Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Lehet, hogy eddig Ön is rosszul itta a vizet?

A tudósok megmondták, hogyan és mit kell inni. Komoly a dolog.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Már az enyhe dehitratáció is rossz hatással van az ember hangulatára és koncentrációs képességére, sportolóknál pedig mérhetően rontja a teljesítményt. Az elmúlt egy-két évtizedben talán ezért is elkezdtük komolyan venni a napi 2 literes ajánlást: mindenki kisebb-nagyobb űrtartalmú palackokat szorongat a kezében az utcán, de egyébként is egyre többen figyelnek arra, hogy “hidratáltak” legyenek. Ez azonban nem biztos, hogy sikerül a rendszeres vízivás ellenére - hívta fel a figyelmet egy cikkében a Time .

Sok olvasói kérdés érkezik hozzánk. Mi pedig szeretnénk friss, hiteles híreket adni neked. Támogasd a munkánkat!
Támogatom

Mint David Nieman, az Appalachian State University professzora rámutatott, nagy mennyiségű folyadék fogyasztása után, ha a két órán belül jelentős mennyiségben távozó vizelet tisztának tűnik, akkor az azt jelenti, hogy a folyadékot nem sikerült hatékonyan felhasználnia a szervezetnek.

A víznek ugyanis megvan az a tulajdonsága, hogy

könnyen és gyorsan átszalad az emberi emésztőrendszeren, amennyiben nem fogyasztunk mellé valamilyen ételt, tápanyagot.

Ez különösen igaz akkor, amikor egyszerre nagyobb mennyiségű vizet iszunk éhgyomorra. Nieman szerint így semmi értelme vizet inni.

Valahogy így kellene
Pixabay.com

Számos kutatás is megerősíti Nieman azon kijelentését, hogy a sok víz elfogyasztása nem a legjobb megoldás a hidratáltság elérésére. Egy 2015-es vizsgálatban több mint egy tucat folyadék hatását hasonlították össze a rövid távú hidratáltság szempontjából. Volt az italok között sima víz, tej, tea, sör, sportitalok. Az alanyok vizeletének vizsgálata után a kutatók azt állapították meg, hogy

jó pár olyan ital is akad, ami jobban hidratál a sima víznél.

Ilyen volt például a tej, a tea, a narancslé, de a kóla is, ugyanakkor a sportitalok, a sör és a kávé rosszabb hatékonyságot mutatott.

A folyadékok víztartalmával kiigazított hidratációs index
The American Journal of Clinical Nutrition

Ez persze nem azt jelenti, hogy a víz semmire sem jó, de a kutatók szerint az italoknak van néhány olyan alkotóeleme, mely befolyásolja azt, hogy mennyi vizet képes felhasználni a szervezet. A különböző makro- (szénhidrát, zsír, fehérje) és a mikrotápanyagok (vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek) is ezek közé tartoznak.

Mint Nieman hangsúlyozta: azok az emberek, akik az étkezések között sima vizet isznak, ennek a víznek a legnagyobb részét mindenféle hasznosulás nélkül csak kiürítik. És az sem igaz teljesen, hogy a nagymértékű folyadékfogyasztás kimossa a mérgeket és egyéb nemkívánatos anyagokat a szervezetből. Pont azért, mert felszívódás nélkül halad át rajta.

Összegezve tehát, ha folyamatosan, kis kortyokban isszuk a vizet, az segít abban, hogy valamivel több folyadékot felvegyen a szervezet, de

a legjobb megoldás az, ha étkezés előtt vagy közben iszunk vizet, illetve a tej vagy a gyümölcslevek is jobban hidratálnak a tápanyagtartalmuk miatt.

De elegendő akár egy gyümölcsöt bekapni egy pohár víz mellé, máris sokat segítettünk a szervezetünknek a víz hasznosításában.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
Hirdetés
Hirdetés

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Tudtad-e?

Hirdetés