Így utólag bevalljuk, hogy amikor kiderült Messzire vezet a Szent Márton utcai lövészárok nyomvonala, és ez nem feltétlenül baj 2019. November 30. 07:49 , hogy a Borostyánkő Áruháznál lévő lövészárok a Szent Márton-tervhez kapcsolódik
Messzire vezet a Szent Márton utcai lövészárok nyomvonala, és ez nem feltétlenül baj 2019. November 30. 07:49 , nemcsak a Szent Márton utca ügyére kérdeztünk rá, hanem az Ady térre is.
Merthogy ez a helyszín - pontosabban a költözésének előkészítése - is része a tervnek.
Az Ady téri buszpályaudvarnak a vasútállomáshoz való transzportálása némileg hasonló a huszárlaktanya (SZTK, Savaria Szálló, Magellán-gödör stb.) ügyéhez, abban az értelemben, hogy mindenki tudja, hogy valamit kellene tenni, bejelentenek valamit, aztán minden marad a régiben.
Ami az Ady tér – Éhen Gyula tér ügyét illeti, nyáron jelent meg a magyar sajtóban egy csinos látványterv az új szombathelyi buszpályaudvarról, illetve az, hogy indul a tervezési folyamat.
Csakhogy lapunk – némileg ünneprontó módon – kiderítette Egyelőre csak mérsékelten örüljünk az Éhen Gyula tér új közlekedési csomópontjának 2019. July 06. 08:40 , hogy ez egy korábbi terv része, és ha megépül, majdnem biztos, hogy nem ilyen lesz.
Ráadásul a megvalósítás is a jövő homályába vész. Ugyanis a NIF egyelőre csak az építés megkezdéséhez szükséges előkészítő munkákra (komplett engedélyezési és kiviteli tervekre és tenderdokumentációra) írta ki a közbeszerzési pályázatot, aminek az átfutási ideje 18 hónapra van tervezve.
És akkor még hol van maga a kivitelezés? Szóval, ahogy a népnyelv fogalmaz, bizonytalan, mint a kutya vacsorája.
No, de vissza az Ady térhez!
Ezzel kapcsolatban azt a választ kaptuk Károlyi Ákos szombathelyi jegyzőtől, hogy elkészültek a tér vázlattervei, amit a közgyűlés el is fogadott.
Ugyanakkor – ellentétben a Szent Márton úttal – itt még nincsenek meg a jogerős építési engedélyek sem, többek között a jelenlegi tulajdonos, a Volánbusz Zrt. hozzájárulása is hiányzik. A tárgyalások folyamatban vannak.
Azt már mi tesszük hozzá, hogy nemcsak a megvalósítás ideje nyúlik a végtelenbe, hanem a finanszírozás is bizonytalan.
Elméletileg központi forrást ígértek a Szent Márton-terv tételeihez, időközben azonban ezek a források elapadni látszanak, ráadásul igen komoly összegről van szó. Egy néhány évvel ezelőtt készült megvalósítási tanulmány bruttó 4,42 milliárd forint összköltségvetésű beruházással számol. Ez az összeg minden bizonnyal emelkedett azóta.
Ez saját erőből egészen biztosan nem megy.
Mindenesetre a városházától megkaptuk az elkészült vázlatokat és a tervezők (Pothárn László építész és Pintér Gábor kert- és tájépítész) által készített műszaki leírást.
Összefoglalva:
A város az Ady téren - az autóbuszállomás kiköltözése után - városi parkot szeretne kialakítani, utcabútorzattal, nyilvános illemhellyel, turista buszok számára megállóhely kialakításával. A terület egyfajta turisztikai fogadópontja lenne a városnak, közvetlenül csatlakozna a Romkerthez. A parkhoz csatlakozna egy fogadóépület is.