Egy átlagos magyar gyógyszertár havonta nettó 20-25 millió forintnyi forgalmat bonyolít, és átlagosan kilenc-tíz munkatársa van.
Ebből nem nehéz kiszámolni, hogy pengeélen táncol a költségvetésük, és az alkalmazotti fizetések nem igazán csábítók, vagy ha igen, akkor nem tudnak elég alkalmazottat felvenni.
Nem csoda tehát, hogy a patikák felének okozott már gondot a munkaerőhiány.
A említett adat a Hálózatban Működő Gyógyszertárak Szövetsége megrendelésére készült felmérésben található, amelyet a Magyar Idők idéz.
Ebből lehet tudni azt is, hogy a szövetség szerint az lenne a legjobb megoldás, ha azt szabályoznák, hogy mi forgalmazható kizárólag gyógyszertárban, míg azt, hogy egyébként egy patika emellett még mit kínál, azt meghagynák a gyógyszertár, illetve a vezető gyógyszerész szakmai döntésének. Ez nemcsak a gyógyszertárak jövedelmezőségét javítaná, hanem a hatóságok ellenőrző munkáját is egyszerűsítené – vélekednek.
Így tehát nem lenne akadálya annak, írja a Népszava -, hogy a patikák a speciális étrendekhez hipoallergén, glutén- és laktózmentes élelmiszereket is áruljanak.
Azt már mi tesszük hozzá, hogy elméletileg más termékek forgalmazásának sem: aki jár már az USA-ban, az tudja, hogy az ottani „pharmacy”-k mi mindent árulnak, a tej- és kenyértermékektől kezdve a samponon át a mobiltöltőkig.
Ha bővülne a kínálat, a megnövekedett bevételből a növelni lehetne a fizetéseket, illetve új embereket lehetne felvenni - mondja a szakma.
Mindenestre ha nem lesz változás – véli a szövetség – néhány éven belül súlyos gondokat fog okozni a fiatal generációk hiánya.