Két nap, és megszűnik a régi, egyszerűbb Ügyfélkapu, és ezt követően ezzel a belépési módszerrel nem lehet majd használni az online állami szolgáltatásokat. Így például az EESZT-t sem, ahol nyomon lehet követni az orvosi adatainkat, a felírt gyógyszereket, és tulajdonképpen mindent, ami miatt orvoshoz fordulunk.
De az adóügyeinket is figyelemmel kísérhetjük, dokumentumokat kérhetünk le, egyes ügyeket el is intézhetünk. De ez most megváltozik, és senki sem mondhatja, hogy nem szóltak időben.
Két dolgot kell leszögeznünk azonnal:
Persze, mindig vannak, akik számára gyanús az, amit az állam tesz. Szerkesztőségünk naponta több emailt is kap, amelyekben olvasóink tiltakoznak a Digitális Állampolgárság (DÁP) rendszer ellen.
De miért is tiltakoznak?
Ezeknek a leveleknek a tartalma szinte szóról szóra megegyezik. Többek között tiltakoznak az egészségügyi és egyéb adatokkal való visszaélés és kereskedés ellen, nem látják biztosítottnak az adatvédelmet, és nem hisznek az állami garanciákban.
A lényeg azonban, hogy ezekkel a belépési módszerekkel az állami rendszerbe lépünk be. A változtatásokra a mi biztonságunk érdekében van szükség, az Ügyfélkapu+-nál a kétfaktoros azonosítás, a DÁP-nál az ujjlenyomatos vagy arcfelismerős belépés adja a nagyobb biztonságot.
A régi Ügyfélkapu felhasználóneves, jelszavas belépése ma már könnyen kijátszható, ezért szüntetik meg, a bankoknál már régóta használt kétfaktoros azonosításra áll át az Ügyfélkapu+. Ami azért okozhat problémát néhány felhasználónak, mert egy újabb alkalmazást kellett letölteni hozzá a telefonra, vagy másik, erre alkalmas eszközre, például tabletre.
Hogyan működik az Ügyfélkapu+?
A belépés itt úgy működik, hogy a felhasználó az Ügyfélkapu+ belépési felületén megadja az azonosítóját, a jelszavát, a rendszer aztán a letöltött hitelesítő alkalmazáson keresztül küld egy kódot, amit szintén be kell gépelni. És ennyi.
A közvélemény felhorgadását érzékelve aztán az illetékesek gyorsan kidolgoztak egy új módszert is, melynél a kódot az e-mail címre küldi ki a rendszer. Így nincs szükség okoseszközre, mert nem kell letölteni az említett alkalmazást.
Az Ügyfélkapu+ beállításához nem kell elmenni kormányablakba sem, otthonról elvégezhető. Ehhez segítséget nyújt az alábbi videó:
Ha beállította az Ügyfélkapu+-t, a használata már egyszerű :
Kattintson újra a Bejelentkezés gombra. Ennyi, bent is van az állami rendszerben, sikerrel átlépett az ajtón.
A DÁP hasznosabb
Az említett tiltakozó levelek a Digitális Állampolgárság ellen szólnak, attól félve, hogy az állam teljes kontrollt gyakorol felettünk. De ez is csak egy, az állami rendszerre nyíló ajtó, igaz, később eszköz is lesz, amivel hivatalos ügyeket intézhetünk.
A DÁP-ról saját tapasztalatok alapján írtunk már, én így intéztem annak idején:
De a DÁP telepítéséről is van egy videónk:
A belépéshez most már elég, ha a telefonon belépek az ujjlenyomatommal, és bent vagyok az állami rendszerben.
A DÁP később sokkal több lesz
Persze, valahol érthető a tiltakozás, de a DÁP tényleg egy ajtó az állami rendszerbe, a későbbiekben aztán egy ügyintézési eszköz lesz.
Jelenleg ezekre használható a DÁP:
Személyazonosság igazolása: ha például megállít és igazoltat a rendőr, akkor a személyi igazolvány, az útlevél vagy a jogosítvány helyett az alkalmazásban lévő QR-kóddal is igazolhatjuk magunkat;
Rendszerezett személyes adatbank: egy helyen megtalálhatóak lesznek a személyes adataink (többek között a személyi igazolványunk száma, a TAJ számunk, az adóazonosító jelünk, az útlevelünk száma, stb.), és ha úgy rendelkezünk, ezeket egy az egyben tovább is küldhetjük az illetékeseknek, például a munkahelyünknek, amennyiben erre szükség lenne;
Erkölcsi bizonyítvány: az appon keresztül egy gombnyomással igényelhetünk digitális hatósági erkölcsi bizonyítványt, amellyel igazolhatjuk, hogy büntetlen előéletűek vagyunk és nem állunk a közügyektől eltiltás hatálya alatt.
Időpontfoglalás a kormányablakba.
Tervek a DÁP alkalmazással:
Mi lesz azzal, aki nem akarja használni az Ügyfélkapu+-t és a DÁP-ot?
Egyik alkalmazás sem kötelező, ahogyan nem kötelező a digitális ügyintézés sem. 2025-ben azért talán érthető, hogy az állam az online megoldások használatára ösztönzi az állampolgárokat, de nem szüntetik meg az offline lehetőséget sem.
Ha valaki bizalmatlan az állami online felületekkel szemben, vagy egyszerűen csak járatlan az internet világában, és nem akar vagy nem tud online ügyet intézni, továbbra is bemehet személyesen a kormányablakokba. A régi, hagyományos ügyintézési lehetőség ugyanis megmarad.