli hátsó kerekét és fellökte. Szerencsére senki sem sérült meg, csak a biciklin látszott az ütközés nyoma.
A járókelők azonnal az autósnak estek, hogy miért nem figyel, miért nem adta meg az elsőbbséget a kerékpárosnak. A fiatal, biciklis nő volt a legjózanabb, elnézést kért az autóstól, azt mondta, úgy látta, hogy átér még a kocsi előtt.
De tényleg elsőbbsége van a biciklisnek a zebrán? Át lehet hajtani a gyalogátkelőhelyen biciklivel?
Nézzük meg a KRESZ-t. Az 54, paragrafus így fogalmaz: „A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva – a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint – kell az úttesten áthaladnia.”
Tehát
alaphelyzetben le kell szállni a bicikliről, és ha azt toljuk a zebrán, elsőbbségünk van az autókkal szemben.
Ennek elég egyszerű oka van, az autóvezetője a gyalogost időben észleli, és áttudja engedni. A kerékpáros azonban egy-két másodperc alatt ott teremhet a gyalogátkelőn, az autó előtt.
Ezért is van, hogy – biciklivel közlekedő kollégáink elmondása alapján – az autósok inkább megállnak, ha biciklist látnak a zebra környékén, inkább, mint hogy baj legyen. De ez önkéntes és nem is mindenki viselkedik így.
De mi van akkor, ha bicikliút vezet át az úttesten a zebra mellett?
Ez is elég gyakori, főleg a körforgalmaknál, Szombathelyen nagyon sok ilyen helyzet van.
De ha jobban megnézzük ezeket a bicikliutakat, látjuk, hogy a ahol a bicikliút keresztezi a közutat, ott elsőbbségadás kötelező tábla szólítja fel a bicikliseket arra, hogy el kell engedniük a közúton haladóknak.
Tehát
kijelölt kerékpárúton nem kell leszállnunk a bicikliről akkor sem, ha közutat kereszteznünk, de ebben az esetben elsőbbséget kell adnunk a közúton haladóknak.
Az ok itt is az, hogy a biciklis gyorsan halad, és ha hirtelen felbukkan bármelyik oldalról, hiába van kijelölt kerékpárút, az autós nem veszi észre időben.
A csavar ott van, hogy sok helyen a kerékpárút és a gyalogátkelőhely egymás mellett halad. De a szabályok ettől még érvényesek, és szögezzük le még egyszer:
A baleseti statisztikák szerint egyébként a balesetek mintegy tíz százalékát okozzák kerékpárosok. De ha egy biciklis balesetet szenved, szinte biztosan megsérül, hiszen nem védi őt semmi.
Óvatosan és figyeljünk egymásra!