Komoly földmunkák folynak a szombathelyi „kis elkerülő” mellett. Vajon mi épül?

Először azt hittük, egy újabb lakópark születik, de másról van szó.

Rendszeresen – na jó, viszonylag rendszeresen - kocogok a szombathelyi Muskátli utcában, aminek mentén egy kellemes kerékpár- és sétaút húzódik.

A szabad sajtót egyre több támadás éri. Segítsd a hiteles újságírást helyben is!
Támogatom

A „kis elkerülő” Oladhoz közelebbi részén már jóval korábban elkezdődtek valamiféle földmunkák, majd kerítés került a jókora terület köré.

Sokáig azt hittem, hogy egy újabb lakópark bújik itt ki a földből, valami olyasmi, mint ami a Vízöntő utca környékén épült. Ha örvendetes nem is, de logikus lenne.

A jelenlegi földmunkákat régészeti kutatás előzte meg
Józing Antal

Már el is könyveltem magamban az ilyen jellegű területfejlesztést, amikor a munkagépek mellett egy tábla jelent meg a kerítésen, arról tájékoztatva, hogy itt bizony nem egymásra zsúfolt egyenházikók épülnek majd, hanem egy transzformátorállomás.

Ekkor jutott eszembe a tavaly tavaszi írásunk Azt ígérik, kevesebb lesz az áramszünet - Néhány hónapon belül elindul az E.ON 7 milliárdos építkezése Szombathelyen 2024. April 11. 11:57 , amely az E.ON szombathelyi nagyberuházásáról szólt.

„A Muskátli utca mellett elterülő szántóföldön az új Szombathely Észak alállomás 1,3 hektáron épül, vezénylőépülete 372 négyzetméter lesz”

- erősítette meg feltételezésünket a cég.

Ahogy arról korábban is írtunk Azt ígérik, kevesebb lesz az áramszünet - Néhány hónapon belül elindul az E.ON 7 milliárdos építkezése Szombathelyen 2024. April 11. 11:57 , az új alállomásra azért van szükség, mert Szombathely és a környezetében lévő ipari területek villamosenergia-igényei annyira megnövekedtek, hogy azokat a meglévő, Bem József utcai alállomásból a jövőben nem lehet kiszolgálni, mert az műszakilag tovább nem bővíthető.

A Bem József utcai alállomást kinőtte a város
Mészáros D. Zsolt

Az új Muskátli utcai alállomás korszerű, 3D-s kerítésrendszer mögött, szabadtéren áll majd, új szállító- és közlekedőutak, tűzoltóvíz-tározó, csapadékvíz-elvezető rendszer is csatlakozik hozzá - tudtuk meg, és az E.ON-tól kaptunk néhány látványtervet is.

E.ON

Az építkezés egy 7 milliárdos nagyobb projekt része, hiszen az alállomás mellett meg kell építeni az oda csatlakozó vezetékrendszert is.

„A Vépi úti meglévő E.ON alállomást és az új Szombathely Észak alállomást összekötő távvezeték kiépítésének munkálatai szintén elkezdődtek a Söptei út melletti szakaszon”

- közölte érdeklődésünkre a cég.

A nagyfeszültségű vezetékszakasz megközelítőleg 9 kilométer hosszú lesz, egy 4 kilométeres földkábeles és egy 5 kilométeres szabadvezetékes szakaszból áll majd.

E.ON

A transzformátor-állomás a villamos hálózathoz földkábeleken keresztül csatlakozik, azaz a látványt nem rontják majd a légvezetékek.

Mikor lesz kész?

Jelenleg nem merült fel olyan akadályozó tényező, amely miatt csúszna a tervezett kivitelezési határidő - tudtuk meg.

A kivitelezési munkák várhatóan 2025. november végén befejeződnek.

A műszaki átadást követően az E.ON megkezdi az üzembehelyezést megelőző felülvizsgálatokat, és várhatóan 2026 márciusának végén helyezi üzembe az új alállomást.

Kevesebb áramszünetet, több napelemcsatlakozást ígér a cég

„A város és a térség minőségi változást tapasztal majd a villamosenergia-szolgáltatásban. Az alállomás és a távvezeték együttes hatása, hogy Szombathely északi részén jelentősen nőni fog az üzembiztonság, azaz lényegesen kevesebb lesz a rövid idejű feszültségkimaradások és az üzemzavarok száma.”

Többek között ezt válaszolta az E.ON még korábban arra a kérdésünkre, hogy mi változik az új szombathelyi távvezeték megépítésével.

És azt is ígérik, hogy:

„Rövidebbek lesznek a hálózathosszak, ami minden szempontból javítja a szolgáltatás minőségét. Ügyfeleink energiaigényét és a megújuló energiaforrások hálózatra csatlakozását a jelenlegi 10 MVA helyett 40 MVA rendelkezésre álló kapacitás szolgálja majd ki. Ez teret enged az újabb bővítési igényeknek, a gazdasági növekedésnek.”

Az építkezés nem zavar be a város életébe

Bár a régió egyik legnagyobb beruházásáról van szó, az építkezések nem igazán zavarnak bele a város életébe.

Nem lesznek jelentős, előre bejelentett, tervezett áramszünetek, és a távvezeték építése sem okoz jelentős felfordulást. A városon belüli földkábel-nyomvonal kialakítása során előfordulhatnak ugyan időszakos forgalomkorlátozások, de ezek leginkább a gyalogosforgalmat érintik majd – tudtuk meg.

Az E.ON a Danube InGrid projektről

"A magyar-szlovák együttműködésben megvalósuló Danube InGrid projekt keretében az Észak-Dunántúl legnagyobb villamosenergia-hálózati fejlesztése valósul meg. A 2020-ban indult projekt intelligens hálózati technológiák használatával segíti elő a modern energiainfrastruktúra fejlődését. Célja az egyre növekvő mértékű megújuló alapú villamosenergia-termelés hálózati integrációjának elősegítése, valamint az ellátásbiztonság garantálása intelligens hálózat kiépítésével és működtetésével. Magyarországon mintegy 60 milliárd forintnyi beruházást valósítunk meg az E.ON Észak-dunántúli Áramhálózati Zrt. területén 2025-ig. A projekt keretében már több megépült és működő új létesítmény, és kibővített alállomás szolgálja ügyfeleinket, többek között Gyermelyen, Öttevényben, Székesfehérváron és Kisbéren. A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával valósul meg. A Danube InGrid projekt része a Szombathely Észak alállomás és nagyfeszültségű távvezeték megépítése 2024-2025 folyamán."

adó 1% nyugat.hu 2025

Segítsd a szabad újságírást helyben is! Támogasd a Nyugat.hu-t!

A szabad sajtót egyre több támadás éri, és a világot ellepik a hamis hírek. Támogassatok minket adótok 1 százalékával, hogy egy olyan országban élhessetek, ahol gyakorolhatjátok a jogaitokat.
Tovább a felajánláshoz!
Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Gazdaság