Kedd éjféltől ismét életbe lépett a rendkívüli jogrend, ez pedig többek közt ismét 90 napra ingyenessé tette a parkolást az egész országban.
Szombathelyen is kikapcsolták már a parkolóórákat a SZOVA Zrt. munkatársai, és erre egy közleményben is felhívják a figyelmet weboldalukon. Mi is felhívnánk erre a figyelmet, ugyanis tavasszal többen jártak úgy, hogy bedobták a pénzt az automatába, esetleg hosszú perceket töltöttek el azzal, hogy életre keltsék a masinát, mielőtt realizálták volna, hogy nem kell fizetni.
Káosz a belvárosban
Szombathelyen, az autók városában az intézkedés biztos sokaknak csalt mosolyt az arcára, de csak addig, amíg meg nem próbáltak helyet találni a belvárosban.
Már tavasszal is írtunk róla, hogy az ingyenes parkolás ideje alatt az autókkal egyébként is túlterhelt városban idegtépő kihívássá válhat az üres helyek keresése, arról nem is beszélve, hogy a sűrűbb kereszteződésekben még egy egyszerű balra kanyarodásért is vérremenő harcokat vívnak az autósok.
Fotósunk egy laza péntek délelőtti túrából visszaérve arról számolt be, hogy a belváros gyakorlatilag egyetlen egybefüggő autólavinává vált. Az Uránia udvarban egy felszabaduló helyre tíz érkező autó jut, aki pedig megelégelte az akár 15-20 perces keresgélést, egyszerűen feláll a járdára, fűre, vagy a kapubejárók elé.
A levéltárral szemközti Spar parkolójában fotósunktól öt perc alatt hárman kérdezték meg, hogy hol találnak parkolóhelyet.
Szombathelyen vannak egyébként már jól bejáratott parkolók, amik kiesnek a fizetős zónákból, de mégis nagyon közel vannak a belvároshoz. Ilyen például az MMIK parkolója, a Honvéd út – Semmelweis utca sarkán álló Palace Irodaház alatti parkoló, vagy a Petőfi utcától északra eső néhány kisutca.
Tavasszal arról
írtunk,
Az ingyenes parkolás megszűnése után is tele van a szombathelyi belváros autókkal
2020.
July
02.
15:13
hogy ezeken a helyeken kevesebb autó áll, ám most ez sem igaz. Csak találgatni tudunk, mi lehet ennek az oka, de valószínűleg az, hogy a tavaszi helyzettel ellentétben most nem hangsúlyos a maradj otthon kampány.
Hiába sokkal súlyosabb a járványhelyzet, az emberek már nem veszik ez annyira komolyan, így a belvárosba is sokkal többen járnak be, mint akkor. Szóval aki eddig a fizetős zónán kívül parkolt, jobb, ha most sem hagy fel jó szokásával, mert lehet, hogy több időt vesz igénybe a hely keresése, mint a séta.
Hiány a város kasszájában
A parkolás ingyenessé tétele nem teljesen mellékesen kiesést jelent az önkormányzatok bevételében, Szombathelyen például ez 43 millió forintot jelent egy hónapban - tudtuk meg az önkormányzattól.
Nemény András, Szombathely polgármestere az Index.hu-nak azt nyilatkozta, hogy ez azért is különösen nagy érvágás, mert az önkormányzatnál már így is eleve kétmilliárdnyi veszteséggel kalkulálnak erre az évre, illetve a következőre is.
Az már csak hab a tortán, hogy az ingyenes parkolás mellett a november 3-ai Magyar Közlöny szerint a kormány elrendelte, hogy minden város helyi tömegközlekedésében sűríteni kell a járatokat a reggeli és délutáni csúcsidőben.
Ez a két intézkedés látszólag ellentmondásos, különösen az olyan városokban, amilyen Szombathely is, mivel itt egyáltalán nem jellemzők a tömött buszok. Nemény András szerint az általános járatsűrítés helyett inkább a helyi sajátosságokhoz kellene alakítani a menetrendet.
Parkolóbérlet
A novemberi parkolóbérletet már megvásárlók fejében joggal merülhet fel a kérdés, hogy akkor ők most kidobtak egy vagonnyi pénzt az ablakon?
Jó hír, hogy nem.
A SZOVA honlapján olvasható tájékoztató szerint azok a bérletek, amiket már megvásároltak, az ingyenes parkolási időszak lezárása után újra érvénybe lépnek.
Nagy az autókultusz
Ha már autók és parkolás, akkor jöhet a szokásos mantra. Autóval járni nem kötelesség, hanem lehetőség. Inkább kétszer gondoljuk át, mielőtt kocsiba ülünk, hogy valóban szükségünk van-e rá.
Szombathely amúgy is túlterhelt az autóktól, amin egyáltalán nem segít az sem, hogy sokan akkor is volán mögé ülnek, ha csak a két utcával arrébb álló kisboltba ugranak le chipsért és kóláért.
Ha nem muszáj, ne szennyezzük a város levegőjét és ne fosszuk meg magunktól azt a 15-20 perc sétát, amit így nyerhetünk.
Ingyenes parkolás ide vagy oda, most talán még inkább megéri a lábbuszt választani. Annak legalábbis biztos, aki nem érez perverz vágyat arra, hogy hosszú percekre beszoruljon egy kereszteződésbe, meghúzzák a kocsija oldalát és agyvérzést kapjon a reménytelen parkolóhely kereséstől.