Augusztus 4. óta nem jön az olcsó orosz kőolaj a Barátság kőolajvezeték déli ágán Magyarország, Csehország és Szlovákia felé. Ami azért is okozhat problémát, mert nagyrészt az olcsó orosz kőolajon múlik, hogy tartható lesz-e Magyarországon a literenkénti 480 forintos lakossági üzemanyagár – írja a Telex a Bloombergre hivatkozva.
Támogasd a Nyugat.hu-t!
És hogy miért állt le a tranzit? Állítólag azért, mert az oroszok nem tudtak tranzitdíjat fizetni a rájuk kiszabott gazdasági szankciók miatt az ukránoknak.
Az orosz RIA Novosztyi hírügynökség azt írja, az ukrán állami olajvezeték-üzemeltető Ukrtransznafta miatt áll jelenleg az orosz nyersolaj szállítása ebbe a három EU-tagállamba, de kiemelik, hogy Lengyelországba és Németországba továbbra is érkezik orosz olaj Belaruszon keresztül.
Az ukrán Ukrtransznafta ugyanis előre követeli a pénzt az orosz nyersolajvezeték-üzemeltető cégtől, a Transznyefttől, de az nem tud előre fizetni a szankciók miatt. Az orosz cég hiába indította el az ukrán vállalat számlájára az utalást, a banki rendszer visszafordította azt a hetedik szankciócsomagnak megfelelően.
Mint írják, a Transznyeft egyelőre alternatív fizetési lehetőségeket keres, hogy ismét szállíthasson Magyarországra, Csehországba és Szlovákiába orosz kőolajat.
A Telex kereste a Molt is, ahonnan az a válasz jött, hogy tudnak a problémáról és több hétre elég tartalékuk van, de keresik a megoldást és akár a díjfizetés átvállalásáról is tárgyalnának.