Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A koronavírus árnyékában – Kerékpáros körút Bozsok és Bucsu felé

Ha bírod az emelkedőket, ez a Te útvonalad!
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Újabb 40 km-es kör túraút, ezúttal az előző kettőnél nehezebb. Bozsok és Bucsu felé kellemesen hosszú és erős emelkedőket találunk, bármelyik irányból tesszük is meg. Én jobb’ szeretem Kőszegszerdahely felől, mert a több kilométeres, dögunalmas emelkedő Bucsutól a bozsoki dombokig az életkedvemet is elveszi, akármilyen jó az idő. Bár innen lényegében már csak vissza kell gurulni Szombathelyre.

A szabad sajtó nem létezhet nélküled. Támogasd a Nyugat.hu-t!
Támogatom

A dombokat kedvelők egyébként Kőszeg felé is elkanyarodhatnak, de onnan célszerű ugyanezen az úton visszatekerni, mert a főút nem biztonságos Szombathely felé. A kerékpárút meg hát, az sem egy életbiztosítás beszakadt szélekkel, 10 cm magas bukkanókkal és legalább ugyanilyen mély árkokkal. Arról nem beszélve, hogy a város felől lehetetlen szabályosan felkanyarodni rá (gratula a közlekedés-szervezőnek), pedig még a kerékpár-túrautat jelző tábla is kint van, hogy lássuk.

Visszatérve a minapi körre, a Doroszló utáni, beláthatatlan, lejtős kanyarban simán húz át a záróvonalon minden autós, de még a Volán buszai is, egyik irányban a kanyart levágandó, a másikban arra ívet vevő versenyzők. Éppen az orrom előtt csattant majdnem egymásba két Montoya (még a BMW is stimmelt) egy kisalföldes busz kíséretében.

Bucsu-Szombathely csapda
Még több képért kattints!
Katona Attila

Szerdahely végén a dombra felvezető út minősíthetetlenül rossz, ezután Bozsokig találunk még kisebb-nagyobb úthibákat. A kanyarok levágása sajnos, beláthatatlanságuk ellenére, errefelé is jellemző az autósok részéről. A bozsoki lejtőn véletlenül se eresszük neki nagyon a drótszamarat, mert egy magyaros csatornabekötés árka fogad minket rögvest a kanyar után, itt messzire szállhat az óvatlan bringás.

A Bozsok-Bucsu szakasz talán a legjobban romló út a megyeszékhely környékén. 2 éve még viszonylag sima volt, nagyobbrészt szinte pálya minőségű. Tavalyra viszont több helyütt mélyen felgyűrték, néhol felszántották a munkagépek. Az idei évre pedig ripityára töredezett, kátyús, tessék-lássék foltozott szakaszokat találunk. Ráadásul a szűk úton jó néhány gyorshajtóba is belebotolhatunk, tehát csak körültekintően a kikerülésekkel!

Bucsu útjai ismét kemény kapaszkodást igényelnek, bár a legnagyobb lyukakat befoltozták. Természetesen nem szintben. A falu végén a régi útra ismét egy remek, meredek kaptató vezet föl, hát hajrá! Szombathely előtt, egy lejtős jobb-kanyarban pompás csapda várja az óvatlan bringásokat. Olyan szépen otthagyták a megsüllyedt utat egy ép szakasz után, hogy majdnem beleborultam az árokba. Tudom, magyaros útviszonyok, reflex.

Bucsu
Még több képért kattints!
Katona Attila

Ha már megróttam az autósokat (jelzést használót ezúttal egyet láttam, visszasorolásnál az sem, illetve maradt a 30%-os nappalifény-használat, de maszkot, a légszűrős kocsikban, azt viselnek), felhívnám a közlekedők figyelmét arra, hogy ez NEM kerékpár- vagy sétaút! Egymás mellett kerekezők (két bringás még nem lassú járműnek számító boly), menetiránnyal szemben, vagy csak bedugott füllel, kiszámíthatatlanul csámpázó görkorcsolyázók, menetirányban futók, minden elképzelhető szabálysértésre láttam példát.

Baleset esetén nem az autós (70km/h a sebességkorlátozás) fog megsérülni a szűk úton! A csúcs a nagy fejhallgatóval büszkén, menetirányban futó szőke lány volt, aki mellett hárman futottunk össze (Murphy): mögötte egy autós (ment le a padkára), mögöttem egy utánfutós trágyaszállító (félbehagyta az előzést, visszahúzódott, ő is le a szűk úton). Kiabálás, dudálás hiába, a csaj észre sem vette az egészet, mosolyogva futott a naplementébe. Aznap szerencsenapja lehetett, megmentették az életét. Ha ismerősei olvassák, talán szóljanak neki.

Kerékpáros körút
Még több képért kattints!
Katona Attila

A többieknek figyelmeztetés: ne drága, szép, nagy, zajszűrős (!) fülessel közlekedjenek! Szélzaj és unalom ellen megteszi egy jó minőségű dugós, értelmes hangerőn, amelyen keresztül halljuk környezetünk zajait. Így persze nehezebb bekerülni a baleseti hírekbe, de ez talán elviselhető.

A nardai és a bucsui kört kombinálva 60 km-es pályát kapunk, ez hosszával és a biztosított terheléssel, heti 1-3 tekeréssel remek kondíciót biztosít bármelyikünknek, ha a 40 km-t kevésnek találnánk. Előző években gyűjtött tapasztalataim alapján Vasvár felé az útviszonyok és a forgalom mellett már veszélyesnek tartom tekerni, Ják felé a forgalom miatt szintén. Szabálykövető autósokra sajnos kis eséllyel számíthatunk.

Sárvár felé a Falco környéke fél tüdőrák (kénytelen voltam lépésben átgurulni, ruhaujjon át lélegezve, pedig nincs légúti problémám). Vép mellett, illetve azon az útvonalon, más falvak környékén, a szabadon engedett (jól ápolt) kutyákat falkákba verődve láttam kóborolni (de tekertem már el a Pornóapáti melletti almásból hétvégén, nyilván motivációs céllal kiengedett őrkutyák elől is). Az autós forgalom miatt megúsztam a támadást (ahogy előttem egy másik bringás is), mert elszaladtak, de ne kockáztassunk az ott élők nemtörődömsége miatt!

Bozsok - árok
Még több képért kattints!
Katona Attila

Az úgynevezett kerékpáros ösvényekre keressen rá, akit érdekel, azt hiszem, tavaly, a HVG-ben remekül bemutatták, mitől használhatatlan túrázásra kb. 95%-uk, legföljebb terepbringásoknak. Uniónak fel lehet mutatni térképen, le meg nem ellenőrzi senki.

Amíg ilyen út- és közlekedési viszonyok között próbálunk hódolni kedvtelésünknek (futással csak a koszt szívjuk be a város 6 km-es környékén), legyünk mindig óvatosak, és különösen figyeljünk oda a KRESz előírásaira!

Mindenkinek javaslom legalább 1 db visszapillantó-tükör felszerelését a bringára (és rendszeresen tekintsünk bele csöndes úton is!), mert ilyet nem nagyon láttam senki gépén, pedig 1-2 ezer forintért életet menthet. Mindenki szeretne épségben hazaérni.

És ismételten: ne szigeteljük el magunkat környezetünktől!

Katona Attila
Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
Hirdetés
Hirdetés

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Életmód

Hirdetés