Kezdjük a 8-as főúttal, ami ugye, kelet-nyugati irányban szeli át Vas megyét, és Rábafüzesnél lépi át a határt.
Tavaly nyáron írtuk
Autópályákat tervez a kormány - győzött a zalai lobbi?
2012.
June
11.
07:48
, hogy a főút autópályává fejlesztése bekerült a kormány autópálya-koncepciójába. A tervek szerint Rábafüzestől Veszprém és Dunaújváros érintésével egészen Szolnokig épül ki az M8-as.
27 hónapig vártak az engedélyre?
A tervek szerint az utat nyugati irányból, vagyis Rábafüzes felől kezdik el építeni, így először a Rábafüzes-Körmend szakasz kerül sorra. Rákérdeztünk a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-nél (NIF), hogyan is áll most a dolog. Jó hosszú ideig, majdnem két hétig kellett várnunk a válaszra, de az végül csak megérkezett.
Az már biztos, hogy van csúszás a tervekben, ezt a NIF azzal indokolta, hogy a környezetvédelmi engedélyre 27 hónapot kell várniuk. De már kiírták a tervezésre a közbeszerzési pályázatot. Ezzel a szakasz nyomvonalának meghatározására, az építési tervek elkészítésére, engedélyeztetésére keresnek vállalkozót, de a nyertes feladata lesz a szükséges területek megszerzése, és kivitelezéshez kiírandó közbeszerzési pályázat előkészítése is.
Az elképzelés szerint az M8-as ezen szakasza Rábafüzestől új nyomvonalon halad, kikerülve a régi 8-as mellett lévő településeket, Rátót után a jelenlegi utat szélesítik, majd Körmendet északi irányban kerüli ki az új autópálya, ott keresztezi majd a 86-os főutat.
A NIF tájékoztatása szerint a 30 km-es szakasz előkészítése 2015-ben lezárul, és – ha lesz rá uniós forrás -, a következő uniós költségvetési ciklus végéig, vagyis 2020-ig meg is épülhet az M8-as Rábafüzes és Körmend közti szakasza.
A GySEV gyorsabban végez
Ennél rövidebb idő alatt végzi el a GySEV
a tavaly bejelentett
Minden irányba villanyvonatok indulnak Szombathelyrőla vonatok elektromos hálózata
2012.
July
13.
12:09
vasútfejlesztéseit. Már csak azért is, mert ott már készen vannak a tervek, sőt, tavaly pályázaton el is nyerték a szükséges forrásokat. A fejlesztés lényege, hogy a GySEV kezelésébe került, Szombathelyről induló vonalakat villamosítják, az állomásokat pedig felújítják.
Az egyik ilyen vonal Porpáctól Mosonszolnokig halad, amint ez elkészül, Szombathelytől gyakorlatilag Győrig villamosított lesz a pálya, ami azt jelenti, hogy egészen Budapestig villanyvonatok járnak majd.
A GySEV tájékoztatása szerint két kisebb szakasz villamosítása már korábban megtörtént. Az egyik Szombathely-Porpác, a másik a Rajka-Mosonszolnok közti vonal. A táv többi részét két ütemben újítják fel, elsőként a Porpác-Csorna, majd a Csorna-Mosonszolnok szakaszt.
2015. október a végső dátum
Szombathelytől a másik irányba, Zalaszentiván (vagyis Zalaegerszeg) felé indul a másik felújítás, itt a teljes szakaszt villamosítják. Mint a GySEV-től megtudtuk, jelenleg a megvalósíthatósági tanulmányterv készül. Áprilisra készen lesznek a tanulmánytervek, utána indulhatnak a kivitelezésre kiírandó közbeszerzési pályázatok.
A Porpác és Csorna közti szakasz villamosítása még az idén nyáron, legkésőbb ősz elején elindul, a 2014-es tavaszi menetrendváltásra már készen is lesz. Ezt követi majd a Csorna-Mosonszolnok és a Szombathely-Zalaszentiván vonalak villamosítása. A GySEV ígérete szerint 2015 októberéig végeznek a két vonal közel húszmilliárdba kerülő felújításával.